ارزآوری ۴۲۰ میلیون دلاری پسته رفسنجان در سال جاری

نذیر کرمان/کرمان فرماندار رفسنجان گفت: با این‌ که خشکسالی‌ها را داریم اما طی ۱۰ سال اخیر رفسنجان تولید ۲۲ تا ۳۴ درصد پسته کشور را دارا بوده و امسال نیز ۶۰ هزار تن پسته معادل ۴۲۰ میلیون دلار ارزآوری در این شهرستان تولید شده است. حسین رضایی شامگاه ۱۲ آذرماه در کمیته برنامه‌ریزی آمایش رفسنجان […]

نذیر کرمان/کرمان فرماندار رفسنجان گفت: با این‌ که خشکسالی‌ها را داریم اما طی ۱۰ سال اخیر رفسنجان تولید ۲۲ تا ۳۴ درصد پسته کشور را دارا بوده و امسال نیز ۶۰ هزار تن پسته معادل ۴۲۰ میلیون دلار ارزآوری در این شهرستان تولید شده است.

حسین رضایی شامگاه ۱۲ آذرماه در کمیته برنامه‌ریزی آمایش رفسنجان اظهار کرد: سند آمایش شهرستان مهمترین سند توسعه خوهد بود و در این سند بر اساس تحلیل حوزه‌های مختلف محورهای کلیدی توسعه انجام می‌شود.

وی افزود: باید ظرفیت‌ها و داشته‌های موجود را حفظ کرد و ارتقا داد و نسبت به رفع نواقص هم تلاش کرد؛ یکی از ظرفیت‌های مهم شهرستان بخش کشاورزی است که در این حوزه ۸۰ هزار هکتار باغ پسته توسط کشاورزان زحمتکش ایجاد شده و بزرگترین جنگل مصنوعی کشور لقب گرفته است.

رضایی ادامه داد: پسته محصولی است که به صورت یک سال در میان باغ محصول می‌دهد و این در حالی است که طی سال‌های گذشته این محصول گرفتار خشکسالی‌های پی در پی شده اما همچنان در ارزآوری حرف اول را می‌زند.

وی بیان کرد: با این‌که خشکسالی‌ها را داریم اما طی ۱۰ سال اخیر رفسنجان تولید ۲۲ تا ۳۴ درصد تولید پسته کشور را دارا بوده و امسال نیز ۶۰ هزار تن پسته معادل ۴۲۰ میلیون دلار ارزآوری در این شهرستان تولید شده و باید برای بازاریابی، صادرات، تأمین آب کشاورزی و دیگر نیازهای این محصول تلاش کرد تا توسعه بیشتر محقق شود.

فرماندار رفسنجان با اشاره به جایگاه اقتصادی رفسنجان در استان کرمان، افزود: در طول سال رفسنجان بیش از ۳۰۰۰ ساعت هوای آفتابی دارد که می‌توان از این ظرفیت برای احداث و نصب پنل‌های خورشیدی و راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی و رسیدن به درآمد و ثروت بهره‌مند شد.

رضایی عنوان کرد: در توسعه مباحث تغذیه، بیمارستان و گردشگری برنامه‌ریزی‌هایی در حال انجام است و گام‌های موثری برداشته خواهد شد، بیمارستانی که توسط بخش خصوصی در حال احداث است به همه تخصص‌ها و هتلینگ ارزشمند مجهز خواهد شد و حتی می‌تواند از خارج از کشور بیمار پذیرش کند.

وی ادامه داد: در حوزه کشاورزی سال‌های قبل پسته به طور فراوان در شهرستان تولید می‌شد و از رفتن به سمت صنعتی شدن غفلت شده اما هنوز هم راه چاره به منظور بهره‌مندی از بخش صنعت وجود دارد و آن هم راه‌اندازی صنایع پایین دستی مس و اشتغالزایی است.

فرماندارر فسنجان تصریح کرد: در این بخش توسعه معدن سریدون دره‌زار را داریم که بخش قابل توجهی از بیکاری‌های شهرستان رفع خواهد شد و در حال حاضر هم از طریق آزمون‌های استخدامی شرکت مس تعدادی هر ساله جذب می‌شوند.

وی تنش آبی را از مهمترین دغدغه‌های مسئولان شهرستان برشمرد و خاطرنشان کرد: در حوزه رفع کمبود منابع آبی هم طرح انتقال آب خلیج فارس در دست اجراست و از این طریق ۱۰ میلیون مترمکعب آب برای مصرف آشامیدنی مردم شهرستان تخصیص یافته که امیدواریم تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

انتهای پیام




ارزآوری ۴۲۰ میلیون دلاری پسته رفسنجان در سال جاری

منبع: ایـسنا
? ارزآوری ۴۲۰ میلیون دلاری پسته رفسنجان در سال جاری