سرقت، روی دست جرائم دیگر استان کرمان بلند شد

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: پارسال براساس تعداد و فراوانی پرونده ها، رتبه اول جرائم استان کرمان مربوط به سرقت بود. حجت الاسلام ابراهیم حمیدی در نخستین نشست خبری خود به مناسبت هفته قوه قضاییه در جمع خبرنگاران استان کرمان گفت: پارسال براساس تعداد و فراوانی پرونده ها، رتبه اول جرائم استان مربوط به […]

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: پارسال براساس تعداد و فراوانی پرونده ها، رتبه اول جرائم استان کرمان مربوط به سرقت بود.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی در نخستین نشست خبری خود به مناسبت هفته قوه قضاییه در جمع خبرنگاران استان کرمان گفت: پارسال براساس تعداد و فراوانی پرونده ها، رتبه اول جرائم استان مربوط به سرقت بود و  ۱۳ ونیم درصد پرونده‌ها که از نظر ما عدد درشتی است به این مورد مربوط می شود که باید روی پیشگیری از این مساله برنامه ریزی کرد.

به گفته او عمدتا روزی هزار پرونده سرقت در استان تشکیل می‌شود که باید کار مشترک با حضور متولیان انجام شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان می گوید: نزاع، تصادفات، مواد مخدر و توهین  به ترتیب رتبه های دوم تا پنجم جرائم استان را شامل می شوند.

او گفت: مردم حق دارند از مسئولان مطالبه کنند و  رسانه نقش مهمی در رساندن پیام مردم به مسئولان دارد.

حجت الاسلام حمیدی می‌گوید: شهید بهشتی را می توان از تاثیرگذارترین افراد در ابتدای انقلاب دانست و کمتر کسی برنامه داشت و آماده کاربود؛  اما او با ارائه برنامه‌های خود برای تشکیل نظام جمهوری اسلامی کمک بود.

او گفت:  شهید بهشتی تلاش داشت در قانون اساسی، اصول اسلامی مطرح شود و در آن زمان او و همفکرانش در این بحث خدمات ارزشمندی ارائه کردند و سپس او به سیستم قضایی وارد شد و امروز نتیجه خدمات و زحمات او را در همان مقطع کوتاه بعد از انقلاب شاهد هستیم.

رئیس کل دادگستری استان کرمان می‌گوید: برای اینکه به مردم خدمات ارائه کنیم از ابزار روز استفاده مناسب شده است.

او گفت: ابلاغ‌های الکترونیک امروز واقعی شده است و به مدد دستگاه قضایی مردم می توانند از این خدمات استفاده کنند؛ اما  هنوز باید تلاش شود تا به آنچه شان مردم است، برسیم.

حجت الاسلام حمیدی می گوید: در دستگاه قضایی مشکل زیاد وجود دارد و ما حق مردم را به رسمیت می شناسیم که با کم ترین هزینه، خدمات را دریافت کنند.

به گفته او کمبود قاضی، کمبود نبروی انسانی و اعتبار از مشکلات سیستم قضایی است و آمار خوب و عملکرد دادگستری به هیچ وجه افتخار نیست و نشانه بیماری در جامعه است و برای ما آمار باعث افتخار، کاهش ورودی زندان‌ها و کاهش جرائم است.

رییس کل دادگستری استان کرمان می‌گوید: کمتر می‌بینیم که افرادی در جامعه از زحمات قاضی که همه مسائل شخصی زندگیش را فدای پرداختن به پرونده‌های قضایی و حکم درست می‌کند، قدردانی کنند. 

به گفته او  در کرمان ۳۲ حوزه قضایی داریم که ۱۶ عد از دادگاه‌های عمومی در شهر‌های کوچک تر هستند.

حجت الاسلام حمیدی می گوید: ۶۱۹ هزار پرونده ورودی به سیستم قضایی، متعلق به پارسال است و به عبارتی ۱۳ درصد افزایش ورودی پرونده به دستگاه قضایی استان کرمان داشته ایم.
 
به گفته او استاندارد رسیدگی به پرونده های قضایی، روزانه ۳ پرونده برای هر قاضی است. 
 
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: ماهانه ۷۵ پرونده به شکل استاندارد از سوی هر قاضی رسیدگی می شود که اکنون در کرمان۱۳۲ پرونده درماه داریم؛ یعنی ۲ برابر حد استاندارد ملی به هر قاضی پرونده داده شده است، در نتیجه اطاله دادرسی را شاهد هستیم.
 
او گفت: از مجموع پرونده های ورودی به دستگاه قضایی به ۶۰۱ هزار پرونده رسیدگی شده است و تعداد پرونده‌های وارده بیش از خارج شده است.
 به گفته حجت الاسلام حمیدی متوسط رسیدگی به پرونده های قضایی  ۸۱ روز است در حالی که  پارسال ۸۹ روز بوده است و امید داریم این میزان  ۸۱ روز را کم تر کنیم و به حد استاندارد برسانیم.
 
او گفت: اکنون ۳ درصد پرونده‌ها مسن است؛ یعنی بیش از یک سال در سیستم قضائی وجود دارند.
 
رییس کل دادگستری استان کرمان می‌گوید: در شورای حل اختلاف استان از مجموع پرونده ها، ۵۴ درصد پرونده‌های ما قابلیت صلح و سازش دارد و  این قابل قبول نیست و باید در شورای حل اختلاف همه پرونده‌ها به سازش برسند.

حجت الاسلام حمیدی  گفت: جرائم اینترنتی هر روز به شکل خاصی اتفاق می‌افتد و مانند جرائم معمولی نیست، در نتیجه قوانین و مقررات ما  نمی تواند همه بخش‌ها را پوشش دهد؛ البته این به معنای رسیدگی نکردن ما به این مساله نیست؛ بلکه ما به اشکال مختلف به این موضوع رسیدگی می کنیم و اخیرا قوانین خوبی در بحث جرائم مجازی ایجاد شده است.

او می گوید: متاسفانه حضور اتباع افغانستانی مشکلاتی در جامعه ایجادکرده است و مساله ورود آنان نیاز به قوانین و  مقررات دارد که سامان دهی شود نه می‌توانیم مانع وارد آن‌ها شویم ونه می‌توانیم مساله را رها کنیم.

به گفته رئیس کل دادگستری استان کرمان  اتباع افغانستانی اگر مرتکب جرائم شوند، مانند  مردم خودمان با آن ها برخورد می کنیم. 

فت فتو کرمان کرمان




سرقت، روی دست جرائم دیگر استان کرمان بلند شد

منبع: باشــگاه خبرنگاران
? سرقت، روی دست جرائم دیگر استان کرمان بلند شد