اجرای فریضه جهاد تبیین در کلام اسلام

مفهوم شناسی جهاد تبیین در کلام اسلام برای نسل جوان حائز اهمیت است. به گزارش پایگاه خبری نذیر کرمان؛ به نقل از پایگاه خبری دقیانوس؛ واژه جهاد عبارت است از مبارزه و تلاش و کوشش در راه پیشبرد هدفی که با درگیری با دشمن همراه است. البته باید این نکته را در نظر گرفت که […]

مفهوم شناسی جهاد تبیین در کلام اسلام برای نسل جوان حائز اهمیت است.

به گزارش پایگاه خبری نذیر کرمان؛ به نقل از پایگاه خبری دقیانوس؛ واژه جهاد عبارت است از مبارزه و تلاش و کوشش در راه پیشبرد هدفی که با درگیری با دشمن همراه است.

البته باید این نکته را در نظر گرفت که هر تلاش و کوششی جهاد نخواهد بود؛ زیرا از شرایط اصلی جهاد، مقابله با حرکت غرض آلود دشمن است.

واژه تبیین به معنای روشنگری، بیان منطقی، مستدل و دور از هیاهو و جنجال است، زیرا مسئله تبیین و بیان حقیقت، از اهداف انبیاء الهی بوده است، چرا که عدم شناخت حقیقت، عامل مهم گمراهی انسان است.

به همین دلیل باید حقیقت را آشکار و ابهامات ذهنی را برطرف کرد، بر این اساس جهاد فکری، یک نوع جهاد است و باید دشمنی را که ممکن است از طریق انحراف فکر و اندیشه‌ها، انسان را در معرض خطا و اشتباه قرار دهد، از آن جلوگیری کرد. (مقام معظّم رهبری مدظله العالی، جهاد تبیین؛ ص ۳۳).

اهمیت و جایگاه مسئله جهاد تبیین به تصریح  قرآن کریم “وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ لَتُبَيِّنُنَهُ لِلنَّاسِ وَلَا تَكْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا ۖ فَبِئْسَ مَا يَشْتَرُونَ” (آل عمران/ ۱۸۷) هنگامی که خدا از کسانی که به آنان کتاب آسمانی داده شد، پیمان گرفت که حتماً باید [احکام و حقایق] آن را برای مردم بیان کنید و پنهانش ننمائید.

پس آن [عهد و کتاب] را ترک کردند و به آن اعتنایی ننمودند، و در برابر ترک آن اندک بهایی به دست آوردند؛ و بد چیزی است آنچه به دست می‌آورند.

با توجه به آیه مذکور مسئله جهاد تبیین از اهمیّت بسیار بالایی برخوردار است و نشان می‌دهد این مسئله هم جنبه الهی دارد و هم جنبه انسانی دارد.

یعنی تبیین به کسی که در دل و ذهن خود دچار عدم علم، شک و جهالت است، کمک می‌کند و او را از ابهام و بلاتکلیفی نجات می‌دهد و همچنین در مقابل حرکت گمره کننده‌ای که هدف دشمن است و فکر و ذهن جوانان و عموم مردم را در ابهام و شک نگه می‌دارد، به وسیله تبیین قابل جلوگیری و خنثی کردن است.

مصداق این امر آیه شریفه “ألَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالاَتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلَّا اللَّهَ وَ کَفَى‏ بِاللَّهِ حَسِیباً” (احزاب/ ۳۹)، کسانى که پیام‏هاى الهى را ابلاغ مى‏‌کنند و از خدا مى‏‌ترسند، و از هیچ کس جزء خدا بیم ندارند، و خداوند براى حسابرسى کافى است.

این آیه نشان می‌دهد که مهمترین وظیفه، تبلیغ و تبیین است، به گونه‌ای که مقام معظّم رهبری مدظله العالی در بیان اهمیّت این موضوع می‌فرماید: “شما روایت کنید حقایق جامعه خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را.

شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند؛ شما اگر حادثه دفاع مقدس را روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند، هر طور دلش می‌خواهد، توجیه می‌کند، دروغ می‌گوید آن هم ۱۸۰ درجه خلاف واقع، جای ظالم و مظلوم را عوض می‌کند. مقام معظّم رهبری مدظله العالی- بیانات در دیدار پرستاران و خانواده شهدای سلامت، ۱۴۰۰/۰۹/۲۱)

از آثار و فواید جهاد تبیین را می‌توان به جلوگیری از تحریف، ایجاد گفتمان، حفظ پشتوانه اجتماعی، از بین رفتن مشکلات، حفظ وحدت، تکیه بر توان داخلی، سبک زندگی اسلامی دانست.

بنابراین جهاد تبیین به عنوان یک مسئله امید بخش و وحدت آفرین می‌تواند حوزه‌های گوناگون فکری در میان اقشار مختلف جامعه را به یکدیگر پیوند داده و بخش زیادی از تحریف‌هایی که در اثر جهل و نفوذ فکری دشمن به وجود آمده است را از میان بردارد و همان طور که گفته شد مسئله تبیین ریشه در سیره فردی، اجتماعی و سیاسی تمام انبیاء و اولیاء الهی دارد که آیات الهی مصداق این امر است.

انتهای خبر/ امیری




اجرای فریضه جهاد تبیین در کلام اسلام

منبع:آرمـان
? اجرای فریضه جهاد تبیین در کلام اسلام