ضرورت کاهش جمعیت کیفری زندان ها

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها از سیاست‌های مهم قوه قضاییه است. حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در کارگروه کاهش جمعیت کیفری زندان‌های استان کرمان گفت: هدف از کاهش جمعیت کیفری، مدیریت زندان و زندانیان است و در این رابطه در دو بخش نظارت بر ورود افراد به زندان و استفاده […]

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها از سیاست‌های مهم قوه قضاییه است.

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در کارگروه کاهش جمعیت کیفری زندان‌های استان کرمان گفت: هدف از کاهش جمعیت کیفری، مدیریت زندان و زندانیان است و در این رابطه در دو بخش نظارت بر ورود افراد به زندان و استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس اقدام خواهد شد.

او  افزود: در راستای نظارت بر ورود افراد به زندان باید حتی المقدور سعی شود در مرحله تحقیقات و قبل از صدور حکم جز در موارد ضروری از ورود افراد به زندان جلوگیری شود و تحقق این امر نیاز به فرهنگسازی دارد.

حمیدی می گوید: نباید اصل را به بازداشت افراد قرار داد و باید با صدور قرار تامین متناسب دسترسی به متهم در مراحل مختلف رسیدگی را تامین کرده و از ورود افراد به زندان‌ها جلوگیری کرد.

رییس کل دادگستری استان کرمان افزود: قاضی در دادگاه نیز نباید جز در موارد دارای ضرورت، حکم به حبس افراد دهد و در این رابطه می‌توان از مجازات‌های جایگزین حبس و استفاده از سامانه‌های نظارت الکترونیکی استفاده کرد.

او بیان کرد: دستگاه قضایی به عنوان مجری قانون است و در راستای اجرای سیاست‌های کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها نیز باید تمامی اقدامات وفق موازین قانونی و در اجرای بخشنامه‌ها و قوانین و مقررات باشد.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی اظهار کرد: قضات اختیارات و وظایفی دارند و باید بر مبنای قانون، نسبت به صدور قرار‌های قانونی متناسب اقدام کنند.

او  افزود: باید به نحوی اقدام شود که افراد تحت قرار در سریعترین زمان ممکن تعیین تکلیف شده و حکم قانونی برای آن‌ها صادر شود.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: استفاده از آزادی مشروط حقی است که در قانون برای مددجویان زندان‌ها تعیین شده است و باید زمینه استفاده مددجویان زندان‌ها از این ظرفیت فراهم شود.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی با اشاره به کاهش ورودی مددجویان به زندان‌ها در برخی حوزه‌های قضایی، گفت: رشد ورودی مددجویان به زندان‌ها در برخی حوزه‌های قضایی باید کارشناسی و علت یابی شود.

او تاکید کرد: بازدید‌ها از زندان‌ها باید به شکلی هدفمند اجرایی شود و در این بازدید‌ها مشکلات مددجویان بررسی شده و در موادی که براساس قانون می‌توان به مددجویان کمک کرد، از این ظرفیت استفاده شود.

رییس کل دادگستری استان کرمان، استقرار شورا‌های حل اختلاف در زندان‌ها را بسیار موثر دانست و اظهارداشت: در این حوزه پیگیری‌های لازم در معاونت شورا‌های حل اختلاف انجام می‌شود.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان کرمان گفت: بازدید مقامات قضایی از زندان‌های استان در چهارماهه امسال ۹۲۸ مورد بوده است.

سید مجتبی حسینی به دادرسی الکترونیک و اعزام زندانیان به مراجع قضایی نیز اشاره و بیان کرد: در سال گذشته ۸۲ درصد دادرسی‌ها به صورت الکترونیک انجام شده که این میزان در سال جاری ۸۴ درصد بوده است.

فت فتو کرمان کرمان




ضرورت کاهش جمعیت کیفری زندان ها

منبع: باشــگاه خبرنگاران
? ضرورت کاهش جمعیت کیفری زندان ها