معاون وزیر: کرمان در تامین زمین برای ۸ هزار نفر کسری دارد/ معاون عمرانی استاندار: ما مشکلی برای تامین زمین نداریم

در حالی که امروز معاون وزیر برای تامین زمین باقی مانده به کرمان امده بود تا عزم راسخی برای نهضت ملی مسکن شکل بگیرد اما معاون عمرانی استان را گل و بلبل جلوه داد و اجازه ورود معاون وزیر به مباحث استانی را نداد. به گزارش سرویس اقتصادی نذیر کرمان؛ صبح امروز سومین جلسه شورای […]

در حالی که امروز معاون وزیر برای تامین زمین باقی مانده به کرمان امده بود تا عزم راسخی برای نهضت ملی مسکن شکل بگیرد اما معاون عمرانی استان را گل و بلبل جلوه داد و اجازه ورود معاون وزیر به مباحث استانی را نداد.

به گزارش سرویس اقتصادی نذیر کرمان؛ صبح امروز سومین جلسه شورای مسکن در محل استانداری کرمان با حضور ارسلان مالکی معاون وزیر و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن کشور، شهباز حسن پور نماینده مردم سیرجان و به ریاست محمد مهدی فداکار استاندار کرمان و جمعی از مسئولان این عرصه در سالن پیامبر اعظم(ص) برگزار شد.

نشست این بار شورای مسکن گرچه رنگ و بویی از عزم راسخ برای حل معضل مسکن استان داشت اما در نهایت استان گل و بلبل و خانه‌های طرح نهضت ملی مسکن همه با تمام زیرساخت‌های مورد نیاز به مرحله نازک سازی رسیده، نشان داده شد.

این جلسه نیز با پاور پوینتی که مدیرکل راه و شهرسازی استان رضا حافظی ارائه کرده بود آغاز شد گرچه  هیچ تغییری از ماه گذشته در آن مشاهده نمی‌شد و عملا هیچ سنگی بر سنگ خانه‌دار شدن مردم شهرکرمان گذاشته نشده بود.

بازهم رضا حافظی به ارائه گزارش از میزان ثبت نامی‌ها پرداخت که این بار ما جزئیات را بیان ن نمی‌کنیم و عکس پاور ارائه شده را برای عموم منتشر می‌کنیم که مشخص شود مردم استان در خصوص مسکن در چه شرایطی قرار دارند.


مدیر کل راه و شهرسازی عنوان کرد: حجم ابلاغی استان در خصوص ساخت مسکن ۱۲۸ هزار و ۷۵۶ نفر بوده است که ۱۹۶ هزارو ۵۰۹نفردر این طرح ثبت نام و از این تعداد ۴۷ هزارو ۷۶۹ نفر تایید نهایی شده و از این حجم ۲۰ هزارو ۳۵۱ نفر افتتاح حساب انجام داده‌اند و عملا ۴۰ درصد متقاضیان متعلق به شهرستان کرمان هستند.

وی اذعان کرد: ما میزان زمین مازاد دستگاه ها را ۷۳۹ هزار و ۱۲۱ هکتار شناسایی و براورد کردیم که بیش از ۵۳۵ هزار هکتار را به نام راه و شهرسازی سند زده‌ایم که عملا دستگاه هادر اجرای قانون سرباز زده و در این امر ترک فعل داشته‌اند.

وی به شناسایی پهنه‌های زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیز اشاره کرد و گفت: ما ۱۳ پهنه را شناسایی کردیم که متاسفانه ۱۱ پهنه در مغایرت با دستگاه‌هایی همچون محیط زیست و آبفا و برق منطقه‌ای است.

هنوز پاور به یک سوم هم نرسیده بود که شهباز حسن‌پور این بار به میدان آمد و از عدم حضور ۳ دستگاه اصلی که سنگ انداز راه مسکن هستند و با تمام طرح‌های مسکن مخالفت می‌کنند گلایه کرد و گفت: مشکل اصلی ما استاندار نیست بلکه دستگاه‌هایی همچون آبفا، برق منطقه‌ای و محیط زیست است زیرا حتی حاضر به شرکت در جلسه به این مهمی نیستند و به حافظی تاکید کرد که باید این دستگاه‌ها را برای حضور در جلسه امروز فراخوان دوباره کنید.

اما ماجرا به این ختم نشد و دوباره حسن پور مدعی شد که هنوز برای همه مردم زمین تامین نشد است پس اعلام کنید که مشکلات چیست تا معاون وزیر و متولی زمین این مشکل را دراستان حل کنن و ما هر روزموانع زیادی را از شما شنیده‌ایم اما امروز باید راهکار ارائه شود.

این سخن شهباز حسن پور به مزاق موسوی آیت‌الهی معاون عمرانی استاندار کرمان خوش نیامد و با واکنشی به صراحت اعلام کرد ما هیچ مشکلی در تامین زمین نداریم و بر اساس ابلاغ سال زمین تامین شده است اما این مطلب را یاداوری نکرد که طبق ابلاغ سال شهرستان کرمان به کل از طرح نهضت ملی مسکن عقب مانده است و هنوز هیچ موفقیتی نداشته است.

صحبت موسوی سبب شد تا مالکی از ارائه پاور به صورت نرمال دستور خروج داد و اعلام کرد: بگویید برای شهر کرمان چه کردید؟ در حالی که ۲۲ هزار نفر ثبت‌نام  و هر چهار شرط دریافت زمین را در شهرستان کرمان دارند اما شما فقط برای ۱۵ هزار نفر زمین تامین کرده‌اید آنهم با این همه زمین در بلوک های سه طبقه ، بنابراین ۸ هزار کسری زمین را چه  می‌کنید؟

رضا حافظی در پاسخ به معاون وزیر عنوان کرد: ما در استان کرمان ۱۱ پهنه شناسایی کرده‌ایم که به علت مشکلاتی که سه دستگاه محیط زیست، آبفا و برق منطقه‌ای مطرح کرده‌اند عملا مغایر با ساخت شناخته شده اند و تنها دو پهنه«همت» و «شهرک رضوان »که به میزان ۸۲ هکتار است، توانستیم زمین را آماده کنیم که در مرحله مطالعات و تعیین مشاور است البته که این مقدار هم از سه ماه گذشته که نامش بر سز زبان‌ها افتاده هنوز شامل تحرکی نشده است.

کم‌کاری دولت‌های قبلی در عرصه ساخت مسکن را باید جبران کنیم

ارسالان مالکی این‌بار به صورت جدی مطرح کرد: برخی موارد باید عنوان شود زیرا از سال ۹۵ تا کنون به ازای هر ۱۰۰ خانوار تنها ۶۰ خانه ساخته شده است و از سال‌های گذشته تا کنون به علت قصور و کم‌کاری دولت‌های قبلی عملا در مسئله خانه دچار کمبود هستیم بنابراین دولت با تمام توان و هم افزایی با سه قوه وارد میدان شده است تا این مسئله را حل کند و کم‌کاری دیگران را جبران کند.

وی افزود: طبق آمار اعلامی شما(راه و شهرسازی) از تعداد ثبت نامی‌ها تا واریز وجه تنها ۴ میلیون نفر وارد شده‌اند و علت آن این بوده که جاذبه‌ای برای مسکن‌دار شدن ایجاد نکردید و مردم از اینکه بخواهند خانه‌دار شوند نالان شده و عملا ادامه راه را هموار ندیدند پس منصرف شدند.

 معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اکنون در شهر کرمان ۱۲۲ هزار نفر بدون خانه هستند و هر چهار شرطی که در سامانه است را مشمول می‌شوند، پس نباید تنها به میزان ابلاغ دولتی التفات کرد، خوب اگر آمدیم برای ۴۸ هزار نفر مسکن ساختیم و بر اساس حجم پس مابقی که دوباره باقی می‌مانند چه؟؟ بنابراین باید برای دوبرابر برنامه‌ریزی کرد که جلو بیافتیم نه عقب.
 
گرچه دوباره موسوی میان سخن معاون وزیر آمد و اعلام کرد ما در راستای طرح مولدسازی قصد داریم خانه‌سازی را به صورت تهاتر با صنعت جلو ببریم که وزیر اجازه نمی‌دهد، باز هم مالکی عنوان کرد؛ ما همراه شما هستیم حتی هزینه مشاوران را هم می‌دهیم ولی تعیین تکلیف پهنه‌ها را مشخص کنید.

رضا حافظی سعی کرد که مشکلات را مطرح کند که دوباره معاون عمرانی استاندار کرمان بحث را به حاشیه کشاند و اجازه نداد که بحث مطرح و مشکلاتی که دستگاه‌های اجرایی را زیر سئوال می‌برد مطرح کند و تاکید کرد که ما در شواری مسکن بسیاری از این مشکلات را حل کرده و خواهیم کرد .

اما آنچه مشهود بود کشاندن بحث به حاشیه بود که در این مسیر باز هم بحث نامه مخبر به اداره آب را مطرح کرد و گفت نمی‌شود شما به استان اختیار بدهید بعد دوباره در نامه اعلام کنید که هر جا اب هست استعلام را جواب دهید و هرجا نیست  استعلام منفی شود همین دو گانگی سبب شده است که اداره ابفا نتواند با ما همکاری کند.

بعد از طرح این مسئله حالا که میدان داری دوباره به دست معاون عمرانی افتاده بود از حافطی خواست مشکلات شهر سیرجان را مطرح کند و مبحث صنعت شهرها را پیش کشید و گفت: ما خودمان این طرح را با جانب قاسم خانی وزیر پیشین راه و شهرسازی نوشیتم و از پیشنهادات ما بود که صنایع بخشی از مشکلات مسکن را حل کنند و برای پرسنل خود در مجاورت محل کار منزل بسازند اینگونه مشکل تراکم و دردسرهای تامین زیر ساخت از دوش استان هم برداشته می‌شود که هنوز لیستی به ما اعلام نشده است.

همه این صحبت‌ها به این علت جلو رفت که بحث شهرستان کرمان که مرکزیت دارد و از تمام استان‌ها عقب‌تر است، همچنان سکرت بماند و عملا کاری بر ان آنجام نشود.

بارها استاندار کرمان از همکاری نکردن دستگاه‌ها در پس دادن اراضی و یا همراهی کردن آنها در تعیین پروزه ها در جلسات مختلف گلایه کرده و گاهی حتی فریاد زده بود اما این بار همه استان متحد پشت دستگاه‌های خاطی در آمدند و اجازه ندادند که ایراد استان مطرح شود و البته که موسوی معاون عمرانی امروز میدان‌داری کرد و نه تنها اجازه طرح مشکل استان را نداد حتی گره‌ای از مشکل استان هم باز نکرد و تمام قد پشت دستگاه‌هایی در آمد که مردم را در مزیقه قرار داده‌اند و البته که دفاه از ابفا بار اول موسوی نبوده و همیشه شاهد جانبداری از او بوده‌ایم.

مالکی در نهایت عنوان کرد: ما تمام اختیارات را به استان و جناب موسوی می‌دهیم و عملا که استان مشکلی ندارد، ماهم ورودی نخواهیم کرد بنابراین، اگر استان و معاون عمرانی می‌گویند: ما تامین می‌کنیم پس تا شهریور تامین خواهد شد و ما منتظر گزارشات استان هستیم.

باید گفت؛ این هم اخر ماجرا معلوم نیست چه کسی قرار است در استان برای ۲۲ هزار نفر خانه بسازد درحالی که تمام استان‌ها به سمت ویلایی‌سازی در طرح نهضت ملی مسکن پیش رفته‌اند و فونداسیون‌های طرح‌ها هم انجام شده و در آستانه تحویل به مردم هستند اما استان درگیر انبوه سازی است و مشاوری هم با هزینه ارزان برای ساخت پیدا نمی‌شود زیرا بهانه‌اش تورم ومقرون به صرفه نبودن مبلغ مزایده است.

انتهای خبر/ طهماسبی

 




معاون وزیر: کرمان در تامین زمین برای ۸ هزار نفر کسری دارد/ معاون عمرانی استاندار: ما مشکلی برای تامین زمین نداریم

منبع:آرمـان
? معاون وزیر: کرمان در تامین زمین برای ۸ هزار نفر کسری دارد/ معاون عمرانی استاندار: ما مشکلی برای تامین زمین نداریم