کرمان وارد کننده کالای ارزش افزوده است

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان گفت: حجم واردات استان ناراحت کننده است زیرا مواد خام بدون ارزش‌افزوده صادر و کالای تولید شده با ارزش‌افزوده و گران قیمت را وارد می‌کنیم. به گزارش سرویس اقتصادی «نذیر کرمان» سیدمهدی طبیب زاده در آئین بزرگداشت روز صادرات و تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان کرمان با اشاره به شعار […]

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان گفت: حجم واردات استان ناراحت کننده است زیرا مواد خام بدون ارزش‌افزوده صادر و کالای تولید شده با ارزش‌افزوده و گران قیمت را وارد می‌کنیم.

به گزارش سرویس اقتصادی «نذیر کرمان» سیدمهدی طبیب زاده در آئین بزرگداشت روز صادرات و تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان کرمان با اشاره به شعار سال گفت: کرمان به لحاظ حجم تولید مشکل ندارد اما باید فرهنگ تولیدات صادرات محور را باب کرد که اگر این اتفاق در فضای تولید رخ دهد می‌توانیم رشد موفقیت آمیز را تجربه کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان افزود: باید مسیر صادرات استان کرمان را هموار کرد و زیرساخت مناسب آن طراحی و تدوین شود ،طبق آمار سازمان صمت، هر کیلو صادرات استان کرمان کمتر از یک دلار است و به معنای این است که کالای با ارزش افزوده صادر نمی‌شود.

وی با اشاره به این امر که متاسفانه ما وارد کننده ارزش افزوده هستیم گفت: حجم واردات استان ناراحت کننده است زیرا مواد خام بدون ارزش افزوده صادر و کالای تولید شده با ارزش افزوده و گران قیمت را وارد می‌کنیم، مثلا مس کاتد را با قیمت تنی ۱۰ هزار دلار صادر و با قیمتی حدود ۸۰ هزار دلار محصول فرآوری شده آن را دوباره وارد می‌کنیم.

طبیب‌زاده تاکید کرد: تولیدات کرمان باید صادرات محور باشد و فعل صادرات باید معنادار باشد به ‌اینگونه که صادارت از چند کالا به تعداد انگشتان دست به سمت کالای با ارزش افزوده حاصل از تبدیل مواد معدنی در صنایع کوچک به محصول حرکت کند.

رئیس اتاق بازرگانی کرمان ادامه داد: اگر شعار صادارتی ما به این شکل تنظیم شود که ۱۰ میلیارد دلار صادرات، ۴۰ محصول با ارزش افزود،  به ۵۰ کشور، بی‌شک در عرصه صادارت دست برتر را خواهیم داشت و توسعه یافته تلقی خواهیم شد.

طبیب زاده با بیان این مطلب که تعداد کالاهای صادراتی استان باید افزایش پیدا کند، تصریح کرد: محصولات صادراتی استان باید در کشورهای زیادی به فروش برسد و نباید فقط به پنج یا شش کشور در حاشیه خلیج فارس  اکتفا کرد.

وی با اشاره به میزان واردات ماشین آلات به استان گفت: تولید استان کرمان در حال مستهلک شدن است و میزان واردات ماشین‌آلات معدنی فاجعه بوده و حاکی از آن است که ما  در تکنولوژی کم توان هستیم و در صنایع کوچک و متوسط برای تولید قطعات و ماشین آلات و تکنولوژی سرمایه‌گذاری نمی‌شود.

طبیب‌‌زاده تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه‌ها معمولا به صورت متعدد و متفرقه هستند که باید نمایشگاه با هم هماهنگ برپا شوند و یک سازمان متولی امر صادرات و شناسایی محصولات صادراتی به جهان باشد زیرا این تجربه کشورهای موفق در بحث صادرات است.




کرمان وارد کننده کالای ارزش افزوده است

منبع:آرمـان
? کرمان وارد کننده کالای ارزش افزوده است