«خلیجی» که در تمامی مقاطع تاریخی «فارس» است

روز ملی خلیج فارس بهانه‌ای است که اقتدار ایران اسلامی از گذشته تاکنون را بیان کنیم و این مهم را به‌گوش جهانیان برسانیم که خلیج فارس همیشه فارس می‌ماند. به گزارش گروه سیاسی پایگاه خبری «نذیر کرمان»؛ امروز دهم اردیبهشت‌ماه، مقارن با سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز بنا به تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی […]



روز ملی خلیج فارس بهانه‌ای است که اقتدار ایران اسلامی از گذشته تاکنون را بیان کنیم و این مهم را به‌گوش جهانیان برسانیم که خلیج فارس همیشه فارس می‌ماند.

به گزارش گروه سیاسی پایگاه خبری «نذیر کرمان»؛ امروز دهم اردیبهشت‌ماه، مقارن با سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز بنا به تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان روز ملی خلیج فارس نام‌گذاری شده است.

یحیی کمالی‌پور در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری «نذیر کرمان»؛ ضمن گرامیداشت دهم اردیبهشت‌ماه روز ملی خلیج فارس با اشاره به جغرافیای تاریخی ایران، اقتدار، عظمت و جایگاه ایران اسلامی گفت: خلیج فارس همواره به‌عنوان یکی از مرزهای آبی ایران اسلامی از گذشته تاکنون بوده و جایگاه این منطقه در تحولات مختلف تاریخی کاملاً مشهود است.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: به‌گونه‌ای که ساختار سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران اسلامی متأثر از نام خلیج فارس بوده و چنانچه ویژگی‌های ژئوپولیتیک و ژئواستراتژیک خلیج فارس را کنار هم قرار بگیرد، نشان‌دهنده عظمت خلیج فارس است.

وی تصریح کرد: خلیج فارس یکی از مسیرهای دریایی در سراسر دنیا است که تأثیرگذاری ویژه‌ای در حوزه‌های مختلف دارد و موقعیت ممتاز آن موجب شده که از ابتدای رقابت‌های استعماری و توسعه‌طلبانه، این منطقه مورد توجه دولت‌های سلطه‌گر قرار بگیرد.

کمالی‌پور عنوان کرد: در سال‌های گذشته به‌دلیل اهمیت زیادی که خلیج فارس در حوزه انرژی، تولید نفت و مسائل صنعتی داشته، هرازچندگاهی کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر کشورهای استعماری در تلاش بودند تا نام تاریخی خلیج فارس را مخدوش و عظمت تاریخی ملت ایران را نادیده بگیرند.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: اهمیت، ارزش و جغرافیا خاص خلیج فارس موجب شده است که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اهمیت دادن هویت تاریخی ملت ایران، دهم اردیبهشت‌ماه سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز به‌عنوان روز ملی خلیج فارس نام‌گذاری کرد.

وی اظهار کرد: خلیج فارس به‌دلیل جغرافیای خاص و مهمی که دارد همواره در حوزه منابع طبیعی، معدنی و انرژی دست‌خوش تحولات بوده, چراکه یک سر اقتصاد جهان مربوط به خلیج فارس و ایران بوده و ارزش فزاینده آن موجب شده درگیری‌ها و اختلافات سیاسی وجود داشته باشد.

کمالی‌پور خاطرنشان کرد: از نظر سازمان‌های بین‌المللی و قراردادهای از گذشته به‌دست آمده، خلیج فارس همواره متعلق به ایران بوده و نام فارس بر ان حک شده است و هرچه معاندین بخواهند سلطه‌های استعماری خود را بر این حوزه نشان دهند، تاکنون نتوانسته‌اند و بعداز این هم نمی‌توانند.

حسین صابری در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری «نذیر کرمان»؛ در خصوص فلسفه نام‌گذاری دهم اردیبهشت‌ماه به‌عنوان روز ملی خلیج فارس گفت: نام‌گذاری هر موضوعی، فلسفه‌ای دارد و اهمیت نام‌گذاری را از برخورد دشمنان و مخالفان آن باید فهمید.

دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان کرمان ادامه داد: امام خمینی(ره) فرموده‌اند «اهمیت کار خود را براساس مخالفت استکبار با آن بفهمید، اگر دشمن از کسی و یا موضوعی تعریف کرد به آن شک کنید.»

وی بیان کرد: نام خلیج فارس و اهمیت آن را باید از میزان حساسیت و مخالفت دشمنان با آن فهمید؛ بنابراین اهمیت نام فارس بر روی خلیج به میزان حساسیت دشمنان مشخص می‌شود.

صابری با تأکید بر اینکه خلیج فارس در عمق و قلب تاریخ جا دارد و قابل تعویض نیست، تصریح کرد: برای ماندگاری و ثبت تاریخی خلیج فارس دهم اریبهشت‌ماه روز خلیج فارس نام‌گذاری و ثبت شده و همه ساله این روز ماندگار گرامی داشته می‌شود و باید برای تثبیت همیشگی و ماندگاری بیشتر و حفاظت آن از دست معاندان مراسم و همایش‌ها برگزار می‌کنند.

دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان کرمان خاطرنشان کرد: برای نام‌گذاری خلیج فارس یک حادثه مهم تاریخی هم وجود دارد و آن اخراج افتخارآمیز پرتغالی‌ها از منطقه خلیج فارس است که ریشه در غیر ایرانی‌ها دارد و فلسفه اصلی این نام‌گذاری و اهمیت آن به‌همین دلیل است، بنابراین ضرورت دارد این روز را گرامی بداریم.

انتهای خبر/م
 


«خلیجی» که در تمامی مقاطع تاریخی «فارس» است

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? «خلیجی» که در تمامی مقاطع تاریخی «فارس» است