معلم رفسنجانی رایگان اتباع غیرمجاز افغان را آموزش می‌دهد

کرمان- فت فتو- «حسین جعفربیگی» در شهرستان رفسنجان پس از ۳۰ سال خدمت در آموزش و پرورش ۱۲ سال پیش بازنشسته شد اما نتوانست از آموزش دست بکشد و حالا مدتی است به فرزندان اتباع غیرمجاز افغانستانی به طور رایگان تعلیم می‌دهد. به گزارش فت فتو می توان گفت تنها کشوری در دنیا که زمینه […]

کرمان- فت فتو- «حسین جعفربیگی» در شهرستان رفسنجان پس از ۳۰ سال خدمت در آموزش و پرورش ۱۲ سال پیش بازنشسته شد اما نتوانست از آموزش دست بکشد و حالا مدتی است به فرزندان اتباع غیرمجاز افغانستانی به طور رایگان تعلیم می‌دهد.

به گزارش فت فتو می توان گفت تنها کشوری در دنیا که زمینه اقامت در بین مردم و تحصیل اتباع غیرمجاز را فراهم کرده ایران است؛ کشوری که رهبری معظم آن دستور دادند زمینه تحصیل این دسته از افراد نیز فراهم آید.

اتباع بیگانه غیرمجاز نیز با معرفی نامه از سوی شوراهای اسلامی محل سکونت یا نیروی انتظامی می توانند در سامانه آموزش و پرورش برای تحصیل ثبت نام کنند اما با این وجود باز ممکن است برخی از این افراد امکان تحصیل به هر دلیل پیدا نکنند.

جعفربیگی از بازنشستگان فرهنگی در شهرستان رفسنجان که متوجه شده ممکن است برخی از این اتباع به هر دلیل امکان تحصیل پیدا نکرده باشد، از آذرماه سال گذشته تدریس به فرزندان اتباع غیرمجاز افغانستانی که از هیچ راهی قادر نیستند به مدرسه راه پیدا کنند را به طور رایگان بر عهده گرفته است.

وی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار فت فتو در این زمینه توضیح داد: این دانش آموزان در رده سنی بین ۱۰ تا ۱۶ ساله علاقه زیادی به آموختن سواد دارند لذا از آذر ماه پارسال با تهیه کتاب رایگان از آموزش و پرورش روزانه ۲ ساعت به آنان در مسجدی واقع در روستای لاهیجان شهرستان رفسنجان آموزش می دهم.

جعفربیگی بیان کرد: فرزندان اتباع بیگانه غیرمجاز چنانچه نتوانند از شورای اسلامی یا نیروی انتظامی معرفی نامه برای آموزش و پرورش تهیه کنند، صاحبخانه های آنان نیز می توانند با مراجعه به آموزش و پرورش خانواده های اتباع غیرمجاز را معرفی کنند تا این افراد در مدارس ثبت نام شوند و با گذراندن دوران تحصیل بتوانند مدرک دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه ممکن است والدین برخی از این فرزندان تمایل به اخذ معرفی نامه برای ثبت نام در مدرسه نداشته باشد یا برخی از افراد که خانه های خود را به اتباع بیگانه غیرمجاز اجاره داده اند به آموزش و پرورش برای معرفی خانوارهای افغانستانی ساکن در خانه هایشان مراجعه نکنند تصریح کرد: فرزندان این اتباع غیرمجاز نمی توانند از هیچ راه قابل قبول دیگری وارد مدرسه شوند.

این فرهنگی بازنشسته ادامه داد: لذا وقتی دیدم افرادی هرچند معدود هستند که از تحصیل و علم آموزی محروم و بازمانده‌اند تصمیم گرفتم آنان را زیر چتر حمایت آموزشی بگیرم و به آنان سواد بیاموزم که اینک ۱۲ نفر از این فرزندان اتباع غیرمجاز افغان در حال فراگیری علم هستند.

جعفربیگی ادامه داد: این فرزندان اتباع افغان هر روز بعد از نماز ظهر به عشق یادگیری علم و سواد راهی مسجد می ‌شوند و در فضایی صمیمی و همراه با احترام خواندن و نوشتن یاد می ‌گیرند.

این معلّم بازنشسته امّا پرانگیزه که فرزندان اتباع غیرمجاز را ترغیب به شرکت در کلاس درس می کند خاطرنشان کرد: قصد من این است که این افراد حداقل بتوانند سواد بیاموزند و از عهده زندگی روزمره و حساب و کتاب های خود برآیند یا بتوانند در صورت مشاهده نوشته ای در جایی آن را بخوانند.

وی بیان کرد: وحید یکی از دانش آموزان اتباع غیرمجاز است که ۱۶ سال سن دارد؛ اوّلین بار که کلمه «بابا» را آموخته بود ذوق داشت و همچنین از اینکه می توانست پیامک های گوشی تلفن همراه را بخواند خرسند بود.

این فرهنگی بازنشسته ادامه داد: وحید اوایل تعریف می کرد وقتی پدرش بیمار بوده مجبور شده او را به بیمارستان ببرد که پزشک برای وی نسخه رادیولوژی تجویز کرده و نمی‌توانسته تابلو اتاق‌ها را در بیمارستان بخواند بنابراین برای پیدا کردن اتاق رادیولوژی از بیماران یا همراهان آنان سوال می کرده و بسختی این اتاق را پیدا کرده است.

جعفربیگی گفت: اکنون بعد از گذشت چند ماه، این دانش آموز ۱۶ ساله از شرکت در کلاس و از آموختن سواد لذّت می برد و در درس خواندن کوشش بسیار دارد به طوری که یک روز هم از کلاس درس غایب نمی شود.

 این فرهنگی بازنشسته که علاقه به کار و عشق به آموزش، هیچگاه او را ناامید نکرده اظهار داشت: وقتی روحیه خوب و چهره های پرانگیزه این بچه ها را در کلاس می‌بینم خستگی از تنم بیرون می‌رود و با کمال میل و با روش‌های ساده سعی دارم آموزش را فراگیرند.

وی تدریس رایگان به این دانش آموزان را از شیرین‌ترین دوران زندگی کاری خود عنوان می‌کند و می‌گوید: از اینکه توانسته‌ام در باسوادکردن این افراد نقشی هر چند کوچک ایفا کنم احساس آرامش دارم.

جعفربیگی گفت: در کلاس، داستان های قرآنی را برای آنان تعریف می کنم؛ وقتی زمینه و علاقه به یادگیری قرآن و عشق به ائمه اطهار (ع) را در آنان می بینم به این نتیجه می رسم که اگر هر فردی در کودکی با مفاهیم و داستان های قرآنی آشنا شود در آینده زندگی خود کمتر دچار انحراف، خطا و ناامیدی خواهد شد.

به گزارش فت فتو شکوفه، شقایق، حُسنی، جاوید، رفیع، محمد، وحید، یوسف، احمد، طاهر و چند نوجوان دیگر از اتباع بیگانه غیرمجازی هستند که در روستای لاهیجان از توابع شهرستان رفسنجان زندگی می کنند و در مسجد خواندن و نوشتن می آموزند.

شهرستان رفسنجان در ۱۰۰ کیلومتری شمال غرب مرکز استان کرمان قرار دارد.




معلم رفسنجانی رایگان اتباع غیرمجاز افغان را آموزش می‌دهد

منبع: ایرنـا
? معلم رفسنجانی رایگان اتباع غیرمجاز افغان را آموزش می‌دهد