۲۵ درصد اشتغال امسال استان کرمان از فارغ‌التحصیلان است

مجتبی مصباح در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، با تبریک هفته کار و کارگر به همه کارگران زحمتکش و سربازان جبهه اقتصادی استان کرمان، اظهار داشت: کارگران بیش از نیمی از جمعیت استان را شامل می‌شوند و در سطح استان کرمان ۶۲۲ تشکل کارگری و ۵۶۲ تشکل کارفرمایی داریم که مطالبات و مشکلات بخش […]

مجتبی مصباح در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، با تبریک هفته کار و کارگر به همه کارگران زحمتکش و سربازان جبهه اقتصادی استان کرمان، اظهار داشت: کارگران بیش از نیمی از جمعیت استان را شامل می‌شوند و در سطح استان کرمان ۶۲۲ تشکل کارگری و ۵۶۲ تشکل کارفرمایی داریم که مطالبات و مشکلات بخش تولید، حقوق و دستمزد را بررسی و به ما ارائه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری استان کرمان در ابتدای این دولت ۱۱٫۲ درصد بود و طی یک روند نزولی در دو سال گذشته این عدد به حدود ۸ درصد رسیده است، گفت: کاهش نرخ بیکاری با ۸ درصد به این معنا نیست که دیگر هیچ فرد بیکاری در کرمان وجود ندارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان از تحقق ۱۲۳ درصدی اشتغال استان در سال گذشته خبر داد و افزود: این آمار از سه طریق راستی‌آزمایی شدند و در حال حاضر نرخ بیکاری کشور کمترین نرخ در ۱۶ سال گذشته است.

وی با بیان اینکه وعده دولت برای ایجاد یک میلیون شغل در سال‌های گذشته محقق شده است، افزود: در سال گذشته بیش از ۴۶ هزار شغل تعهد استان کرمان بود که با تلاش همه دستگاه‌های اجرایی، کارفرمایان و فعالان اقتصادی، ۵۶ هزار و ۷۴۰ شغل در استان ایجاد شده است.

مصباح با اشاره به اینکه استان کرمان ظرفیت‌های زیادی دارد که از جمله آن می‌توان به ظرفیت صنعتی و معدنی اشاره کرد و گفت: این حوزه استان رشد قابل توجهی داشته و هر روز شهرهای صنعتی ما در استان کرمان افزوده می‌شود.‌

وی با بیان اینکه جنوب استان کرمان نیز ظرفیت‌های زیادی در حوزه کشاورزی دارد، ادامه داد: در حوزه صنایع دستی و مشاغل خانگی نیز سال گذشته تعداد زیادی شاغل را در استان داشتیم اما دغدغه ما در استان کرمان و حتی کشور در ارتباط با اشتغال فارغ‌التحصیلان بیکار است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با تاکید بر اینکه این افراد باید یک دوره آموزشی را قبل از ورود به بازار کار ببیند، بیان کرد: متاسفانه از این موضوع استقبال زیادی نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه رشته‌های تحصیلی فارغ‌التحصیلان ما بعضاً متناسب با بازار کار نیست و یا اینکه این افراد در رشته تحصیلی خود توانایی فنی لازم را نداشته و انتظار دارند در محل کار، مهارت لازم را فراگیرند، افزود: این در حالی است ‌که کارفرمای ما به یک نیروی کار توانمند نیاز دارد.

مصباح با اشاره به اینکه تعهد اشتغال امسال استان کرمان چیزی در حدود ۴۰ هزار نفر است، ادامه داد: امسال همه استان‌ها مکلف شدند که ۲۵ درصد مجموع اشتغال ثبت شده آنها از فارغ‌التحصیلان باشد و این عدد در استان کرمان ۱۰ هزار نفر را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته بازرسی اصناف در استان کرمان تا سه برابر افزایش داشته است اما بازرسی تمام واحدهای صنفی استان با حدود ۲۸ بازرس کار سختی است، افزود: با این وجود سال گذشته کارگاه‌های استان برای بررسی حقوق و مزایا توسط بازرسان به طور گسترده مورد بازرسی قرار گرفتند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ تعداد بازرسی ما از کارگاه‌های استان ۴ هزار و ۹۳۰ مورد و در سال ۱۴۰۱ این بازرسی‌ها ۵ هزار و ۳۰ مورد بوده است، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲ بازرسی‌های ما از کارگاه‌ها به ۷ هزار و ۲۸۳ مورد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد کارگاه‌های ما زیاد است و قطعاً این بازرسی‌ها همه کارگاه‌ها را شامل نمی‌شود، گفت: بخشی از بازرسی‌های ما به صورت دوره‌ای است که از کارگاه‌ها و مجموعه‌های بزرگ انجام می‌شود اما اگر کارگری احساس کند که حقوق او تضییع می‌شود می‌تواند با تماس با واحد بازرسی ما بدون اعلام نام خود موضوع را مطرح کند و این کارگاه مورد بازرسی قرار می‌گیرد.

مصباح با اشاره به اینکه اشتغال اتباع بیگانه غیر مجاز خلاف قانون است و هر جا که مشاهده شود کارفرمایان در دو مرحله جریمه سنگین شده و مرحله سوم به دادگاه معرفی می‌شوند، افزود: سال گذشته استان کرمان پنجمین استان از نظر میزان جرائم اتباع خارجی غیر مجاز بود.

وی با بیان اینکه تعداد بیکاران استان کرمان یک‌سوم تعداد اتباع خارجی شاغل در استان است، گفت: به ازای هر فرد بیکار در استان، سه فرصت شغلی وجود دارد که توسط اتباع بیگانه پر شده است و این موضوع به فرهنگ کار و نوع مشاغل برمی‌گردد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با اشاره با اینکه تخلفات کارفرمایان در استان کرمان خیلی گسترده نیست و سال گذشته ۴ هزار و ۱۱۲ پرونده شکایت کارگران از کارفرمایان رسیدگی شده است، گفت: میانگین مدت رسیدگی به شکایات در سال ۱۴۰۰ در استان ۱۰۲ روز بوده که سال ۱۴۰۱ به ۷۰ روز و در سال ۱۴۰۲ به ۴۶٫۵ روز کاهش یافته و سرعت ما در رسیدگی به شکایات در این مدت بیش از دو برابر شده است.

انتهای پیام/۵۱۱/




۲۵ درصد اشتغال امسال استان کرمان از فارغ‌التحصیلان است

منبع: تسنــیم
? ۲۵ درصد اشتغال امسال استان کرمان از فارغ‌التحصیلان است