روایت یک فعال اقتصادی از راهکارهای مهارم تورم/ منفعت غایی بازار رقابتی برای تولیدکنندگان

سید آرش علوی عضو کمیته ارزی و هیئت نمایندگان اتاق ایران درباره راهکارهای کاهش تورم تأکید کرد: کم کردن مشکلات پولی و تعدیل انتظارات تورمی با ارتباطات خوب بین‌المللی و جو خوب در کشور ایجاد می‌شود. فت فتو – کرمان؛ مهسا حقانیت: سید آرش علوی عضو کمیته ارزی و هیئت نمایندگان اتاق ایران، عضو هیئت […]


سید آرش علوی عضو کمیته ارزی و هیئت نمایندگان اتاق ایران درباره راهکارهای کاهش تورم تأکید کرد: کم کردن مشکلات پولی و تعدیل انتظارات تورمی با ارتباطات خوب بین‌المللی و جو خوب در کشور ایجاد می‌شود.

فت فتوکرمان؛ مهسا حقانیت: سید آرش علوی عضو کمیته ارزی و هیئت نمایندگان اتاق ایران، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان و صادرکننده نمونه است. با وی در زمینه نامگذاری سال جاری از سوی رهبر انقلاب اسلامی با عنوان «مهار تورم و رشد تولید» به گفت‌و‌گو نشستیم که از نظرتان می‌گذرد.

فارس: آقای علوی به نظر جنابعالی برای تحقق شعار سال جاری چه باید کرد؟

علوی: من فکر می‌کنم درباره شعار سال تنها چیزی که باید به آن نگاه کنیم، این است که عملکرد بخش‌های مختلف کشور در مورد شعارهای سال‌های قبل به چه صورت بوده است.

شعار امسال که مهار تورم و رشد تولید است نیز هر دو نیازمند تصمیمات سختی در دولت است که بهتر است به جای اینکه شش ماه برای این قضیه وقت بگذارند تا شعار را تبیین کنند و یا اینکه بنر بزنند، باید اقدامات عملی را شروع کنند.

فارس: اگر بخواهیم رشد تولید در استان کرمان را داشته باشیم، چه باید بکنیم؟

علوی: فرآیند تولید در استان کرمان خیلی سخت است، برای آغاز کار می‌بینیم ضعف همکاری در بخش‌های مختلف دولت برای اینکه یک کار را شروع کنید و یا گسترش دهید، بسیار شدید است.

فارس: آیا قوانین مزاحم هم مانع رشد تولید در استان هست؟  

علوی: قانون خوب یا بد، به هر حال در استان‌های دیگر با همین قانون‌ها کار می‌کنند و شرایط بهتر است، بنابراین باید موانع تولید را حذف و یا تعدیل کنیم.

موانع فرهنگی هم در کرمان داریم، باید جدیت بیشتری در کار باشد و دل‌مان بخواهد این اتفاقات بیفتد که با بنر و این چیزها اتفاق نمی‌افتد.

این درست نیست که استانی مانند کرمان با این همه پتانسیل اما رتبه کسب و کار آن در مقام مناسبی نباشد در حالی که استان‌هایی داریم که با همین قوانین و مقررات در رتبه‌های یک رقمی هستند و نمی‌توان فکر کرد آنها امتیاز برتری نسبت به کرمان دارند بلکه هر اتفاقی روی می‌دهد در درون همان استان است.

فارس: به نظر شما بخش خصوصی در افزایش تولید چه نقشی می‌تواند داشته باشد؟

علوی: فکر می‌کنم بحث تولید به‌معنای عام یک مفهوم ملی‌ست و اگر حرفه‌ای‌تر به آن بپردازیم همان تولید ناخالص ملی هست و تولید کالا ناشی از تصمیمات کلان است و بخش خصوصی در این زمینه تاثیرگذار و تصمیم‌گیر نیست.

البته به مقدار زیادی هم اینکه شخص شما به‌عنوان کارآفرین تصمیم بگیرید سرمایه‌گذاری انجام دهید و یا کارتان را گسترش دهید به فضای کسب و کار و اقتصاد کشور بستگی دارد، اگر احساس خوبی داشته باشید و آینده و دورنما را خوب و مثبت ببینید، برای رشد تولید انگیزه پیدا می‌کنید، اما اگر آینده را به هر دلیلی مثبت نبینید، دست و پای‌تان می‌لرزد.

فارس: با توجه به اینکه شما در حوزه صادرات محصولات کشاورزی ازجمله پسته و خرما فعالیت می‌کنید، چه موانعی را برای رشد تولید کشاورزی موثر می‌دانید؟

علوی: بزرگترین مانع بخش خصوصی و به‌ویژه در محصولات صادرات‌محور از زعفران تا پسته و خرما مربوط به تنگ‌نظری بانک مرکزی و پیمان‌سپاری ارزی ست که بسیار بد عمل شده و از سال ۹۷ و دولت قبل بوده که مانع بسیار بزرگی است و این جزو موانع خودساخته است و بعضی از موانع را به راحتی نمی‌توان حل کرد.

مثال بزنم اینکه برای تحلیل ارتباطات تجاری  بین‌المللی تصمیماتی‌ست که پیچیدگی‌هایی دارد و در مورد تعهد ارزی چالش بزرگی هست، اما اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

فارس: یعنی ما تولید داریم، اما در صادرات با مشکل مواجه هستیم؟

علوی: خیر مشکل ما این است که هم خدا و هم خرما را با هم می‌خواهیم، ما هم می‌خواهیم جنس ارزان دست هم‌وطن‌مان بدهیم، هم صادرات رونق داشته باشد و واردات مواد اولیه ارزان باشد و صادرات محصولات کشور هم رقابتی شود، در صورتی که این‌ها با هم جمع نمی‌شوند و نمی‌توانید دلار را برای واردات سرکوب کنید و از آن طرف صادرات رونق داشته باشد.

نمی‌توانید، بیایید فروش ارز را سرکوب کنید که قیمت برای مصرف‌کننده بالا نرود و رونق هم باشد، مثال می‌زنم، برای خرما طبیعی‌ست در ماه رمضان قیمت بالا برود و در همه جای دنیا این اتفاق می‌افتد و بخشی از آن هم متاثر از بازار رقابتی‌ست که وقتی دلار بالا رود، انگیزه برای صادرات بیشتر می‌شود بنابراین طبیعتا روی قیمت داخل تاثیر می‌گذارد، اما دولت می‌بیند قیمت خرما گران شد، تصمیم می‌گیرد جلوی صادرات را بگیرد و این دو با هم جمع نمی‌شود.

باید یا اعتقاد به مکانیزم بازار و یا دخالت دولت داشته باشید، که جواب دخالت دولت را در این سال‌ها دیده‌اید و اگر دوستان موافقت کنند بازار رقابتی کار کند در طولانی‌مدت نفع آن برای اقتصاد کشور است.

وقتی هر کالایی را گران‌تر بفروشید این پول دست خارجی‌ها نمی‌رود و در نهایت در جیب تولیدکننده است که ایرانی‌ست و تولیدکننده وقتی  معیشت بهتری داشته باشد این امر در اقتصاد تاثیر بهتری می‌گذارد. چنانچه تصور کنیم اگر خرما را به‌زور به مصرف‌کننده ارزان‌تر دادیم به نفع اقتصاد شده، خیر! این طور نیست و اشتباه است.  

فارس: نظر شما درباره صحبت‌های رهبری در مشهد چیست؟

علوی: سخنرانی ایشان در مشهد تصویر نقشه راه حاکمیت برای سال جاری را نشان می‌دهد. به نظرم سخنرانی مشهد بیش از سخنرانی ۵ دقیقه‌ای سال تحویل نقشه راه را نشان می‌دهد و اینکه نظر ایشان بر چه اساسی و به چه سمتی است تا دولت و حاکمیت به آن سمت پیش برود و نشان می‌دهد راه و روش رسیدن به این قضیه چگونه است، از دوم فروردین حجت برای دولت و حاکمیت مشخص است که به چه سمتی حرکت کنند.

فارس: به نظر شما آیا برای مهار تورم در استان‌ها می‌توان کاری انجام داد؟

علوی: در بحث مهار تورم واقعیت این است که کار استانی نمی‌توان کرد و این موضوع به سطح کلان کشور برمی‌گردد.

فارس: به عنوان سوال آخر می‌خواهم از شما بپرسم چه راهکاری برای کاهش تورم دارید؟

علوی: کاهش تورم خیلی ساده است و دو روش دارد؛ یکی کم کردن مشکلات پولی مشخصا استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول که بزرگترین منشأ آن کسری بودجه دولت‌هاست و نکته دوم تعدیل انتظارات تورمی که با ارتباطات خوب بین‌المللی و جو خوب در کشور ایجاد می‌شود و اینکه مردم حال خوبی داشته باشند و هر دوی اینها دست حاکمیت است، هرچند دو هفته از سخنرانی رهبری گذشته و تغییر ملموسی نمی‌بینیم، در حالی که همه چیز تبیین شده است و اگر کاری نمی‌کنند یعنی کوتاهی کردند.

پایان پیام/۸۰۰۱۹/ب





روایت یک فعال اقتصادی از راهکارهای مهارم تورم/ منفعت غایی بازار رقابتی برای تولیدکنندگان

منبع: فــارس
? روایت یک فعال اقتصادی از راهکارهای مهارم تورم/ منفعت غایی بازار رقابتی برای تولیدکنندگان