وقتی خیر سردار به اشرار جنوب شرق ایران رسید

شهید حاج‌قاسم سلیمانی در دهه ۷۰ در ازای تحویل سلاح به اشرار امان نامه داد و با واگذاری بیش از ۲۱۴ حلقه چاه و ۱۴ هزار هکتار زمین ناجی پایان شرارت‌های جنوب شرق کشور شد. به گزارش نذیر کرمان به نقل از رودبار ما، بی‌شک نام حاج‌قاسم سلیمانی همواره برای همه مردم ایران و دنیا یادآور […]

شهید حاج‌قاسم سلیمانی در دهه ۷۰ در ازای تحویل سلاح به اشرار امان نامه داد و با واگذاری بیش از ۲۱۴ حلقه چاه و ۱۴ هزار هکتار زمین ناجی پایان شرارت‌های جنوب شرق کشور شد.

به گزارش نذیر کرمان به نقل از رودبار ما، بی‌شک نام حاج‌قاسم سلیمانی همواره برای همه مردم ایران و دنیا یادآور «امنیت» است، امنیتی که گاهی حتی بسیاری از ما متوجه زحماتی که برای برقراری آن شده است، نیستیم.

آن‌هایی که پس از پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و آغاز دهه هفتاد، نوجوان یا بزرگتر بودند اخبار نگران‌کننده جنوب شرق کشور را به یاد دارند. از بزرگترهای منطقه که سوال کردم فقط با یک جمله جوابم را دادند حاج‌قاسم به مردم جنوب کرمان و جنوب شرق زندگی دوباره بخشید که خیر آن تا آخر عمر همراه این افراد است.

جنوب شرق در دهه ۷۰ با اخبار نگران‌کننده قاچاق موادمخدر، سلطه اشرار و گروگان‌گیری گره‌خورده بود و قتل و جابه‌جایی موادمخدر برای اشرار جنوب شرق مثل آب خوردن بود.

مادران ایرانی که فرزند پسر و آماده اعزام به خدمت مقدس سربازی داشتند، نذر و نیاز می‌کردند نام فرزندشان در تقسیم‌بندی‌ جز مناطق جنوب شرقی ایران نباشد چراکه این نقطه از ایران در دهه ۷۰ جز ناامن‌ترین مناطق بود.

دشمنان نظام اسلامی که شکست سختی را از رزمندگان در جبهه‌های حق علیه باطل خورده بودند، حال از ناامنی‌های جنوب شرق ایران خوشحال بودند و حالا در لباس «شرارت» و «قاچاق موادمخدر»، پروژه ارعاب، انحراف و آزار مردم را در پیش‌گرفته بود.

اشرار مسلح آورتین(نام منطقه‌ای در شهرستان قلعه‌گنج) را به بهشتی برای خود و برزخی برای مردم تبدیل کرده بودند. طوری که تردد در جاده‌های این منطقه از کشور به آرزو برای مردم تبدیل‌شده بود و اشرار برای گسترش سلطه خودشان و توسعه مناطق امن برای شرارت خود، به شیوه‌هایی مانند گروگان‌گیری هم دست می‌زدند.

درست در همان روزهای که مردم جنوب شرق با ترس و واهمه زندگی می‌کردند، حاج‌قاسم سرباز و فرمانده چالاک دفاع مقدس، با نوشتن نامه‌ای موضوع را به رهبر معظم انقلاب اطلاع داد و جبهه جدید را برای خدمت انتخاب کرد.

فرمانده «قاسم سلیمانی» که با زندگی و فرهنگ مردم جنوب کرمان آشنایی داشت، با راه‌اندازی گردان نیروی زمینی سپاه قدس با شیوه‌های بدیع و لطیفی سراغ اشرار رفت که به فکر کسی خطور نمی‌کرد، روزی بتوان اشرار تفنگ به دست و تیربار به دوشی را که زندگی‌شان با قاچاق موادمخدر خو گرفته بود را نه‌ تنها تسلیم نظام کند، بلکه سلاح را زمین بگذارند و به جای آن توبه و بیل به دست بگیرند.

مردی که حالا سردار دلها عنوان نام آشنایی او در ذهن‌ ماست چنان چریک زبده‌ای برای جنگ‌های نرم و سخت بود که دل سنگ بیش از ۳۰۰ نفر از اشرار جنوب شرق کشور را نرم و زندگی‌شان را تغییر داد.

دادخداد جاویدان از معتمدین روستای قاسم آباد در گفتگو با خبرنگار رودبار ما ضمن تشریح اقدامات حاج‌قاسم در این منطقه، اظهار کرد: سردار دلها ناجی مردم جنوب کرمان در دهه ۷۰ شد و با تواضعی که داشت همه را مجذوب خود کرد.

راوی انقلاب حاج‌قاسم در جنوب کرمان گفت: شهید سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی در جلسه سران طوایف با اعلام این موضوع که دیگر کاسه صبر نظام لبریز شده است، از طایفه‌های تأثیرگذار منطقه خواست که اختلافات را کنار بگذارند و همه کسانی را که از راه‌های خلاف کسب درآمد می‌کردند به تسلیم شدن دعوت کرد و خودش هم ضمانت کرد که امان‌نامه‌ای در اختیار همه اشرار قرار داد که اگر سلاح‌هایشان را تحویل دهند و تسلیم جمهوری اسلامی شوند، نظام نیز با رأفت با آن‌ها رفتار می‌کند و زمین کشاورزی و خانه در اختیارشان قرار می‌دهد تا مسیر زندگی‌شان تغییر کند.

دادخدا جاویدان گفت: هشت حلقه چاه و موتور پمپ کشاورزی و ۸۰۰ هکتار زمین کشاورزی در اختیار مردم قرار گرفت و به هر ۱۸ خانوار یک موتور پمپ اختصاص یافت که همگی مشغول کار کشاورزی هستند در واقع با این کار امنیت و اشتغال پایدار را به ما هدیه داد و تا سالیان سال ما قدر دان این انقلاب شهید سپهبد قاسم سلیمانی هستیم.

وی ادامه داد: شهید حاج‌قاسم سلیمانی بعد از دادن امان‌نامه به اشرار در ازای تحویل سلاح بیش از ۲۱۴ حلقه چاه و ۱۴ هزار هکتار زمین ناجی پایان شرارت‌های جنوب شرق کشور شد.

دادخداد جاویدان خاطر نشان کرد: مردم روستای شهرک رئیسی به پاس خدمات حاج‌قاسم نام روستا را قاسم‌آباد نهادند تا نام سردار برای همیشه در این منطقه جاودان بماند.

ثریا جاویدان از دختران جوان و دهه هفتادی روستای قاسم‌آباد در گفتگو با خبرنگار رودبار ما اظهار کرد: حاج قاسم به طایفه ما زندگی دوباره بخشید، در واقع حاج‌قاسم ناجی نسل حال و آینده ما شد و با درایت خاص این شهید اکنون مردم ما نزدیک به ۲۸ سال است که دارای زندگی سالم و همراه با آرامش هستند.

وی ادامه داد: نسل جوان روستای قاسم‌آباد همگی محصل و کشاورز هستند و بیش‌از صد از نفر از جوانان دارای مدرک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس هستند و این را ما همه مدیون انقلاب حاج‌قاسم هستیم.

امیر رئیسی از فعالان اجتماعی روستای قاسم‌آباد انقلاب حاج‌قاسم در جنوب کرمان را اینگونه بیان کرد: حاج‌قاسم نه تنها ناحیه نسل گذشته ما بلکه ناجی آینده ما هستند چرا که رویه زندگی ما را به کلی تغییر دادند.

وی افزود: اگر در منطقه‌ای امنیت نباشد پیشرفتی هم وجود ندارد و سردار دل‌ها با ایجاد امنیت در جنوب کرمان ریشه نا‌امنی را از بیخ کند تا مردم به خوبی و خوشی در کنار امنیت، اشتغال پایداری داشته باشند.

حالا هرکس به سراغ اهالی روستاهای، تکل حسن۱و۲، عباس آباد، قاسم‌آباد، پنگ، گلدشت و میاندران برود می‌بینند که اهالی ایل و طایفه چشمشان نم برمی‌دارد، دلشان پر می‌کشد تا شاید دوباره ناجی خود را ببینند؛ آن‌هایی که تا دیروز راه می‌بستند حالا بذر پاک توی زمین می‌کارند، برکت نان حلال کشاورزی و دامداری زندگی‌شان را رونق داده و روشن کرده است. حالا از بهترین‌های کشاورزی و دامداری منطقه هستند و می‌گویند: «هرچه داریم از حاج‌قاسم داریم…»

به گزارش رودبار ما، هرچه در دهه ۷۰ اخبار نگران‌کننده این مناطق دل مردم را خالی می‌کرد، دهه ۸۰ پر از امید بود، حاج‌قاسم همان مرد گمنامی که راه‌ها و جاده‌های مخوف شده را ایمن و به روی مردم باز کرد تا آنجا که حالا برخی از مناطق ممنوعه دیروز، فرصت گردشگری امروزند.

حتی شهادت این شهید بزرگوار زمانی بود که بسیاری از ما در خواب بودیم و در ساعت ۱ و ۲۰ دقیقه بامداد ۱۳ دی‌ماه سال ۹۸ زمانی که بسیاری از ما در خواب آرام خود از برکات وجود سردار بودیم، این سردار رشید اسلام خود را سپر بلا کرد تا مظلومان در آرامش زندگی کنند.

انتهای خبر/پورحیدر




وقتی خیر سردار به اشرار جنوب شرق ایران رسید

منبع:آرمـان
? وقتی خیر سردار به اشرار جنوب شرق ایران رسید