تکثیر فضای قرآنی در دانشگاه‌ها از رسالت‌های وزارت علوم است

نذیر کرمان/کرمان معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یکی از رسالت‌های مهم در معاونت فرهنگی وزارت علوم و در مجموعه دانشگاه‌ها، تکثیر فضای قرآنی و افزایش انس با قرآن چه در قالب فعالیت‌هایی مانند تلاوت، قرائت، تجوید، حفظ و چه در قالب پایان نامه‌های قرآنی است. غلامحسین کلانتری شامگاه ۲۳ آبان […]

نذیر کرمان/کرمان معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یکی از رسالت‌های مهم در معاونت فرهنگی وزارت علوم و در مجموعه دانشگاه‌ها، تکثیر فضای قرآنی و افزایش انس با قرآن چه در قالب فعالیت‌هایی مانند تلاوت، قرائت، تجوید، حفظ و چه در قالب پایان نامه‌های قرآنی است.

غلامحسین کلانتری شامگاه ۲۳ آبان ماه در مراسم اختتامیه بیست‌ویکمین جشنواره پایان‌نامه‌های دینی و قرآنی کشور در دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان اظهار کرد: به مردم شریف و عزیز غزه سلام می‌فرستیم. به همه مجاهدان جبهه مقاومت که در مقابل ظلم و ستم‌هایی که روز و شب از سوی رژیم صهیونیستی بر آن‌ها وارد می‌شود، مردانه ایستاده‌اند.

وی با بیان این‌که اوج سبوعیت را در این روزگار دیدیم، افزود: نظام‌هایی که داعیه انسانیت و بشریت داشتند، در مقابل ساده‌ترین و پرجلوه‌ترین تجاوزات نه تنها سکوت اختیار کردند که از آن حمایت می‌کنند.

کلانتری با اشاره به این‌که رژیم صهیونیستی از روز اول جعلی بود، حالا به پادگان نظامی تبدیل شده و از هر گونه سبوعیت و تجاوزی دریع نمی‌کند، یادآور شد: مجامع بین‌المللی و کشورهای غربی نه تنها در مقابل جنابات این رژیم کودک‌کش سکوت می‌کنند بلکه از آن حمایت هم می‌کنند. در مقابل ما به رسالت خود عمل می‌کنیم و امروز شاهد بیداری عظیمی در میان امت‌ها هستیم و این جای خوشحالی است.

معاون وزیر علوم ادامه داد: نه تنها محور مقاومت و ملت‌های مسلمان که در غرب هم به حمایت از مردم مظلوم فلسطین و غزه می‌پردازند و در مقابل این ظلم‌ها ایستاده اند و اینها از برکات انقلاب اسلامی و نفس مسیحایی حضرت امام خمینی(ره) است.

وی افزود: امام راحل(ره) اتکایش هم به ملل مسلمان و حتی مردم غرب بود چون با ندای فطرت با آنها سخن می‌گفت و تمام امیدشان این لایه از قدرت یعنی قدرت ملت‌ها و قدرت امت اسلامی بود که ما آن را خوب تشریح نکردیم. وقتی صحبت از جهاد تبیین می‌کنیم باید این وجوه تبیین‌گر را ارائه کنیم. جهاد تبیین تنها به جهاد نظامی، فنی و عمرانی ختم نمی‌شود، چیزی که برتر از آن است گفتمان انقلاب اسلامی و حضرت امام(ره) بوده است.

معاون وزیر علوم با بیان این مطلب که همه اینها به برکت قرآن بوده و بشر امروز به حبل المتین قرآن نیاز دارد تا خود را از گرداب نسبیت و مادی‌گرایی نجات دهد، تصریح کرد:. از قضا در دل جامعه غرب راه نجات تمسک به قرآن یافته شده و بسیاری از موارد گرویدن به اسلام در غرب اتفاق می‌افتد.

کلانتری راه و مسیر هدایت را قرآن برشمرد و عنوان کرد: بهترین سن برای انس با قرآن سن دانشجویی و قبل از آن است چون شالوده فکری، احساسی و اخلاقی انسان در این دوران شکل می‌گیرد لذا استفاده از ظرفیت قرآن تاثیرات عمیقی را می‌گذارد و آینده زندگی را شکل می‌دهد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: یکی از رسالت‌های مهم در معاونت فرهنگی وزارت علوم و در مجموعه دانشگاه‌ها، تکثیر فضای قرآنی و افزایش انس با قرآن چه در قالب فعالیت‌هایی مانند تلاوت، قرائت، تجوید، حفظ و چه در قالب تتبعات قرآنی مانند پایان نامه‌های قرآنی است.

کلانتری در همین زمینه افزود: قرآن چنان جهان‌شمولیتی دارد که می‌توان به موضوعات از ابعاد قرآنی پرداخت و محتاج این نگاه هستیم. در نگاه‌های بین‌رشته‌ای و کاربردی به قرآن و و استخراج معادن علم از دل قرآن انصافاً بسیار عقب هستیم.

معاون وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از برگزارکنندگان بیست‌ویکمین جشنواره پایان نامه‌های دینی و قرآنی کشور در رفسنجان، اظهار کرد: سطح داوری‌ها بسیار خوب بود و برای مدیریت جشنواره از سامانه‌ای بهره گرفته شد که هم کار را تسهیل و هم شفاف کرد.

کلانتری نگاه بین رشته‌ای و نگاه کاربردی و حل مسئله را دو رویکرد اساسی این جشنواره برشمرد و افزود: بیست‌ویکمین جشنواره پایان نامه‌های دینی و قرآنی دو محور ویژه حکمرانی و سبک زندگی را مورد توجه قرار داد. امیدواریم این مسیر امتداد پیدا کند و رونق بیشتری داشته باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم افزایش چهار برابری آثار ارسالی به این جشنواره را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: امیدواریم این فعالیت‌ها رونق بیشتری یابد. امسال علاوه بر جوایزی که به برگزیدگان این جشنواره اهدا می‌شود، مبلغی هم به عنوان پژوهانه به اساتید راهنمای پایان‌نامه‌ها داده خواهد شد که تشویقی برای اساتید باشد که این مسیر را باز کنند تا دانشجویان در این موضوعات حضور جدی و پررنگ داشته باشند.

انتهای پیام




تکثیر فضای قرآنی در دانشگاه‌ها از رسالت‌های وزارت علوم است

منبع: ایـسنا
? تکثیر فضای قرآنی در دانشگاه‌ها از رسالت‌های وزارت علوم است