جشنواره چیلوک در فهرج/ مدیرکل میراث‌فرهنگی: پرونده ثبت ملی چیلوک‌بافی پیگیری می‌شود

نذیر کرمان/کرمان جشنواره چیلوک ۲۴ خرداد ماه با حضور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان و فرماندار فهرج در روستای زیدآباد بخش مرکزی این شهرستان برگزار شد. مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان در این مراسم با اشاره به اینکه چیلوک از الیاف درختان خرما در نخلستان‌ها تهیه می‌شود گفت: به زودی پرونده […]

نذیر کرمان/کرمان جشنواره چیلوک ۲۴ خرداد ماه با حضور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان و فرماندار فهرج در روستای زیدآباد بخش مرکزی این شهرستان برگزار شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان در این مراسم با اشاره به اینکه چیلوک از الیاف درختان خرما در نخلستان‌ها تهیه می‌شود گفت: به زودی پرونده ثبت ملی هنر چیلوک‌بافی تهیه می‌شود.

فریدون فعالی با اشاره به اینکه مبلغ دو میلیارد تومان برای تکمیل حصار پایگاه جهانی لوت در فهرج اختصاص شده، افزود: برای تکمیل پارک گردشگری هم مبلغ یک میلیارد تومان هزینه خواهد شد.

او ادامه داد: همچنین مبلغ یک میلیارد تومان برای راه‌اندازی خانه خلاق صنایع‌دستی در بخش نگین کویر و شهر فهرج اختصاص داده شده است.

تخصیص ۲۵۰ میلیون تومان ویژه حوزه میراث‌فرهنگی فهرج

در ادامه این مراسم فرماندار شهرستان فهرج از تخصیص ۲۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات کمیته برنامه‌ریزی شهرستان برای حوزه میراث‌فرهنگی خبر داد.

حسین سعیدنیا با اشاره به رونق چیلوک‌ریسی در منطقه فهرج افزود: چیلوک‌بافی تنها منبع درآمد اکثر اهالی این روستا است و سالیانه اهالی روستا اقدام به بافت چیلوک‌های زیادی می‌کنند.

فرماندار فهرج خواستار ثبت ملی این هنر ارزشمند شد و تصریح کرد: مردم این روستا بیشترین چیلوک مورد نیاز نخیلات شرق استان را تولید می‌کنند و سالانه میلیون‌ها چیلوک در این روستا تولید می‌شود.

گفتنی است: چیلوک از الیاف درختان خرما در نخلستان‌ها تهیه می‌شود. بدین منظور روستائیان با الیاف درخت خرما اقدام به تولید طنابی محکم برای بستن و ثابت ماندن خوشه‌های خرما معروف به چیلوک می‌کنند. نبستن خوشه‌های خرما با چیلوک باعث شکستن خوشه‌ها و از بین رفتن محصول می‌شود.

انتهای پیام




جشنواره چیلوک در فهرج/ مدیرکل میراث‌فرهنگی: پرونده ثبت ملی چیلوک‌بافی پیگیری می‌شود

منبع: ایـسنا
? جشنواره چیلوک در فهرج/ مدیرکل میراث‌فرهنگی: پرونده ثبت ملی چیلوک‌بافی پیگیری می‌شود