قزوین، سرزمینی با ظرفیت‌های فراوان برای سرمایه‌گذاری در موقوفات

به گزارش نذیر کرمان از قزوین، سهیل بیگدلی، معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، در جلسه‌ای با مدیران و کمیسیون سرمایه‌گذاری اوقاف و امور خیریه استان قزوین، ظرفیت‌های این استان را برای سرمایه‌گذاری در موقوفات برشمرد. بیگدلی با اشاره به وجود ۱۱۰ هزار رقبه در استان قزوین، اظهار […]

به گزارش نذیر کرمان از قزوین، سهیل بیگدلی، معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، در جلسه‌ای با مدیران و کمیسیون سرمایه‌گذاری اوقاف و امور خیریه استان قزوین، ظرفیت‌های این استان را برای سرمایه‌گذاری در موقوفات برشمرد.

بیگدلی با اشاره به وجود ۱۱۰ هزار رقبه در استان قزوین، اظهار داشت: گاهی با تغییر کاربری، تا ۱۲۰ رقبه نیز به این تعداد اضافه می‌شود که نشان‌دهنده پویایی و ظرفیت بالای این استان در زمینه موقوفات است. وی این اقدامات را نوعی کار جهادی برای مولدسازی و ایجاد ارزش افزوده در موقوفات دانست.

معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، هفت محور را برای سرمایه‌گذاری در موقوفات قزوین برشمرد:

  • کشاورزی: با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب و وجود زمین‌های مستعد، کشاورزی یکی از پربازده‌ترین حوزه‌های سرمایه‌گذاری در موقوفات قزوین به شمار می‌رود.
  • دام سنگین و سبک: پرورش دام سنگین و سبک، به ویژه با توجه به نیاز بازار و وجود مراتع و علوفه در استان، می‌تواند سودآوری قابل توجهی برای موقوفات داشته باشد.
  • آبزی پروری: با توجه به کمبود منابع آبی در کشور، سرمایه‌گذاری در آبزی پروری به روش‌های نوین و کم‌آب‌بر، می‌تواند ضمن تولید محصول باارزش، به حفظ منابع آبی نیز کمک کند.
  • انرژی خورشیدی: قزوین از جمله استان‌های با تابش آفتاب بالا در ایران است، از این رو سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه‌های خورشیدی در موقوفات این استان، می‌تواند علاوه بر تولید برق پاک و تجدیدپذیر، به صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی نیز کمک کند.
  • معدن: استان قزوین دارای ذخایر معدنی متنوعی است که می‌تواند زمینه سرمایه‌گذاری‌های سودآور در موقوفات را فراهم کند.

بیگدلی با تاکید بر وجود تمام این ظرفیت‌ها در استان قزوین، از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دعوت کرد تا با مشارکت در طرح‌های سرمایه‌گذاری در موقوفات، ضمن کسب سود، در توسعه اقتصادی و اجتماعی این استان نیز سهیم باشند.

وی افزود: در بخش کشاورزی در دام سبک شبکه‌ای از تولید دام در کشور داریم که آخرین فارم آن در استان گلستان افتتاح شد و با وجود ۲۰ هزار راس دام سبک ، سازمان اوقاف در حوزه دام سنگین ۱۰۰ تن شیر به شبکه مصرف وارد می‌کند.

سهیل بیگدلی گفت: در زمینه آبزی پروری چهار هزار کیلومتر مرز آبی در خلیج فارس داریم و با همه مشکلات آبی  ۱۵۰۰ تن ماهی و در مقیاس حدود ۸۰۰ کیلو در حال حاضر در تولیدات این سازمان، حدوداً ۲۵۰۰ تن ماهی در داخل آب وجود دارد.

وی تصریح کرد: در حوزه انرژی خورشیدی هدف گذاری‌ها ایجاد ۱۱۰ مگاوات نیروگاه است که در حال حاضر تولید ما ۱۰ مگاوات است و با هدف گذاری مورد نظر فاصله زیادی داریم.

بیگدلی یادآورشد: در بخش معدن نیز ظرفیت فوق العاده ای در سازمان اوقاف وجود دارد و برای بهره وری از این ظرفیت، برنامه ریزی هایی صورت گرفته است.

بیگدلی اظهارداشت: برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان، اکوسیستمی در حمایت از این شرکت‌ها ایجاد شده و چون این شرکت‌های دانش بنیان کمی پرریسک هستند، با این روش می توانیم ریسک را به حداقل و حتی صفر برسانیم و فرایند سرمایه‌گذاری هم مثبت شود.

راه اندازی ۲۰ شرکت دانش بنیان و تولید ۲۰ محصول با حمایت اوقاف کشور

وی اضافه کرد: با ایجاد این اکوسیستم حدود ۲۰ شرکت دانش بنیان فعال شده و ۱۹ شرکت دیگر هم درخواست داده اند که برخی از آنها در زمینه تولید تجهیزات پزشکی فعالیت می کنند و در حال حاضر سازمان اوقاف توانسته ۲۰ محصول را با گردش مالی بالا از طریق این شرکت های دانش بنیان تولید کند.

بیگدلی گفت: ثروتی که در استان ایجاد شده باید بسرعت به امور اقتصادی معرفی شود تا در قالب مولدسازی با محورهای تعیین شده هدایت شود.

وی همچنین از مدیران و کارکنان اوقاف و امور خیریه استان قزوین خواست تا با تلاش و جدیت بیشتر، زمینه را برای جذب سرمایه‌گذاری در موقوفات این استان فراهم کنند.

با توجه به وجود ظرفیت‌های فراوان در استان قزوین و حمایت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه از سرمایه‌گذاران، انتظار می‌رود شاهد رونق روزافزون سرمایه‌گذاری در موقوفات این استان باشیم.

راه اندازی ۲۰ شرکت دانش بنیان و تولید ۲۰ محصول با حمایت اوقاف کشور

منبع: بــرنا
? راه اندازی ۲۰ شرکت دانش بنیان و تولید ۲۰ محصول با حمایت اوقاف کشور