بی‌رودربایستی با شهردار کرمان در ویژه‌برنامه جمهور/کرمان را بین‌المللی می‌خواهیم/نیروهای وابسته به پرونده‌های فساد را خودم عزل کردم

شهردار کرمان از شعار «کرمان، جهان‌شهر مقاومت» سخن به میان آورد و گفت: این شعار تمرکزش بر نگاه بین‌المللی به کرمان است و ارتباطات و رویدادهایی که به هر شکلی ارتباطات کرمان را با کشور و خارج کشور برقرار کند هرچه پرتکرارتر باشد به این امر کمک می‌کند. فت فتو_کرمان؛ مهسا حقانیت_سیدمحمدحسین هاشمی: سعید شعرباف‌تبریزی […]


شهردار کرمان از شعار «کرمان، جهان‌شهر مقاومت» سخن به میان آورد و گفت: این شعار تمرکزش بر نگاه بین‌المللی به کرمان است و ارتباطات و رویدادهایی که به هر شکلی ارتباطات کرمان را با کشور و خارج کشور برقرار کند هرچه پرتکرارتر باشد به این امر کمک می‌کند.

فت فتو_کرمان؛ مهسا حقانیت_سیدمحمدحسین هاشمی: سعید شعرباف‌تبریزی شهردار جوان کرمان به‌عنوان نخستین مدیر در ویژه‌برنامه جمهور کاری از سرویس فرهنگی و اجتماعی فت فتو شرکت کرد و بدون تعارف و رودربایستی به سوالات، دغدغه‌ها و مطالبات مردم در حوزه شهری پاسخ گفت. 

کرمان هنوز به بلای توسعه التقاطی دچار نشده است

شهردار کرمان اظهار داشت: قطعا رویکردهای توسعه‌محور به معنای توسعه متفاوت و مخالف با هویت و تصویر شهری در سال‌های گذشته در شهرهای ما غلبه پیدا کرده‌اند و این خیلی هم نیاز به تخصص برای سنجش ندارد، حتی مردم عادی هم با حضور در کلان‌شهرهایی مثل مشهد، تهران و بسیاری از شهرهای به‌ظاهر توسعه‌یافته اما در واقع دچار عوارض توسعه شدن را می‌بینند.

شعرباف‌تبریزی ادامه داد: معمولا مسائلی چون ترافیک بالا و نمای بصری نامناسب، شرایط نامناسب برای حضور مردم و حیات اجتماعی و شرایط امن برای حضور خانواده‌ها مواردی‌ست که معمولا در شهرهای به تعبیر بنده ضد توسعه و در معنای مصطلح توسعه‌یافته غربی شاهد هستید.

وی عنوان کرد: حتی غرب هم در نگاه خودش به توسعه، سال‌هاست حداقل در حوزه مدیریت شهری نگاه متفاوتی دارد یعنی این مدل‌هایی که ما بعضا در شهرهای‌مان با آن مواجه هستیم، به معنای متداول خودش حتی غربی هم نیست.

شهردار کرمان افزود: یعنی اگر یک معمار یا شهرساز غربی امروز مراجعه کند به بزرگراه نواب در تهران و بزرگراه شهدا در مشهد و این حجم از فعالیت و المان‌های بدریخت، نامناسب و اذیت‌کننده برای مردم را ببیند، اسم این‌ها را توسعه نخواهد گذاشت چون نگاه در غرب هم متفاوت شده است لذا ما باید یک نگاه التقاطی با توسعه مواجه هستیم و شاید تعریف غربی هم برایش درست نباشد.

شعرباف‌تبریزی خاطرنشان کرد: الحمدالله یکی از فرصت‌های کرمان این است که هنوز به این بلای توسعه التقاطی به‌طور وسیع دچار نشده است و کالبد شهر را که نگاه می‌کنی و روابط در شهر و بسیاری از ساز و کارها در حوزه شهرسازی  و معماری را که می‌بینی هنوز دست‌نخورده باقی مانده و امکان تغییر مسیر در شهرهایی مانند کرمان و یزد وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از شهرها کار از کار گذشته است و شاید نشود کاری کرد، اما در کرمان هنوز این فرصت وجود دارد، بیان کرد: اما همین‌جا باید دقت کنیم بعضی از مظاهری که به‌عنوان رویکرد توسعه‌محور از آن اسم می‌بریم لزوما توسعه به معنای غلط خودشان نیستند.

بافت‌های تاریخی که مرمت شدند اما زنده نیستند

شهردار کرمان اضافه کرد: کسی با پاساژسازی یا ساخت مجتمع‌های بزرگ مخالف نیست و لزوما هر ساخت مجتمع بزرگ با ماهیت تجاری معنایش تسلیم به توسعه التقاطی نیست و از آن سمت دیگر هم هر نوع نگهداری از بافت تاریخی و هر نوع احیا و مرمت بافت تاریخی هم به معنای نگاه تاریخی و هویتی نیست.

شعرباف‌تبریزی ابراز داشت: شما می‌دانید در بسیاری از نقاط ایران یک بافت تاریخی مرمت‌شده وجود دارد اما نه‌تنها زنده نیست و نه‌تنها مردم از آن استفاده نمی‌کنند بلکه خودش به ضد خودش بدل شده است و توانسته فضای اطرافش را هم به‌صورت نامتجانسی «ناسازگار» تبدیل کند.

وی اضافه کرد: به‌عنوان پرانتز عرض می‌کنم خیلی از الگوهایی که امروز ما داریم به‌عنوان بوم‌گردی ترویج می‌کنیم و ظاهرا هم در راستای رویکرد هویتی ترویج می‌کنیم، وقتی مراجعه می‌کنید به روستا و مراکز تاریخی می‌بینید فاتحه ساختار هویتی و تاریخی آن روستا و مکان را می‌خواند اگر چه ظاهر آن توجه به بافت تاریخی است لذا باید دقت کرد و بعضی از این کلیدواژه‌ها را درست به کار ببریم.

چه خبر از کلان‌پروژه‌های کرمان؟

شعرباف‌تبریزی با بیان اینکه یک نکته در کرمان هست که باید آن را تعیین‌تکلیف کنیم، تصریح کرد: ما با برخی از کلان‌پروژه‌ها در شهر کرمان مواجهیم ازجمله هتل‌بام و ساروج‌پارس و برخی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری ۱۰۰ درصد تجاری در بافت تاریخی که قطعا اگر امروز با نگاه شهرسازی حتی غربی هم می‌خواستیم، تصمیم بگیریم این‌ها را با این کاربری و نماد نباید می‌ساختیم.

وی یادآور شد: اما اگر قرار باشد معنای رویکرد تاریخی و هویتی این باشد که امروز شهردار وقت یک پروژه‌ای که ۱۲ سال شروع شده و بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است و توقف آن حدود یک‌هزار میلیارد تومان به منافع بیت‌المال به‌صورت رسمی ضرر می‌زند را بخواهد جلویش را بگیرد و دینامیت زیر آن بگذارد و بگوییم قابل ادامه دادن نیست و یک خرابه‌ای را تا ۱۵ سال، ۲۰ سال آینده در این شهر نگهداریم به هر بهانه‌ای، اسم این رویکرد، رویکرد هویتی و تاریخی نیست.

شهردار کرمان تصریح کرد: به‌عبارت دیگر ما با یک عوارضی مواجهیم این‌ها را باید مدیریت کنیم و تا حد امکان در بخش قابل اصلاحش به سمت رویکرد هویتی تغییر جهت دهیم، همین پروژه ساروج را برای شما مثال می‌زنم، فاز یک پروژه با سرمایه‌گذاری مستقیم سرمایه‌گذار عمانی به مبلغ ۵۷ میلیون یورو تضمین دولت جمهوری اسلامی شده، مدت قرارداد تمام شده است.

شعرباف‌تبریزی افزود: اگر سرمایه‌گذار عمانی در هر نقطه از دنیا طبق قانون و تضمینی که وزارت اقتصاد به او داده است این سرمایه‌گذاری را بخواهد برگرداند به قیمت امروز حدود یک‌هزار و  ۵۰۰ هزار میلیارد تومان را می‌تواند از حساب‌های بانک ایران در هر جای دنیا بردارد و وزارت اقتصاد این مبلغ را به‌صورت مستقیم می‌گذارد به حساب طرف دیگر قرارداد که شهرداری کرمان است.

وی متذکر شد: این رقم برابر با دو سوم بودجه سال شهرداری کرمان است و ممکن است این به دوره بنده نرسد اما همین اتفاق کافی‌ست دوره آینده شهرداری کرمان را از حیث انتفاع «سوددهی» خارج کند بنابراین حتما باید این پروژه را در فاز اول خودش تکمیل کنیم.

شعرباف‌تبریزی افزود: همچنین حتما با وجود تمام مصوباتی که برای این مجموعه گرفته شده و مجوزاتی که از میراث فرهنگی از گذشته داشته است و انتقاداتی به آن داریم و مطرح هم کرده‌ایم  در فاز دوم در حال پیگیری هستیم تا برخی از این بخش‌ها اصلاح شود.

ای‌کاش‌های شهردار کرمان برای پروژه هتل‌بام

شهردار کرمان بیان داشت: درباره هتل‌بام هم همین‌طور است، کاش در این مسیر زیبای کوه، آن مسیر دسترسی ایجاد نمی‌شد و یا حداقل برای ایجاد آن این میزان تخریب در کوه صورت نمی‌گرفت، کاش پیاده‌مدار شکل می‌گرفت و کاش این مسیر از پشت کوه بود.

شعرباف‌تبریزی با اشاره به اینکه به قیمت امروز حدود ۴۰۰ میلیارد تومان در یک سرمایه‌گذاری مستقیم در هتل‌بام هزینه شده است، ابراز کرد: حتما سرمایه‌گذار به نفعش است که امروز به قیمت سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام داده است از شهرداری و بیت‌المال زمین بگیرد و از آنجا خارج شود، اما این پروژه نیمه‌کاره را چه کارش کنیم؟ بلکه این را باید تبدیل به یک فرصت برای عموم مردم کنیم.

وی بیان داشت: موضوعی که امروز در کرمان با آن مواجه هستیم، جمع‌بندی پروژه‌های گذشته است، ما عزم‌مان این است و تا حالا هم تقریبا هم در مورد پروژه ساروج و هم بیش از ۸۰ درصد پروژه‌های مشارکتی تعیین‌تکلیف شده است و باید پرونده‌های‌شان بسته شود و اگر بتوانیم تغییری در رویکردشان بدهیم، تغییر می‌دهیم و اگر امکان‌پذیر نباشد، پروژه باید جمع شود و در پروژه‌های جدید نگاه متفاوتی ان‌شاء‌الله اعمال شود.

علاقه کرمانی‌ها به زندگی در خانه‌های ویلایی

شعرباف‌تبریزی اظهار کرد: یکی از آن فرصت‌هایی که شهر کرمان در ادوار گذشته داشته و الان هم دارد این است که شهرداری کرمان به‌دلیل ویژگی‌هایی که مردم کرمان دارند و به هر دلیلی زندگی را در خانه‌های یک طبقه و حداکثر دو طبقه دوست دارند هرچند مواردی هم هست که در بخش‌هایی از شهر به سمت مرتفع‌سازی حرکت شده است، بنابراین این یک فرصت ایجاد کرده است که مردم کرمان در زمینی که متعلق به خودشان است کمتر تقاضای تخلفات مربوط به تراکم را دارند.

وی در همین زمینه توضیح داد: به‌عبارت دیگر میزان تخلفات ساختمانی و تخلفاتی که مشهور به کمیسیون ماده ۱۰۰ هست و تخلفات قانونی برای پروانه در کرمان بسیار اندک است و حتی عدد و رقم پروانه و عوارض ساختمانی در درآمد شهرداری کرمان بسیار پایین است و این تقریبا جزو ویژگی‌های شهر کرمان و یکی، دو شهر مشابه است.

شهردار کرمان با اشاره به اینکه در شهری مثل مشهد بیش از ۶۵ درصد درآمدهای شهری مربوط به حوزه ساختمانی و ساخت و ساز ساختمانی‌ست چه مجاز و چه غیرمجاز، افزود: از این ۶۵ درصد چیزی حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد مربوط به تقاضاهای بیش از طرح تفصیلی است و تراکم‌هایی که می‌توان اسم‌شان را تخلفات گذاشت.

شعرباف‌تبریزی اضافه کرد: اما در شهرداری کرمان این دو عدد جالب است به شکلی که در مجموع بودجه ۱۴۰۱ کل درآمدهای حوزه ساختمانی از عوارض مجاز و غیرمجاز به ۱۵ درصد نمی‌رسد و تنها شش درصد آن مربوط به پروانه است و در این ۱۵ درصد درآمد با فرض تحقق هم کمتر از سه درصد مربوط به نوعی از تخلفات ساختمانی است.

انتقاد شهردار کرمان به مجلسی‌ها

وی در ادامه سخنان خود به انتقاد از نگاه مجلس شورای اسلامی به بحث کمیسیون ماده ۱۰۰ پرداخت و افزود: به‌صراحت عرض کنم این نگاهی که امروز در مجلس مطرح است که اینکه ما ببریم در کمیسیون ماده ۱۰۰ و در این کمیسیون جرایم را به سمت قلع ببریم، مطمئن باشید این نگاه نه واقع‌بینانه و نه ممکن است و در عمل به گسترش فساد کمک می‌کند.

شهردار کرمان بیان داشت: شاید کسانی که الان پیگیری می‌کنند برای اینکه در کمیسیون ماده ۱۰۰ جرایم تبدیل به قلع شود فکر کنند، جلوی زمین‌فروشی و تراکم‌فروشی شهرها را گرفته‌اند، اما وقتی تراکم اقتصادی در یک شهر مثل مشهد مثلا ۲۵۰ درصد است به این معنی که شما به‌عنوان صاحب زمین اگر کمتر از ۴ طبقه بسازید اصلا ساخت و ساز منطقی نیست، حالا طرح تفصیلی شما بر فرض اینکه برای دو طبقه مجوز داده است اگر امروز گفتی فقط دو طبقه مجوز داری و اگر چهار طبقه ساختی من قلع می‌کنم با هر روشی آن را در شهرداری با یک نام دیگر و با یک ساز و کار دیگر فساد ایجاد می‌کند و آن دو طبقه را خواهد گرفت، کمیسیون ماده ۱۰۰ نشد، یک کمیسیون دیگر.

شعرباف‌تبریزی بیان داشت: بنابراین دقت بفرمایید، بخشی از مشکلات‌مان به‌علت اینکه به طرح‌های تفصیلی بر می‌گردد تا آن را اصلاح نکنیم به‌صورت ریشه‌ای جلوی تخلف مردم را نگرفته‌ایم مثال کرمانی‌اش هم می‌شود «سرآسیاب».

لزوم اصلاح طرح تفصیلی شهرها

شعرباف‌تبریزی ادامه داد: در منطقه سرآسیاب کرمان طرح تفصیلی که مشاور گذاشته بالغ بر ۷۰ درصد کاربری‌های عمومی روی زمین‌های مردم است، یعنی فردی که در منزل مسکونی ۲۰، ۳۰ سال زندگی کرده است برای طرح تفصیلی مراجعه می‌کند، می‌بیند، کاربری منزلش فضای سبز است، این معنایش چیست؟ معنایش این است داریم رسما به مردم می‌گوییم برو تخلف کن، پروانه نگیر، بساز، چون شهرداری روی فضای سبز پروانه نمی‌تواند، صادر کند.

وی تصریح کرد: شما زمانی طرح تفصیلی را اصلاح نکردی و با ساخت و ساز مردم مقابله کردی و نیروی انتظامی را ریختی و آلونک را روی سر مردم خراب کردی، فقط تبعات اجتماعی ایجاد کردی و مشکل هم حل نشده است، لذا این جور مصادیق اتفاقا مسائل مثبتی نیست مثلا اگر شهرداری منطقه چهار آمد به شما اعلام کرد من ۵۰ رای قلع را در سرآسیاب اجرا کردم نگویید شما کار موفقی انجام دادی. ممکن است تبعات اجتماعی ایجاد کرده‌ای و نباید این کار را می‌کردی بلکه باید طرح تفصیلی را اصلاح می‌کردی.

شهرداری کرمان برای ترافیک چه کرده است؟

شهردار کرمان درباره طرح‌های ترافیکی هم با اشاره به اینکه در این بخش دو کار انجام داده‌ایم و یک کار انجام نداده‌ایم، تصریح کرد: شاید در گام اول آن کاری که انجام نداده‌ایم مهمتر از آن دو کاری ست که انجام داده‌ایم.

شعرباف‌تبریزی ابراز داشت: در پروژه‌های غیرهم‌سطح، تقاطع‌ها، ساخت بزرگراه‌ها و پل به‌ویژه در بافت مرکزی و پیرامونی در آن جایی که مطالعات کامل نبود، اما وعده داده شده بود و یا در آن جایی که حتی قرارداد بسته شده بود و کارگاه تجهیز شده بود، اما مطالعات کفایت نمی‌کرد، ما و شورای شهر ایستادیم و خیلی هم متحمل فشار نهادهای مختلف از سوی مردمی شدیم که دوست داشتند ما یک پروژه غیرهم‌سطح را کلنگ بزنیم.

وی ابراز کرد: حتی از جانب افرادی که رای داده بودند به این اعضای شورای شهر که شاید انتظارشان این بود در سال اول یک تقاطع غیرهمسطح بزرگ با حضور استاندار و مدیران دولت کلنگ زده شود، اما این اتفاق نیفتاد و این از آن مصادیقی‌ست که من اسمش را می‌گذارم «تقوای پرهیز» و این را کسی که شهرداری و فضای عمومی شهرداری درک کرده است، می‌داند چقدر کار پیچیده و مشکلی است.

شهردار کرمان عنوان کرد: کلنگ‌زدن و تجهیز کارگاه کار سختی نیست شما یک تقاطع غیرهم سطحی را می‌زنی و یک مجموعه خوب پل‌ساز مانند خاتم هم کنار خودمان داریم، زمین‌های شهر را آرام‌آرام واگذار می‌کنیم و در قبال واگذاری زمین که نفت خام شهرداری کرمان هست، پل آرام‌آرام افتتاح می‌شود اگر خواستی سرعتش را بالاتر ببری، مبالغ نقدی را هم بیشتر می‌کنی.

شعرباف‌تبریزی افزود: به این ترتیب دو، سه و یا چهار پل در انتهای دوره شما یا در انتهای دوره بعد به افتتاح می‌رسد و احتمالا نام شما در فهرست نام کسانی که بیشترین پل‌ها را ساخته‌اند، ثبت خواهد شد، اما معلوم نیست به نفع رفع معضل ترافیک حرکت کرده باشی؟ و این دیگر ادعا نیست و این را هم کارشناسان در شهر کرمان می‌گویند و هم تجربیاتش را در سایر کلان‌شهرها می‌بینیم.

وی اضافه کرد: در میدان بیرم‌آباد و در سه‌راه شرف‌آباد تجهیز کارگاه شده بود، اما به هیچ وجه مطالعات این پروژه کافی نبود و ما هیچ مشکلی با تقاطع غیرهم‌سطح نداریم، بر خلاف تصوری که در شورا پیش آمده است که ما مشکل داریم.

شهردار کرمان با اشاره به اینکه تقاطع غیرهم‌سطح یعنی مطالعات، گفت: مثلا در انتهای خیابان ۲۴ آذر با احتمال خیلی زیاد امکان دارد آنجا ما تقاطع غیرهم‌سطحی داشته باشیم و دیگر معقول نیست بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان از پول بیت‌المال را برای تقاطع غیرهم‌سطح شرف‌آباد هزینه کنیم و سه سال دیگر شهردار دیگری بیاید و فرد دیگری مراجعه کند و بگوید اشتباه کرده‌اید و نباید در این فاصله دو تقاطع غیرهمسطح می‌زدید و همین حرفی که ما امروز برای تقاطع آزادی می‌زنیم را برای ما بگویند.

شعرباف‌تبریزی ادامه داد: اولین کار این بود که پروژه‌هایی که شروع نشده بودند و پروژه‌هایی که شروع شده اما می‌شود اصلاح و کم هزینه‌تر کرد به نفع طرح ترافیکی را متوقف کردیم و یکی، دو ماه تحمل کردیم و مطالعات انجام شد.

وی بیان داشت: در پروژه پل شهدای خلبان که حدود ۵۰۰ میلیارد تومان از درآمد شهرداری را خواهد بلعید را بررسی کردیم و شاید این پروژه را در دو فاز اجرا کنیم و آن فازی که بیشترین اثر ترافیکی را دارد، زودتر اجرا کنیم و امروز پروژه اصلاح شده در فاز اول با سرعت در حال انجام است.

مشاور بومی و غیربومی یک دعوای زرگری‌ست

شهردار کرمان افزود: همزمان و به سرعت برای مطالعات طرح جامع حمل و نقل ترافیک هم قراداد بسته شد و در حال کار هستند و آبان‌ماه یک فرصت نمونه‌گیری بسیار مهم است که نمونه‌های اصلی طرح جامع ترافیک بسته می‌شود زیرا مطالعات ترافیکی و تقاطع‌های غیرهم‌سطح ما بیش از ۱۲ سال عمر داشته‌اند و داده‌ها مربوط به زمانی بود که نه قابل اعتنا بودند و نه تطابقی با طرح جامع شهرسازی داشتند یعنی ما در مواردی داشته‌ایم که طرح جامع شهرسازی می‌گوید «تقاطع غیرهمسطح» و طرح ترافیک با آن مخالفت می‌کند.

شعرباف‌تبریزی اضافه کرد: اولین گام این است که بدانیم یک کار دانشگاهی فاخر با هزینه بالغ بر ۴ و نیم میلیارد تومان برای طرح جامع کرمان انجام شد و بیش از یک سال و نیم به طول می‌انجامد اما یک نقشه راه منسجمی را تا سال‌ها برای مطالعات ترافیک خواهیم داشت، بنابراین مسیرهای دوچرخه، حمل و نقل عمومی، خطوط ویژه، امکان‌سازی مترو، تراموا و سایر مواردی که مطرح است با مطالعات موردی با آخرین متدی که مبتنی با داده‌های موبایل است، اخذ خواهد شد و یک بار برای همیشه در یک کار فاخر و به روز شده‌ای تکلیف شهر کرمان از الان تا حداقل ۵ سال آینده روشن می‌شود.

وی اظهار داشت: طرح جامع کرمان توسط آقای دکتر صفارزاده از دوستان ما در دانشگاه شهید بهشتی نوشته است و وی قبلا در مطالعات ترافیک کرمان هم حضور داشته و جزو اساتید به نام حوزه ترافیک کرمان است.

شهردار کرمان ادامه داد: البته امسال یک مشاور دانشگاه سیرجان را هم به‌عنوان مشاور نظارت و طراحی کنار مجموعه دانشگاه تربیت مدرس انتخاب کرده‌ایم و دکتر خلیفه همزمان در حوزه مطالعات طرح جامع هم نظارت و هم کار مشاوره حقوقی را در کنار مجموعه انجام می‌دهد.

شعرباف‌تبریزی خاطرنشان کرد: در واقع یک مدل مشاور بومی و مشاور تهرانی انتخاب شده، اگرچه تکنیک‌هایی که استفاده می شود، به روز است.

وضعیت طرح‌های تفصیلی کرمان خنده‌دار است

وی با اشاره به اینکه اعتقاد به تقسیم‌بندی مشاور بومی و غیربومی ندارم و آن را یک دعوای زرگری می‌دانم، بیان داشت: نوع نگرش مشاور مهم است، طرح تفصیلی سرآسیاب که امروز درباره آن گفتم، مشاور آن کرمانی بوده است و وضعیت خنده‌دار طرح‌های تفصیلی کرمان که در جلسه شهرسازی می‌توان آن را تدریس کرد متاسفانه بر مبنای روابط شکل گرفته است و بسیاری از آنها ممکن است، افرادی باشند که کرمانی هستند و در این بوم زندگی می‌کنند.

شعرباف‌تبریزی اضافه کرد: من اطمینان دارم کسی که طرح تفصیلی سرآسیاب نوشته است هرچند او را نمی‌شناسم، اما به‌عنوان کسی که اندک چیزی از شهرسازی می‌دانم، عرض می‌کنم این مشاور شاید یک ماه هم برای حتی قدم زدن در خیابان‌های سرآسیاب وقت نگذاشته است، حالا چه اهمیتی دارد که این شرکت کرمانی باشد یا تهرانی؟ این رویکرد اگر بخواهد انتخاب شود در هر صورت رویکرد محکومی‌ست.

رویکرد بین‌المللی به گلزار شهدای کرمان داریم

وی تصریح کرد: اتفاقا یک جایی و در یک سطحی نه حتی رویکرد ملی بلکه رویکرد بین‌المللی باید مطرح شود، ما این اعتقاد را برای گلزار شهدای کرمان داشتیم و هنوز هم داریم یعنی حرف ما این است، طراحی طرح جامع گلزار شهدا بخاطر شخصیت حاج قاسم سلیمانی یک طراحی بین‌المللی است.

چه ایرادی دارد یک معمار ایتالیایی گلزار شهدای کرمان را طراحی کند؟

شهردار کرمان تاکید کرد: چه ایرادی دارد که یک معمار بزرگ شناخته شده ایتالیایی امروز با شناخت زیست‌بوم ما و مشخصات ما بیاید و بخشی از این کانسپت «ایده بزرگ» را طراحی کند، البته ما این را می‌دانیم مفهوم شهادت را نهایتا کسی می‌داند که در این زیست‌بوم زندگی کرده باشد، اما چه کنیم که ما با نسخه‌های التقاطی روبه‌رو هستیم که این نسخه توسط شعرباف به ظاهر غیربومی و یا آن فرد بومی که دارد نقطه‌به‌نقطه تکرار می‌شود و اینجا دیگر بومی و غیربومی مطرح نیست و من اساسا این دعوا را نادرست می‌دانم.

خبر خوش شهردار کرمان برای رفع انسداد خیابان بهمنیار

شعرباف‌تبریزی ابراز داشت: در طرح حمل و نقل استارت را با طرح جامع زدیم، اما معطل این موضوع نشدیم بنابراین اولا تمرکز جدی را بر افزایش کمیت در حوزه عمومی انبوه‌بر و به طور مشخص اتوبوس‌ها کردیم. 

وی یادآور شد: مطالعات تا الان نشان می‌دهد شرایط خاک کرمان و عرض معابر و شرایط اقتصادی شهرستان، شهر و شهرداری کرمان به احتمال قریب به یقین اجازه ساخت مترو در این شهر را نخواهد داد اگرچه ما این گزینه را حذف نکردیم و گفتیم، آن را بررسی کنند.

شهردار کرمان خاطرنشان کرد: در بهترین حالت به‌نظر می‌رسد، استفاده اتوبوس، ون و میدل‌باس و خطوط ویژه، به‌ویژه در مسیرهای شرقی به غربی شهر کرمان که بیشترین مشکل را داریم راهکار مناسبی باشد.

شعرباف‌تبریزی افزود: البته تعریض برخی از معابری که الان دچار انسداد هستند مانند مسیر بهمنیار به سمت میدان آزادی که دچار انسداد است و بخشی از خیابان اقبال و حافظ که یک مسیر شرقی و به غربی است و ۱۴ متر تعریض دارد هم می‌تواند کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین قطاع‌هایی از مسیر بلوار شهید حاج‌قاسم به‌ویژه از مقطعی که از انتهای امام جمعه می‌خواهد بپیوندد به بهمنیار و بعدا می‌خواهد، برود و از آبنوس فاصله بگیرد و بتواند یک بخشی از ترافیک رینگ بلوار جمهوری اسلامی را تا حدی کم کند نیز در دستور کار است و البته برخی از خیابان های شمالی به جنوبی که الان مشکل سدمعبر دارند.

افزایش ۱۰۰ درصدی ناوگان اتوبوسرانی کرمان طی ۲ سال آینده

شهردار کرمان ادامه داد: ما اولویت را در حوزه انسداد معابر و تکمیل زیرساخت‌های عمومی و در حوزه خطوط ویژه می‌بینیم تا همین الان هم با وجود همه شرایط سخت اقتصادی حدود ۶۰ اتوبوس خریداری کرده‌ایم و در یک سال آینده تحویل خواهیم گرفت.

شعرباف‌تبریزی بیان داشت: کل ناوگان اتوبوسرانی ما ۱۰۰ دستگاه است که حدود ۲۰ دستگاه هم دچار مشکلاتی دارند و نیاز به تعمیرات دارد و ۸۰ تا ۸۵ اتوبوس در حال فعالیت است و در کمتر از دو سال ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد که در تاریخ شهرداری کرمان بی‌نظیر است.

خیابان شریعتی برای دوچرخه‌سواری ناامن است

وی خاطرنشان کرد: در حوزه پیاده‌روهای سلامت و مسیرهای دوچرخه هم مطالعات انجام شده، اما بحث امکان‌پذیری و عرض معابر مطرح است زیرا متاسفانه بعضی جاها عرض معابر این اجازه را نمی‌دهد مثل خیابان شریعتی که مسیری‌ست که امکان را برای مسیر دوچرخه دارد اما عرض معبر اجازه نمی‌دهد و امنیت دوچرخه‌سوار در آنجا مسأله است.

شهردار کرمان یادآور شد: خطی را در منطقه دو کرمان پیگیری می‌کنیم که طراحی آن در پیرامون مجموعه ورزشی امام علی(ع) و از غدیر یک تا سه‌راه هوانیروز و بلوار رضوان حدود ۵ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری خوبی افتتاح شود.

شعرباف‌تبریزی با اشاره به اینکه ایستگاه‌های اتوبوس بازسازی می‌شوند و تمرکز در حوزه حمل و عمومی است، اضافه کرد: اگر این اتفاق با همین سرعت جلو رود، وضعیت ترافیک و ترافیک عمومی به جایی می‌رسد که هر کسی خواست بیرون برود، لازم نباشد، ماشین ببرد و از هر نقطه جمعیتی شهر به نقطه پرجمعیت شهر بشود با حمل و نقل عمومی سفر کرد.

جذب ۳۵۰ نیرو در دو سال آخر شهرداری عالم‌زاده

شهردار کرمان در بخش دیگری از سخنان خود به مقایسه وضعیت شهرداری کرمان و شهرداری یزد پرداخت و با اشاره به اینکه جمعیت این دو شهر تقریبا برابر است، ابراز کرد: عدد درآمدی بودجه شهرداری کرمان در سال جاری برابر با ۲ هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان و برای شهرداری یزد برابر با ۲  هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است.

شعرباف‌تبریزی ابراز کرد: در شهرداری یزد حدود ۷۰۰ میلیارد تومان از بودجه شهرداری مربوط به حقوق و هزینه‌های جاری و یک‌هزار و ۷۰۰ میلیارد پروژه عمرانی است، اما در شهرداری کرمان یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه جاری و حدود یک‌هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های عمرانی است.

وی همچنین دلیل عمده این تفاوت را حجم بالای نیروی انسانی در شهرداری کرمان ذکر کرد و افزود: به‌لحاظ قانون کار در تمام شهرهای ایران آیین‌نامه استخدامی مشابه است اما نیروهای ثابت و شرکتی در شهرداری کرمان به ۴ هزار و ۶۰۰ نفر می‌رسد در حالی که این عدد در شهرداری یزد کمتر از سه‌هزار نفر است.

شهردار کرمان بیان داشت: سرانه نیرو در شهرداری کرمان بسیار بالاست و مسأله این نیست که این نیروها مازاد باشند بلکه نیروها این جوری هستند که در برخی از فرآیندها مانند فضای سبز بیش از سرانه استاندارد حتی دو تا سه برابر نیرو جذب شده است و اگر می‌خواستیم سرانه مدیریت فضای سبز را بر اساس استانداردها داشته باشیم شاید حداقل باید یک سوم نیروی فضای سبز را تعدیل می‌کردیم، اما آیا به‌لحاظ تبعات اجتماعی و قانونی و حتی اخلاقی امکان این وجود دارد که در فضای سبز ما که حدود ۵۰۰ نیرو داریم حدود ۱۵۰ نفر تعدیل شوند؟ آن هم کسانی که بعضی‌های‌شان حدود پنج یا شش سال سابقه کار در این حوزه را دارند.

شعرباف‌تبریزی تصریح کرد: در اکثر حوزه‌های مدیریتی شهرداری کرمان وضع به همین صورت است، از آن طرف هم ما یک عدم توازن در نیروها داریم و با وجود این حجم متورم نیرو در بسیاری از حوزه‌های تخصصی نیرو وجود ندارد.

وی یادآور شد: بر اساس مصوبه استخدامی کشور از استخدامی‌های دوره گذشته حدود ۳۰۰ نفر از نیروهای شرکتی ما در قالب ایثارگر و غیرایثارگر طبق قانون در مسیر استخدام قرار دارند و با وجود ویژگی‌ها و توانمندی‌هایی که دارند اما بیش از ۷۰ درصد آنها دارای مدارک دیپلم و فوق دیپلم هستند یعنی نیروهایی هم که امروز بر اساس قانون اضافه می‌شوند در بسیاری از پست‌های تخصصی قابل استفاده نیستند.

شعرباف‌تبریزی عنوان کرد: راهکار کوتاه‌مدت این است که نیروها از جاهایی که متورم‌تر هستند به جاهایی بروند که نیروی کمتری داریم،  برای نیروهای جوان‌تر امر آموزش اتفاق بیفتد، نیروهایی که کار اداری انجام می‌دهند به سمت کارهای میدانی‌تر منتقل شوند مثلا آنهایی که می‌توانند نقش راننده و خدمات را برای ما بازی کنند به بخش خدماتی منتقل شوندو

وی اضافه کرد: همچنین در بخش‌هایی که نیروها بازنشسته می‌شوند کمتر از خروجی ما باید ورودی اضافه شود یعنی سرعت خروجی بیش از ورودی باشد تا آرام‌آرام این عدم توازن را در سه، چهار سال جبران کنیم.

شهردار کرمان تصریح کرد: این را برای اولین‌بار است که عرض می‌کنم، جالب است بدانید در دو سال آخر دوره گذشته شهرداری کرمان در مجموع افزون بر ۳۵۰ نفر نیرو در قالب نیروهای شرکتی و غیرشرکتی به غیر از نیروهای استخدامی به نیروهای شهرداری کرمان اضافه شده‌اند و الان که ما در خدمت شما هستیم این عدد شاید کمتر از ۵۰ نفر باشد آن هم در مواردی که توسعه‌ای ایجاد شده است، مثلا پارک جدیدی ایجاد شده و چند نیرو نیاز داشته است که اضافه شده‌اند.

حتی یک نیرو در شهرداری کرمان تعدیل نمی‌شود

شعرباف‌تبریزی خاطرنشان کرد: به مراتب توجه‌مان به اینکه این هرم آرام‌آرام اصلاح شود، بسیار زیاد است البته بنایی بر تعدیل حتی یک نیرو در شهرداری کرمان نداریم چون نسبت به شرایط خانواده آنها و نسبت به تبعات اجتماعی آن واقفیم و حتی اصرار داریم حقوق‌ها حتی زودتر هم پرداخت شود و توانسته‌ایم حقوق نیروهای شرکتی را از روز یازدهم به روز سوم و چهارم ماه برسانیم.

وی اظهار کرد: تلاش کردیم نیروی شرکتی ما که در ظاهر نیروی ما نیست بتواند از امکانات، بیمه تکمیلی، وام برخوردار شود و حداکثر رفاهی که ممکن است برای نیروها ایجاد کنیم با وجود اینکه همین عدد و رقم ۵۷ درصد ابلاغی بیش از ۲۲۰ میلیارد تومان در حوزه درآمدی به شهرداری کرمان ضرر زد و شاید جزو معدود شهرداری‌هایی بودیم که اینقدر ضرر خوردیم زیرا از مجموع ۲ هزار و ۲۰۰ نفر نیروی ما حدود یک هزار و ۹۰۰ نفر کارگری هستند.

کرمان را بین‌المللی می‌خواهیم

شهردار کرمان از شعار «کرمان، جهان‌شهر مقاومت» هم سخن به میان آورد و ابراز داشت: این شعار تمرکزش بر نگاه بین‌المللی به کرمان است و اولین گام مفهوم بین‌المللی‌شدن کرمان ترویج همین است که کرمان بین‌المللی است و ارتباطات و رویدادهایی که به هر شکلی ارتباطات کرمان را با کشور و خارج کشور برقرار کند هرچه پرتکرارتر باشد به این امر کمک می‌کند.

شعرباف‌تبریزی عنوان کرد: تصویر عمومی از کرمان به‌خاطر حاج‌قاسم سلیمانی در بیرون از این استان وجود دارد، اما معلوم نیست این تصویر همچنان باقی بماند و نگرانی ما هم همین موضوع است.

وی با اشاره به اینکه اداره روابط‌عمومی شهرداری کرمان در ادوار گذشته هیچ‌وقت اداره روابط‌عمومی و امور بین‌الملل نبوده است و فقط روابط‌عمومی بوده است، اظهار کرد: اولین گام ما در بخش مذکور این بود که واحد بین‌الملل را به‌صورت واحدی مستقل افتتاح کردیم و به یک بخش خصوصی فعال در بخش بین‌الملل واسپاری  کردیم، اما کلنگی برای آن زده نشد و روبانی هم برایش پاره نشد، زیرا حرف ما این بود که مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید.

شعرباف‌تبریزی ادامه داد: تیم کارکُشته‌ای که ارتباطات خوبی در حوزه بین‌الملل دارد، مشغول به کار است و پروپوزال «پیشنهاد پژوهشی» خوبی تهیه شده است و بر همان اساس پیگیری‌های را برای خواهرخواندگی با دو، سه شهر غیر از شهرهایی انجام دادیم که قبلا کار شده بود و برخی‌های‌شان با کرمان علقه‌ای هم نداشت.

خواهرخوانده‌های کرمان در راه هستند

وی افزود: تیمی از ارمنستان به کرمان می‌آیند و خواهرخواندگی را برای شهر آرماویر و کرمان امضا می‌کنیم که این شهر از پیگیری‌های دوره گذشته بود و برای خواهرخواندگی بصره هم پیگیری کردیم و شهرداران منتخب بصره به کرمان تشریف آوردند و یک سفر هم ما به بصره خواهیم رفت و نه فقط برای امضای تفاهمنامه خواهرخواندگی بلکه در حد ارتباطات فرهنگی و برگزاری رویدادها برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

شهردار کرمان اضافه کرد: برنامه‌ریزی کردیم، تئاتر کرمان در کنسولی بصره اجرا شود و تیمی از بصره هم در سالگرد حاج‌قاسم به کرمان بیاید و یک تیم هم از یمن بیاید و در برنامه‌های سالگرد حضور پیدا کنند.

شعرباف‌تبریزی با اشاره به اینکه خواهرخواندگی کرمان با بعلبک لبنان در حال نهایی‌شدن است، گفت: در حوزه بین‌الملل کار زیادی داریم و عقب ماندگی جدی در این حوزه وجود دارد.

وی تصریح کرد: تلاش ما این است تا حد ممکن موضوعات مرتبط با حاج قاسم را در مقیاسی فراتر از کرمان مطرح کنیم یعنی از نظر ما بین‌المللی کردن کرمان فقط دوزبانه کردن تابلوهای شهر نیست هرچند کار لازمی است.

دستگاه‌ها برای ساماندهی سگ‌های ولگرد به شهرداری کمک نکردند

شهردار کرمان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه شرایط در حوزه سگ‌های ولگرد به‌صورت میانگین نسبت به یک‌سال قبل بهتر است، ادامه داد: افزون بر ۳ هزار و ۵۰۰ سگ زنده‌گیری و یک‌هزار و ۸۰۰ سگ عقیم‌سازی شده‌اند که ما برای هر سگ ماده ۸۰۰ هزار تومان هزینه عقیم‌سازی پرداخت می‌کنیم.

شعرباف‌تبریزی تصریح کرد: نهادهای دیگر برای ساماندهی و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد به ما کمک نکردند، اما از آنجا که می‌دانیم این موضوع ایجاد وحشت کرده است گفتیم این کار اتفاق بیفتد و سرعتش را هم بیشتر می کنیم و هزینه‌ای را هم  گذاشته‌ایم و این اتفاق خیلی بهتر خواهد شد.

نام میرزاآقاخان در کرمان نمی‌ماند

وی بیان داشت: با توجه به تقاضای مردم که به‌صورت جدی پیگیر تغییر نام معبر میرزاآقاخان هستند، این نام بر اساس خواست عمومی مردم باقی نخواهد ماند و گزینه‌های مختلفی از عناوین شهدا تا نام مرحوم دعایی برای این معبر مطرح شده است.

تابلوهای‌ شهرداری کرمان را پس گرفتیم

شعرباف‌تبریزی از استفاده از وکلای زبده توسط شهرداری کرمان خبر داد و با اشاره به اینکه بیش از یک‌هزار پرونده باز در شهرداری کرمان وجود دارد، رسیدگی به این پرونده‌ها را مورد تاکید قرار داد.

وی همچنین درباره پرونده مربوط به موسسه اسرا با شهرداری کرمان تصریح کرد: رای به نفع شهرداری کرمان داده شد و ده، یازده تابلو از بهترین تابلوهای شهر در اختیار مجموعه‌ای قرار گرفته بود که ما اعتقاد داشتیم ما به ازای آن هیچ کاری انجام نشده است و به تعبیری این تابلوها هبه «هدیه» شده بود.

نیروهای وابسته به پرونده‌های فساد را عزل کردم

شهردار کرمان بیان داشت: مواردی هم که پیگیری حقوقی دارد و یا اینکه پیگیری‌های فساد هست را ما از طریق نهادهای امنیتی دنبال می‌کنیم، منتها خیلی به دنبال اعلام علنی و افشاگری نیستیم، تا الان بیش از ۴ یا ۵ نفر از سطوح کارشناسی مهم حوزه‌های شهرداری با دستور مستقیم بنده عزل و یا تغییر مکان پیدا کرده‌اند زیرا این افراد وابسته به پرونده‌های فساد و یا متهم به فساد بوده‌اند که جایز نبود در آن مکان باقی بمانند و شاید هیچ‌کس هم در سیستم خبردار نشده است.

هزینه‌کرد ۲ و نیم میلیارد تومانی برای سطل‌های زباله

شعرباف‌تبریزی در ادامه سخنان خود با اشاره به خواسته‌های مهم مردم کرمان از شهرداری خاطرنشان کرد: این خواسته‌ها را با رویکرد تحولی و سرعت متفاوتی دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه تمیزی، زیبایی و سطل زباله در شهر یکی از خواسته‌های اصلی کرمانی‌هاست، ابراز داشت: با ۲ و نیم میلیارد تومان اعتبار بیش از ۷۰۰ سطل زباله برای مناطق مختلف شهر کرمان خریداری شده است و این داستان در شهرداری کرمان رو به جلو حرکت می‌کند از سطل‌های مکانیزه کف خیابان در بافت تاریخی تا سطل‌های سرآسیاب که می‌خواهد جلوی یکسری از اتفاقات را بگیرد و در سه شهرک هم به‌صورت پایلوت سطل زباله گذاشته شده است.

شعرباف‌تبریزی همپچنین بحث سگ‌های مزاحم، آسفالت، آب، آب‌گرفتگی، آب فضای سبز، اتوبوس، حمل و نقل عمومی و خطوط ویژه دوچرخه را از دیگر خواسته‌های مهم مردم شهر کرمان برشمرد و یادآور شد: شبکه زیرسطحی آب خام به مراحل انتهایی رسیده است.

وی با اشاره به اینکه درخت، فضای سبز و درخت متناسب با شهر کرمان از دیگر خواسته‌های کرمانی‌هاست، اضافه کرد: به‌طور جدی در بلوار شهید صدوقی «جاده تهران» به‌عنوان ورودی اصلی شهر تمرکز کرده‌ایم و درختکاری از میدان بادپا تا میدان حجاج و از میدان بادپا تا آزادی انجام می‌شود و فضای متفاوتی با درختان متناسب با کرمان خواهید دید.

اتفاق خوبی برای افزایش سرویس‌های بهداشتی در پیش است

شهردار کرمان همچنین بیان داشت: مردم کرمان همچنین خواستار کاهش مراجعات غیرضروری برای امور به شهرداری، رسیدگی به حاشیه‌نشینی، سرقت، امنیت و کارگاه‌های ضایعاتی و مالخری، تامین برق، روشنایی معابر، توجه به آرامستان، حیات اجتماعی نیازمند به باززنده‌سازی به‌ویژه تفریح خانوادگی، رسیدگی به ورودی‌ها، املاک، تعریض و رسیدگی به راستگردهای مسدود هستند و تامین سرویس بهداشتی یکی از بحران‌های کرمان در همه سرانه‌هاست و اتفاقات خوبی در این زمینه روی می‌دهد.

خسارت‌هایی که در اعتراضات به شهر کرمان خورد

شهردار کرمان در پایان سخنان خود از خسارت‌های وارده به زیرساخت‌ها و امکانات شهرداری کرمان در حوادث اخیر سخن گفت و اظهار داشت: شیشه دو دستگاه آتشنشانی را شکستند، حدود ۲۵ درخت در حاشیه معابر آتش گرفتند و دو یا سه کانکس شهرداری هم آتش گرفت.

شعرباف‌تبریزی ابراز داشت: علاوه بر ضررهایی که به اصناف خورد، در دو بلوار حدود ۵۰ تا ۱۰۰ مترمربع نرده‌های میان خیابان دچار مشکل شد، اما با فرآیند و نگاه عالمانه‌تری که در شهر کرمان روی داد در مقایسه با شهرهای دیگر مانند یزد عدد و رقم‌های خسارت‌ها بسیار کم بود و همین موارد را هم به‌عنوان حقوق عمومی از طریق سیستم قضایی پیگیری می‌کنیم.

انتهای پیام/۸۰۰۱۹/ب





بی‌رودربایستی با شهردار کرمان در ویژه‌برنامه جمهور/کرمان را بین‌المللی می‌خواهیم/نیروهای وابسته به پرونده‌های فساد را خودم عزل کردم

منبع: فــارس
? بی‌رودربایستی با شهردار کرمان در ویژه‌برنامه جمهور/کرمان را بین‌المللی می‌خواهیم/نیروهای وابسته به پرونده‌های فساد را خودم عزل کردم