بنایی بر انتقال آب جنوب کرمان به شمال استان نیست/ تامین آب کرمان و رفسنجان از خط صنعت در حال اجراست

استاندار کرمان گفت: انتقال آب از جنوب کرمان به شمال استان کاملا منتفی است و بنایی نیست که این کار صورت گیرد. به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری«نذیر کرمان»؛ به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری کرمان، محمدمهدی فداکار ظهر امروز شنبه ۲۴ تیر ماه در هشتاد و ششمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش […]

استاندار کرمان گفت: انتقال آب از جنوب کرمان به شمال استان کاملا منتفی است و بنایی نیست که این کار صورت گیرد.

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری«نذیر کرمان»؛ به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری کرمان، محمدمهدی فداکار ظهر امروز شنبه ۲۴ تیر ماه در هشتاد و ششمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی راهکارهای فراهم ساختن بستر کشاورزی مدرن در استان گفت: چاره‌ای غیر از حرکت به سمت کشاورزی مدرن نداریم، اگرچه کار بسیار سختی است.

وی افزود: کشاورزی مدرن قطعا کمیت و کیفیت تولید را ارتقا می‌دهد و از طرفی هزینه‌ها هم کاسته می‌شود. کشاورزی فعلی آب و خاک را تحت تاثیر زیادی قرار داده است.

استاندار کرمان با اشاره به کمبودها منابع آبی ابراز داشت: بحث انتقال آب از جنوب کرمان به شمال استان کاملا منتفی است و بنایی نیست که این کار صورت گیرد.

فداکار تصریح کرد: آب شهر کرمان و رفسنجان از خط انتقال آب خلیج فارس به صنعت در حال پیگیری است و رئیس جمهور هم‌از آن بازدید کردند و کار پیش رفته است.‌

وی اظهار داشت: منابع آبی را باید مدیریت کنیم، چند هزار چاه غیرمجاز داریم که عمدتا هم در جنوب استان هستند. این موارد باید اصلاح شود و سطح کشت فعلی را با مصرف بهینه آب حفظ کنیم.

استاندار کرمان با اشاره به آسیبی که خاموشی و قطع و وصل برق به موتورپمپ‌های‌ کشاورزی وارد می‌کند، گفت: پسته‌‌کاران می‌توانند از ظرفیت احداث نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس، برق مصرفی خود را تامین کنند و هزینه انرژی خود را هم کاهش ‌دهند.

فداکار افزود: آماده‌ایم تا در این زمینه با پسته‌کاران همکاری داشته و مجوزهای آن را حل کنیم و تا حدی در تامین منابع مالی کمک می‌کنیم. ضمن اینکه تولید برق پایدار در زمستان هم خواهند داشت و از قطع برق معاف می‌شوند.

سیدمهدی طبیب‌زاده رئیس اتاق بازرگانی کرمان از رونق و توسعه کسب و کارها از مسیر دانش بنیان سخن گفت و افزود: کسب و کارها از مسیر دانش بنیان به بازار جهانی راه می‌یابند.

وی، همراهی سه رکن دانشگاه، بخش خصوصی و دولت را در حصول اهداف و توسعه کسب و کارها مورد اشاره قرار داد.

طبیب‌زاده عنوان کرد: کشاورزی مدرن، صنایع متوسط و کوچک، بازاریابی صنایع کوچک و … موضوعاتی هستند که خیلی جدی دیده نشده و حلقه‌های یک توسعه پایدار هستند. 

وی‌ خاطرنشان کرد: همه مدیران دولتی و خصوصی اذعان دارند که کشاورزی استان علاوه بر نقش موثر در امینت غذایی اما به دلیل مصرف آب بالا و عملکرد پایین، بهره‌ور نیست.

رئیس اتاق بازرگانی کرمان با تاکید بر اینکه انقلابی در بخش کشاورزی نیاز داریم، ادامه داد: اگر اقدام اساسی برای کشاورزی فعلی نشود، سرنوشت خوبی نخواهیم داشت. کشاورزی مدرن می‌تواند منجی برای تامین نیازها، حفظ محیط زیست و استفاده از نهاده‌ها باشد.

طبیب‌زاده ابراز داشت: ما کشاورزان پیشرویی داریم که بالاترین رکورد تولید محصولات گلخانه‌ای را زده است. پس می‌شود با بکارگیری دانش و روش‌های مدرن به رکوردها و بهره‌وری رسید.

وی خاموشی موتورپمپ‌های آب را موجب نارضایتی کشاورزان دانست و گفت: اکنون فصل برداشت پسته است و رقابت سنگینی در این محصول وجود دارد. ایران و استان کرمان امسال محصول خوبی دارد، اما اگر برخی مسائل حل نشود شاید نتوانیم از این فرصت استفاده ببریم.

انتهای خبر/

 




بنایی بر انتقال آب جنوب کرمان به شمال استان نیست/ تامین آب کرمان و رفسنجان از خط صنعت در حال اجراست

منبع:آرمـان
? بنایی بر انتقال آب جنوب کرمان به شمال استان نیست/ تامین آب کرمان و رفسنجان از خط صنعت در حال اجراست