هشدار در خصوص بحران کم آبی در رفسنجان/ دانش بنیان‌ها ورود کنند

رفسنجان- امام جمعه رفسنجان با هشدار در خصوص خشکسالی‌ها و برداشت آب از منابع زیرزمینی از مسئولان خواست برای پیشگیری از این بحران از طریق روش‌های علمی و دانش بنیان اقدامات لازم را انجام دهند. حجت الاسلام اصغر عسکری در گفتگو با فت فتو با بیان اینکه رفسنجان تولید کننده ۸۰ درصد پسته ایران است، […]

رفسنجان- امام جمعه رفسنجان با هشدار در خصوص خشکسالی‌ها و برداشت آب از منابع زیرزمینی از مسئولان خواست برای پیشگیری از این بحران از طریق روش‌های علمی و دانش بنیان اقدامات لازم را انجام دهند.

حجت الاسلام اصغر عسکری در گفتگو با فت فتو با بیان اینکه رفسنجان تولید کننده ۸۰ درصد پسته ایران است، اظهار کرد: هم اکنون بسیاری از باغداران این شهرستان برای آبیاری باغ‌های پسته با مشکل مواجه شده و شاهد کاهش آب‌دهی چاه‌های آب هستند.

وی شوری بیش از اندازه، خشک شدن چاه‌ها و افزایش دمای هوا را از جمله چالش‌های موجود کم آبی در رفسنجان دانست و تصریح کرد: این در حالیست که بسیاری از کشاورزان نتوانسته‌اند محصول سال گذشته را راهی بازارهای بین‌المللی کنند و سکوت مسئولان در قبال مشکلات کشاورزان ادامه دارد، در حالی که باید در این زمینه چاره اندیشی‌علمی و دقیقی صورت گیرد.

امام جمعه رفسنجان بر استفاده از روش‌های آبیاری مکانیزه برای مدیریت مصرف آب تأکید کرد و یادآور شد: حدود ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت ۴۰ هزار خانواری رفسنجان با محصول پسته امرار و معاش می‌کنند.

برداشت آب از عمق ۴۰۰ متری زمین

وی ادامه داد: طبق آمار ثبت شده، هم اینک یک هزار و ۱۱۲ حلقه چاه برای آبیاری ۸۰۰ هزار هکتار باغات پسته حفاری شده است اما حدود نیمی از آن‌ها خشک شده‌اند و برای برداشت آب از این چاه‌ها، حد استاندارد را ندارند به گونه‌ای که برخی باغداران مجبور هستند تا از عمق ۴۰۰ متری آب برداشت کنند و ۵۰۶ حلقه چاه هم از منابع زیرزمین آب برداشت نمی‌کنند، زیرا سطح آب پایین رفته و از نظر کمیت و کیفیت قابل برداشت نیست.

وی بحران آب در شهر رفسنجان را بسیار جدی دانست و تصریح کرد: ۳۷ درصد باغ‌های پسته در رفسنجان وجود دارد و بقیه در سیرجان، زرند، انار، راور و کرمان است، ۲۵ درصد از باغات مثمر ثمر یعنی حدود یک چهارم باغات پسته در رفسنجان است اما بحران کم آبی بر برداشت پسته تأثیر منفی گذاشته است.

حجت‌الاسلام عسکری با بیان اینکه با صادرات پسته حدود ۲۵۰ میلیون دلار، معادل ۶ هزار میلیارد تومان ارز وارد کشور می‌شود، خاطرنشان کرد: متأسفانه الان با توجه به اینکه آب‌ها شور و کاهش یافته، امکان محصول دهی باغ‌ها کاهش یافته است و بسیاری از باغداران محصولات خود را از دست داده‌اند و باغ‌های خود را رها کرده‌اند، همچنین صادرات پسته به خارج از کشور هم به شدت کاهش یافته است.

رها شدن باغ‌های پسته رفسنجان

وی به رها شدن بسیاری از باغات پسته به دلیل کمبود آب و برداشت محصول اشاره کرد و گفت: به طور متوسط روزانه در سال ۵۰۰ هزار کارگر به خاطر برداشت پسته در شهریور و مهرماه مشغول به کار می‌شدند که این فرصت اشتغال هم از جوانان گرفته شده است.

وی ادامه داد: با وجود این مشکل هم اینک در رفسنجان بحران کم آبی و از بین رفتن کمیت و کیفیت آب وجود دارد، جای دارد که مسئولان امر نسبت به این قضیه همت بگمارند و چاره‌اندیشی کنند و نگذارند مردم زحمت کشیده و پرتلاش رفسنجان به دلیل این مشکلات در مضیقه و سختی قرار گیرند.

امام جمعه رفسنجان به برخی از راهکارهای علمی و اجرایی برای کاهش کمبود آب در این منطقه اشاره کرد و گفت: یکی از راهکارها، انتقال آب از خلیج فارس است، البته این موضوع تا حدودی انجام شده است؛ اما قیمت تمام شده آن برای باغداران بسیار گران است و این عزیزان امکان استفاده از آب را با این میزان قیمت ندارند؛ دلیل این گرانی هم به خاطر تبدیل آب شور به آب شیرین و انتقال آن به سرچشمه‌ها جهت استفاده باغداران است. به همین دلیل هزینه بر است.

وی ادامه داد: البته کارهای علمی دیگری هم برای کاهش کمبود آب وجود دارد که همین آب‌های جاری را می‌توانند تبدیل به آب شیرین کنند، در خطبه‌های نمازجمعه هم اعلام کردم که باتوجه به نامگذاری امسال به عنوان سال تولید دانش بنیان و اشتغالزایی؛ ضرورت دارد که استادان، دانشجویان و افراد نخبه راهکارهای علمی و دقیقی را در این زمینه ارائه کنند تا این مشکل برای مردم منطقه برطرف شود.

کد خبر ۵۴۶۹۲۲۶




هشدار در خصوص بحران کم آبی در رفسنجان/ دانش بنیان‌ها ورود کنند

منبع: مــهر
? هشدار در خصوص بحران کم آبی در رفسنجان/ دانش بنیان‌ها ورود کنند