شهید «محمد طائی» و قیامی که با «قلم» آغار کرد

«محمد طائی» یکی از نام‌آوران عرصه آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی است که از سال ۱۳۵۴ قلم به دست گرفت و با آن علیه ظلم و ستم دوران پهلوی قیام کرد. نذیر کرمان -کرمان؛ آمنه شهریارپناه: هفدهم مردادماه هرسال را به نام آگاهی‌بخشانی زده‌اند که زندگیشان را در راه اطلاع‌رسانی گذاشته و چشم و زبان جامعه شده‌اند. […]


«محمد طائی» یکی از نام‌آوران عرصه آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی است که از سال ۱۳۵۴ قلم به دست گرفت و با آن علیه ظلم و ستم دوران پهلوی قیام کرد.

نذیر کرمان -کرمان؛ آمنه شهریارپناه: هفدهم مردادماه هرسال را به نام آگاهی‌بخشانی زده‌اند که زندگیشان را در راه اطلاع‌رسانی گذاشته و چشم و زبان جامعه شده‌اند.

کمی آنسوتر از هیاهوی تبریک و تجلیل، کسانی استوار ایستاده و به ما خیره شده‌اند که روزگاری در این کسوت قلم زده و به این حرفه آبرو بخشیده‌اند.

طلایه‌داران و نام‌آورانی که در جبهه‌ها و حتی قبل از آن، زینب‌وار وارد عرصه اطلاع‌رسانی شدند و با تبیین و آگاهی‌بخشی راهی را رفتند که خداوند آنها را به زیبایی پاداش و در جوار خودش سکونت داد.

یکی از آنان «محمد طائی» است که از سال ۱۳۵۴ قلم به دست گرفت و با آن علیه ظلم و ستم دوران پهلوی قیام کرد.

محمد از همان روزی که در صبحگاه سربازی و بعد از شنیدن جمله افسر ارتش رژیم پهلوی که عبارت «شاهنشاه آریا مهر» را به زبان آورد، به صورت تحقیرآمیز و تمسخرآمیزی بلند بلند خندید، راه خودش را جدا و آن به همگان اعلام داد، عواقب سختش را هم به جان خرید.

او سال ۱۳۵۴ کتابدار آموزش‌وپرورش شد، آنجا را بهترین راه برای آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی دانست و علیه کفر، ظلم و ستم قلم زد، برایش محدودیت ایجاد کردند اما طائی راه خود را طوری دیگر تغییر داد و برای ادامه تحصیل و بازکردن راهی نو مهاجرت کرد.

وقتی او در ۳۰ خردادماه ۱۳۳۳ در محله قلعه دختر کرمان متولد شد، کسی هرگز فکرش را هم نمی‌کرد که روزی حتی در قلب آمریکا و کانادا هم برای پیروزی نهضت خمینی کبیر بی‌وقفه تلاش کند، بنویسد، حرف بزند، میدانداری کند و اندک درآمدش را در این راه هزینه کند.

انقلاب پیروز شد و او همان شب یعنی در ۲۲ بهمن ماه ۱۳۵۷ به کشور بازگشت و سرباز روح‌الله شد، محمد به عضویت سپاه درآمد و روابط عمومی آن نهاد نوپا را برعهده گرفت، او شیوه اطلاع‌رسانی خود را با خلق ابتکارات تازه جهت داد و زمینه‌ساز حرکت جدید در این زمینه شد.

سرانجام محمد طائی در روز ۱۳ آذر ماه ۱۳۵۹ در کردستان، با دهان روزه آسمانی شد و نام درخشانی از خود به یادگار گذاشت.

خبرنگاری دوران‌های مختلفی را طی و از زمان‌های متفاوتی عبور کرده است، شاید روزگار کنونی یعنی دورانی که در یک پیچ مهم تاریخی هستیم حساسیتی به اندازه روزهایی داشته باشد که محمدها راه آن را گشودند و تا خدا پر کشیدند.

خداوندا در مقابل چشمان شهدایی که این حرفه را از آنها به امانت گرفته‌ایم، روسفیدمان کن!

پایان پیام/۸۰۰۶۵/ب





شهید «محمد طائی» و قیامی که با «قلم» آغار کرد

منبع: فــارس
? شهید «محمد طائی» و قیامی که با «قلم» آغار کرد