متخلفان به حریم راه مجازات می شوند

کارشناس مسئول اداره ایمنی و حریم راه‌های اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان کرمان گفت: مطابق قانون، متخلفان به حریم راه به پرداخت جزای نقدی یا حبس از سه ماه تا دوسال محکوم خواهند شد. به گزارش فت فتو؛ سیدهادی قریشی به اهمیت موضوع محدوده حریم راه‌های استان کرمان پرداخت و گفت: در […]

کارشناس مسئول اداره ایمنی و حریم راه‌های اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان کرمان گفت: مطابق قانون، متخلفان به حریم راه به پرداخت جزای نقدی یا حبس از سه ماه تا دوسال محکوم خواهند شد.

به گزارش فت فتو؛ سیدهادی قریشی به اهمیت موضوع محدوده حریم راه‌های استان کرمان پرداخت و گفت: در حریم راه ناحیه‌ای تحت عنوان ناحیه بازیابی راه وجود دارد که معروف به ناحیه عاری از مانع است، این ناحیه بازیابی مسیر، اگر واقعا عاری از مانع باشد به خصوص در هنگام انحرافاتی که به هردلیل برای راننده وسائط نقلیه و خودرو آن پیش می‌آید می‌تواند بسیار حیات بخش باشد؛ زیرا به راننده این فرصت را می‌دهد که بتواند خودروی خود را به مسیر برگرداند.

او افزود: محور‌ها به تبع رشد جمعیتی و توسعه شهرها، در حال رشد و ارتقا هستند که پاک بودن و آزاد بودن حریم راه می‌تواند به توسعه آتی و تعریض محور‌ها کمک کند.

قریشی موضوع دیگر عملیات راهداری جاری را شامل نصب تجهیزات ایمنی و ترافیکی، شانه سازی و ایجاد شیب شیروانی محورها، زهکشی و حفر کانال‌های طولی، هدایت آب‌های سطحی و مواردی از این قبیل دانست و تصریح کرد: از لحاظ عملیات راهداری زمستانی و انجام وظایف مربوطه نیز چنانچه حریم راه آزاد بماند، می‌تواند برای انجام عملیات‌های متعدد راهداری موثر باشد.

قریشی به مجوز‌هایی که در حوزه حریم راه صادر می‌شود اشاره کرد و گفت: به استناد مواد ۶ و ۱۷ قانون ایمنی راه‌ها و راه آهن، هرگونه فعالیتی که در فاصله صد متر بعد از حریم قانونی راه دردست اقدام باشد، بایستی با مجوز وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری وحمل و نقل جاده‌ای) صورت پذیرد، در غیر این صورت هرگونه عملیات عمرانی، نصب تابلو و … تخلف محسوب می‌شود و مرتکبان آن اصطلاحا متجاوز به حریم راه شناخته می‌شوند.

او اظهار داشت: این مجوز‌ها در پاسخ به استعلامات صورت گرفته با کمک اداره ایمنی و حریم راه بررسی می‌شوند و پس از طرح در کمیسیون حریم راه‌های اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان مورد بررسی کارشناسانه قرار گرفته و مجوز لازم صادر می‌شود.

 کارشناس مسئول ایمنی و حریم راه استان کرمان از مردم خواست: قبل از انجام هرگونه فعالیت در حریم راه با مراجعه به ادارات راهداری و حمل ونقل جاده‌ای شهرستان‌ها برای اخذ مجوز حریم راه اقدام کنند تا برای حفظ حریم راه به عنوان یک سرمایه مهم عمومی گام برداشته و سرمایه خود را از پیگرد قانونی و مجازات‌های مربوطه حفظ کنند؛ زیرا مطابق قانون متخلفین و متجاوزین به حریم راه از پرداخت جزای نقدی تا حبس از سه ماه تا دوسال محکوم خواهند شد.

قریشی تصریح کرد: از دیگر معضلات پیش روی واحد ایمنی وحریم راه‌ها بحث تخلیه نخاله‌های ساختمانی در مبادی ورودی شهرهاست که متاسفانه این امر، حریم راه را به مخاطره انداخته و ورودی شهر‌ها را نازیبا می‌کند، از جمله محور‌های ورودی شهر کرمان، محور کرمان – جوپار است که اخیرا با کمک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان پاکسازی شد؛ اما متاسفانه در مدت زمان کوتاهی شاهد انباشت و تخلیه نخاله‌های ساختمانی در همین مکان بوده ایم.

او از کامیون داران درخواست کرد: به هیچ عنوان نسبت به تخلیه نخاله‌های ساختمانی در حریم راه‌ها به ویژه ابتدای جاده جوپاری اقدام نکنند و فقط آن‌ها را در محل مخصوص دپوی در نظر گرفته شده با کمک شهرداری تخلیه کنند.

 قریشی گفت: راهداران، حریم راه را خط قرمز همیشگی خود می‌دانند و هرگونه تجاوز به حریم را به دقت دنبال کنند و از طریق قوانین مصوب کشوری و هماهنگی با نیروی انتظامی اقدامات لازم را به‌عمل می‌آورند.

او افزود: از هم استانی‌ ها می خواهم، برای صیانت هر چه بیشتر از حریم راه‌ها با مامورین این اداره همکاری داشته باشند و در صورت مشاهده هرگونه تجاوز به حریم راه، مراتب را از طریق تلفن گویای ۳۵۱۴۱ برای اقدام به موقع به اطلاع راهداران استان برسانند.




متخلفان به حریم راه مجازات می شوند

منبع:بــرنا
?
متخلفان به حریم راه مجازات می شوند