خسروپناه: موسسات غیرانتفاعی تافته جدابافته نیستند

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه نذیر کرمان، حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه در این مراسم با تبریک دهه کرامت و میلاد حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) و با اشاره به فعالیت مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی اظهار کرد: مؤسسات آموزشی عالی غیرانتفاعی تافته جدا بافته نیستند باید حکمرانی آموزش عالی در کل دانشگاه‌ها و مؤسسات […]

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه نذیر کرمان، حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه در این مراسم با تبریک دهه کرامت و میلاد حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) و با اشاره به فعالیت مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی اظهار کرد: مؤسسات آموزشی عالی غیرانتفاعی تافته جدا بافته نیستند باید حکمرانی آموزش عالی در کل دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی در جریان باشد.

وی ادامه داد: در حکمرانی مشارکت حداکثری ذینفعان باید مدنظر باشد، ذینفعان باید در تصمیم گیری، تصمیم‌سازی، تنظیم‌گری، راهبری، هدایت گری و تصدی‌گری مشارکت داشته باشند چراکه اینگونه نتایج بهتری را شاهد خواهیم بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: حکمرانی آموزش عالی باید مبتنی بر حکمت توحیدی علم نافع و عدالت آموزشی باشد. حکمت برگرفته از خردناب است، خردناب هم خردی است که عقل نظری، عملی، معاش و معاد را توأمان دارد. حاصل خرد ناب، حکمت توحیدی است. از طرفی حکمرانی آموزش عالی باید مبتنی بر علم نافع و کارآمد باشد، علمی که برای جامعه نافع باشد.

استاد خسروپناه با تأکید بر حکمرانی آموزش عالی مبتنی بر عدالت آموزشی گفت: باید مؤسسات آموزش عالی فرصت برابر رشد و تعالی نسل جوان را همه مناطق کشور فراهم کنند. عدالت در اینجا به معنای برابری است در عدالت آموزشی داشتن فرصت برابر مهم است. دانشگاه‌ها و مؤسسات غیرانتفاعی نقش مؤثری در عدالت آموزشی دارند چراکه دولت توان ندارد در همه جا دانشگاه داشته باشد اما اگر عده‌ای سرمایه‌گذاری کنند این فرصت برابر یا تقرب به عدالت آموزشی فراهم می‌شود.

وی با اشاره به اساسنامه مؤسسات غیرانتفاعی ادامه داد:‌ در اساسنامه بر ارتقای سطح فرهنگ جامعه، تأمین نیروی انسانی، فعالیت در حوزه دانش و پژوهش تأکید شده است، این سه هدف خیلی مهم است می‌توان حکمت توحیدی، علم نافع و عدالت آموزشی را بر این اساس فراهم کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با مقایسه آموزش عالی دولتی و غیردولتی گفت: سهم آموزش عالی دولتی از علوم انسانی ۴۹ درصد اما مؤسسات غیرانتفاعی سهم ۵۹ درصدی، در فنی و مهندسی سهم دانشگاه‌های دولتی ۲۳ درصد و غیرانتفاعی ۲۴ درصد، در پزشکی ۱۱ درصد سهم دانشگاه‌های دولتی پزشکی دولتی و در غیرانتفاعی پزشکی نداریم. البته پیگیر هستیم که تمهیداتی برای دانشگاه علوم پزشکی غیرانتفاعی اتخاذ کنیم. مراکزی که از ظرفیتی آموزشی و پژوهشی برخوردار هستند می‌توانند این مجوز را دریافت کنند. سهم علوم پایه در دانشگاه‌های دولتی ۷ درصد و در مؤسسات غیرانتفاعی ۴ درصد، سهم هنر از دانشگاه‌های دولتی ۷ درصد و در مؤسسات غیرانتفاعی ۱۲ درصد است. از طرفی ۸ درصد دانشجویان کل کشور در مؤسسات غیرانتفاعی هستند.

وی با اشاره به تقسیم بندی دانشگاه‌ها در ایران گفت: باید انواع دیگر دانشگاه‌ها مانند دانشگاه‌های وقفی غیر از دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی داشته باشیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان بر کیفیت سنجی مؤسسات غیرانتفاعی تأکید کرد و گفت: سنجش و ارزیابی دانشگاه‌های دولتی و غیرانتفاعی به لحاظ اهداف باید داشته باشیم، در این زمینه باید سامانه هوشمندی داشته باشیم. سیاست‌های کلی علم و فناوری و سند نقشه جامع علمی کشور داریم، باید بر مبنای این سیاست‌ها ارزیابی شوند. کیفیت نسبت به قوانین مصوب نیز سنجیده شود. اینگونه کیفیت سنجی لازم صورت می گیرد.

وی ادامه داد:‌ آموزش مهارت محور باید مدنظر باشد. صدها و هزاران مسئله روی زمین مانده داریم باید برای آنها فکر کنیم.

استاد خسروپناه با اشاره به نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در آموزش عالی گفت: لازم است سند راهبردی نقش دانشگاه‌های غیرانتفاعی در حکمرانی آموزش عالی نوشته شود اگر چنین شود خیلی از مسائل حل می‌شود.

انتهای پیام/




خسروپناه: موسسات غیرانتفاعی تافته جدابافته نیستند

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آنـــا
? خسروپناه: موسسات غیرانتفاعی تافته جدابافته نیستند