کرمانی‌ها ۸۶ روز هوا پاک را تجربه کرده‌اند

مدیر اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: از ابتدا سال کرمان ۸۶ روز هوا پاک، ۷۹ روز هوا قابل قبول، دو روز شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، هشت روز هوا ناسالم و یک روز هوا بسیار ناسالم را سپری کرده است. مجتبی نیک‌طبع در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری «نذیر کرمان»؛ […]

مدیر اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: از ابتدا سال کرمان ۸۶ روز هوا پاک، ۷۹ روز هوا قابل قبول، دو روز شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، هشت روز هوا ناسالم و یک روز هوا بسیار ناسالم را سپری کرده است.

مجتبی نیک‌طبع در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری «نذیر کرمان»؛ با اشاره به هفته هوای پاک گفت: امروزه حساسیت‌های محیط زیست پیرامون انسان و بشر درک شده و چنانچه در خصوص تهدیداتی که جوامع انسانی و کره زمین را به مخاطره انداخته است، چاره‌اندیشی نشود، شاید با شرایطی دیگر در خصوص کره زمین رو‌به‌رو باشیم و بر همین اساس مناسبت‌های مختلفی در حوزه محیط زیست در طول سال در نظر گرفته شده است.

مدیر اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان ادامه داد: با توجه به صنعتی شدن کشورمان، افزایش آلودگی‌های جوی و با توجه به آلودگی در ۶ شهر بزرگ کشور، مشهد، تهران، تبریز، شیراز، اهواز و اصفهان، از سال ۱۳۷۴، روز ۲۹ دی‌ماه را به‌عنوان روز ملی هوای پاک نام‌گذاری و هفته هوا پاک نیز از تاریخ ۲۶ دی‌ماه لغایت دوم بهمن‌ماه معرفی شده است.

وی با بیان اینکه شعار امسال هفته هوا پاک «هوای پاک، مسئول پاسخگو، شهروند مسئول» است، ابراز کرد: روز شمار این ایام عبارتند از سه شنبه ۲۶ دی هوای پاک، حقوق عامه، چهارشنبه ۲۷ دی هوای پاک، توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، پنج شنبه ۲۸ دی هوای پاک، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، جمعه ۲۹ دی هوای پاک، آموزش و مشارکت عمومی، شنبه ۳۰ دی هوای پاک، خودروهای فرسوده یکشنبه یکم بهمن هوای پاک، کیفیت سوخت و دوشنبه ۲ بهمن هوای پاک، سلامت است.

نیک‌طبع عنوان کرد: جانمایی صنایع استان با توجه به اقداماتی که همکاران در سال‌های گذشته انجام داده‌اند، در محل‌های خوبی است و با پیگیری‌های انجام شده، این صنایع بالغ بر ۷۰ الی ۸۰ درصد فیلتر دارند و مانیتورینگ نیز انجام می‌دهند که البته با حد مطلوب و واقعیت فاصله داریم.

مدیر اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان افزود: علی‌رغم اینکه استان به سمت صنعتی شدن پیش می‌رود، اما با مسائلی که در سایر شهرهای صنعتی روبه‌رو هستند، مواجه نیستیم، نه اینکه بگوییم آلودگی نیست، برخی از صنایع آلودگی‌هایی دارند که این مسائل را پیگیری و از اهرم‌های قانونی استفاده می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه صنایع نیز متوجه شده‌اند که محیط زیست را باید حفظ کرد و هر اقدام در راستای رفع آلایندگی، به نفع خود صنعت است، اظهار کرد: عمده مشکل در زمینه آلودگی هوا در استان کرمان، مربوط به گردوغبار است که این مسئله تحت تأثیر سه پدیده کانون‌های محلی داخلی، استان‌های همجوار همچون یزد، سیستان‌وبلوچستان، کانون‌های خارج از کشور و سطح بین‌الملل است.

نیک‌طبع با اشاره به اینکه اگر شرایط اضطرار و اخطاریه در استان صادر می‌شود به‌دلیل وجود گردوغبار است، عنوان کرد: بالغ بر ۵ میلیون هکتار از عرصه‌های استان تحت تأثیر فرسایش بادی هستند که بهترین کار برای مقابله با آلودگی تثبت شن‌های روان است که اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در این راستا باید کاشت گونه‌های سازگار با هر منطقه را انجام دهد و همچنین عملیات آبخیزداری و آبخون‌داری صورت گیرد و همچنین از برداشت بی‌رویه منابع آبی جلوگیری شود.

مدیر اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: بر اساس ماده چهار آیین‌نامه کارگروه امور زیربنایی توسعه روستایی، عشایری و آمایش سرزمین محیط زیست در استان ایجاد شده است که شورای برنامه‌ریزی استان مسئولیت این کارگروه را به‌عهده دارد و اولین جلسه این کارگروه دو هفته گذشته برگزار و وظایف دستگاه‌های مختلف مشخص شده و در شورای برنامه‌ریزی استان مصوب خواهد شد.

وی ادامه داد: در این کارگروه برای برخی از دستگاه‌های اجرایی اعتباراتی در نظر گرفته شده است که متناسب با آن عملیات اجرایی در راستای کاهش گردوغبار، شرح وظایفی را باید انجام دهند.

نیک‌طبع با اشاره به اینکه در سطح استان کرمان ۱۰ ایستگاه پایش کیفی هوا فعال است، عنوان کرد: این ایستگاه‌ها در شهرستان‌های کرمان، زرند، ریگان، فهرج، کهنوج، بم، سیرجان، انار و راور فعال هستند و در نظر داریم دو ایستگاه‌های در شهرستان‌های جیرفت و رودبارجنوب وارد مدار کنیم.

مدیر اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان در خصوص شرایط هوایی شهر کرمان از ابتدا سال خاطرنشان کرد: از ابتدا سال کرمان ۸۶ روز هوا پاک، ۷۹ روز هوا قابل قبول، دو روز شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، هشت روز هوا ناسالم و یک روز هوا بسیار ناسالم را سپری کرده است.

انتهای خبر/م




کرمانی‌ها ۸۶ روز هوا پاک را تجربه کرده‌اند

منبع:آرمـان
? کرمانی‌ها ۸۶ روز هوا پاک را تجربه کرده‌اند