کرمان می‌تواند کل محصولات فولادی مورد نیاز ازبکستان را فراهم کند

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: رئیس اتاق کرمان از آمادگی برای توسعۀ همکاری‌های تجاری با ازبکستان خبر داد و با بیان این‌که در سال گذشته ۳ میلیون دلار صادرات از گمرکات کرمان به ازبکستان انجام شده،گفت:«کالاهای صادراتی کرمان به ازبکستان متنوع و بیشتر در حوزه‌های مصالح ساختمانی،خرما و فولاد بوده اما محصولات کرمان با واسطه در […]

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: رئیس اتاق کرمان از آمادگی برای توسعۀ همکاری‌های تجاری با ازبکستان خبر داد و با بیان این‌که در سال گذشته ۳ میلیون دلار صادرات از گمرکات کرمان به ازبکستان انجام شده،گفت:«کالاهای صادراتی کرمان به ازبکستان متنوع و بیشتر در حوزه‌های مصالح ساختمانی،خرما و فولاد بوده اما محصولات کرمان با واسطه در بازار این کشور عرضه می‌شوند».

سیدمهدی طبیب‌زاده با اشاره به اینکه پنبه و کودهای شیمیایی بیشترین محصولات واردتی ایران از ازبکستان است،بیان کرد:«با توجه به وجود کارخانجات نساجی در کرمان زمینۀ همکاری در محصول پنبه وجود دارد».

وی خاطرنشان کرد:«مس و مصنوعات مسی ازجمله محصولات صادراتی ازبکستان است و با توجه به اینکه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن اسیدسولفوریک در کرمان تولید و مقادیر زیادی کود سوپر فسفات وارد می‌شود،اگر امکان تامین سوپرفسفات از ازبکستان وجود داشته باشد می‌توان سرمایه‌گذاری مشترک در این حوزه ایجاد کرد».

طبیب‌زاده با اشاره به فراهم بودن زمینۀ همکاری کرمان با ازبکستان در حوزۀ فولاد با توجه به اینکه کرمان یکی از قطب‌های تولید فولاد کشور است،بیان کرد:«کرمان می‌تواند کل محصولات فولادی مورد نیاز ازبکستان را فراهم کند».

به گزارش فردا‌ی‌کرمان به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی کرمان،وی در نشست بررسی توسعۀ همکاری‌های تجاری کرمان و ازبکستان که با حضور سفیر ازبکستان در ایران،رئیس اتاق بازرگانی ازبکستان و جمعی از فعالان اقتصادی برگزار شد،گفت:«اتاق کرمان یکی از اتاق‌های پیشتاز کشور در صادرات است و توسعۀ صادرات با کشورهای همسایه،هم‌فرهنگ و هم‌مذهب از برنامه‌های مهم اتاق در این راستا است».

وی با بیان این‌که بخشی از محصولات کرمان از گمرکات سایر استان‌ها به‌ویژه مشهد صورت گرفته است،یادآور شد:«هدف ما از این نشست بررسی امکان صادرات مستقیم کالاها است».

رئیس اتاق کرمان با بیان اینکه ایران در شرایط تحریم به سر می‌برد و در حوزۀ تجارت می‌توانیم از تهاتر استفاده کنیم،گفت:«پیشنهاد می‌شود لیست کاملی از محصولات کرمان و ازبکستان برای صادرات و واردات تهیه و در اختیار طرفین قرار گیرد تا با انجام مذاکرات لازم،مبادلات تجاری افزایش یابد».

وی آمادگی اتاق کرمان برای راه‌اندازی نمایشگاه اختصاصی کرمان در تاشکند یا سمرقند،پذیرش هیات تجاری ازبکستان در کرمان و در نظر گرفتن بازدیدها و نشست‌های رودررو و انعقاد تفاهم‌نامه با کمپانی‌های مختلف را اعلام کرد.

سفیر ازبکستان در ایران نیز در این نشست گفت:«در ماه سپتامبر سال گذشته با سفر رئیس‌جمهور ایران به ازبکستان اتفاق بزرگی در مورد همکاری‌های دو طرف افتاد و در این ملاقات دو طرف بر تحکیم و توسعۀ روابط بین دو کشور تاکید داشتند».

عبدالله‌اف افزود:«همچنین بر پیوند صنایع دو کشور تاکید و قرار شد در استان سمرقند،دو کشور یک واحد تولیدی با مشارکت ۵۰ درصدی ایجاد کنند».

وی اظهار کرد:«همکاری بین طرفین نه تنها در صنایع بلکه در سایر عرصه‌ها نیز می‌تواند مفید باشد به‌ویژه در حوزه‌های نساجی و کشاورزی زمینۀ همکاری بیشتری فراهم است».

رئیس اتاق بازرگانی ازبکستان نیز در این نشست بیان کرد:«جمعی از فعالان اقتصادی ازبکستان بازدیدی از ایران داشتند و ظرفیت‌های بسیاری به‌ویژه در حوزۀ فولاد و سایز فلزات بررسی و پیشنهاداتی برای همکاری‌های بیشتر ارائه شد».

دورون وخابف افزود:«صنعت ساخت‌وساز در ازبکستان فعال است و شرکت‌های ایرانی می‌توانند در این زمینه همکاری داشته باشند».

گفتنی است در این نشست جمعی از فعالان اقتصادی دو طرف به معرفی ظرفیت‌ها و نظرات خود پرداختند.




کرمان می‌تواند کل محصولات فولادی مورد نیاز ازبکستان را فراهم کند

منبع:خبر کرمان
?

کرمان می‌تواند کل محصولات فولادی مورد نیاز ازبکستان را فراهم کند

:اخبار استان کرمان – اقتصادی