کاهش ۲۹ درصدی صادرات پسته به اروپا

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: آمارهای پایگاه خبری کمیسیون اروپا (یورواستات) از صادرات ۶۷ میلیون‌ یورویی پسته ایران به اروپا در ۹ ماهۀ نخست سال‌جاری میلادی حکایت دارد. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۲۹ درصدی داشته است. ایران در مدت مشابه سال قبل ۹۵ میلیون یورو پسته به اروپا صادر کرده بود. […]

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: آمارهای پایگاه خبری کمیسیون اروپا (یورواستات) از صادرات ۶۷ میلیون‌ یورویی پسته ایران به اروپا در ۹ ماهۀ نخست سال‌جاری میلادی حکایت دارد.

این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۲۹ درصدی داشته است. ایران در مدت مشابه سال قبل ۹۵ میلیون یورو پسته به اروپا صادر کرده بود.

از کل پسته صادراتی ایران به اروپا در ۹ ماه نخست امسال،۴۹ میلیون یورو شامل مغز پسته و ۱۸ میلیون یورو مربوط به پسته با پوست بوده است.

صادرات مغز پسته ایران به اروپا در این مدت کاهش ۱۵درصدی و صادرات پسته با پوست کاهش ۵۱ درصدی داشته است. ایران در ۹ ماهۀ سال میلادی گذشته ۵۸ میلیون یورو مغز پسته و ۳۷ میلیون یورو پسته با پوست به اروپا صادر کرده بود.

به گزارش نذیر کرمان به نقل از تسنیم،بر اساس این گزارش ایران پس از آمریکا دومین صادرکنندۀ پسته به اروپا در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ بوده است.

آمریکا در این دوره ۴۳۹ میلیون یورو پسته به اروپا صادر کرده است. صادرات پسته آمریکا به اروپا نیز در این دوره با کاهش ۱۷درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. آمریکا در ۹ماهۀ سال قبل ۵۲۹ میلیون یورو پسته به اروپا صادر کرده بود.

آلمان مهم‌ترین خریدار پسته ایران در اروپا طی ۹ماهۀ ۲۰۲۳ بوده است. ۷۰ درصد کل پسته صادراتی ایران به اروپا در این دوره به‌مقصد آلمان بوده است. آلمان ۴۷ میلیون یورو پسته ایران را در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر امسال وارد کرده است.

از سوی دیگر آمار گمرک چین نشان می‌دهد این کشور نیز در ۹ماهۀ ‌جاری میلادی ۲۰ میلیون دلار پسته از ایران وارد کرده است که ۱۸ میلیون دلار مربوط به پسته با پوست و ۲ میلیون دلار مغز پسته بوده است.

صادرات پسته ایران به چین در این دوره با کاهش ۵۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است.

خشکسالی و کاهش برداشت پسته به‌همراه مقررات سختگیرانه برای بازگشت ارز صادراتی،دو عامل افت صادرات پسته ایران به اروپا و چین در سال ۲۰۲۳ بوده است.

انتظار می‌رود با افزایش تولید پسته در سال جاری و رفع محدودیت‌های ارزی شاهد رشد صادرات پسته ایران طی سال میلادی آینده باشیم.




کاهش ۲۹ درصدی صادرات پسته به اروپا

منبع:خبر کرمان
?

کاهش ۲۹ درصدی صادرات پسته به اروپا

:اخبار استان کرمان – اقتصادی