«جشن تندرستون» مختص کرمانی‌هاست

مدیر اقامت‌گاه «خانم کوچیک» گفت: بعداز گذشت چهل روز از نوروز در کرمان جشن تندرستون برگزار می‌شود خوب است بدانید سایر شهرها دارای چنین جشنی نیستند. به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری «نذیر کرمان» همان‌طور که همه ما کرمانی همه می‌دانیم بعد از گذشت چهل روز از عید در کرمان از گذشته تاکنون «جشن تندرستون» […]



مدیر اقامت‌گاه «خانم کوچیک» گفت: بعداز گذشت چهل روز از نوروز در کرمان جشن تندرستون برگزار می‌شود خوب است بدانید سایر شهرها دارای چنین جشنی نیستند.

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری «نذیر کرمان» همان‌طور که همه ما کرمانی همه می‌دانیم بعد از گذشت چهل روز از عید در کرمان از گذشته تاکنون «جشن تندرستون» در کنار دامنه‌های شیوشگان برگزار می‌شود.

شیما حبیب‌پور مدیر اقامت‌گاه «خانم کوچیک» است، بانویی که بیش‌از هر چیزی برایش حفظ اصالت و سنت‌های مردم کرمان اهمیت دارد. وی نیز در این روز جشن تندرستون را در اقامت‌گاهش اجرا می‌کند تا به اندازه خودش در حفظ سنت‌ها و رسوم کرمانی سهیم باشد.
 
حبیب‌پور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری «نذیر کرمان» گفت: باتوجه به این‌که من بچه محله تندرستون یا همان زریسف هستم، هر ساله شاهد این جشن بودم و در این مراسم شرکت می‌کردم.
 
وی ادامه داد: در چهلم نوروز یعنی بعداز گذشت چهل روز از اولین روز بهار، یعنی دقیقاً نهم اردیبهشت‌ماه (توجه کنید که فروردین‌ماه ۳۱ روزه است)، همه کرمانی‌ها در مکانی که اکنون پارک پدر است جمع می‌شدند و جشن تندرستون می‌گرفتند.
 
حبیب‌پور با تاکید بر این‌که جشن تندرستون به نشانه سلامت و تندرستی برگزار می‌شود، تاکید کرد: در این روز افراد چادر برش می‌زدند، نذر خود را ادا می‌کردند و یا نذر می‌کردند و آب چهل می‌ریختند.
مدیر اقامت‌گاه «خانم کوچیک» به باورها و اعتقادات گذشتگان اشاره کرد و گفت: در گذشته بر اساس باورها بسیاری از رسوم اجرا می‌شد از جمله ریختن آب چهل بر روی زنی که تاکنون بچه‌دار نشده و یا دختری که ازدواج نکرده است تا گشایشی در کارشان حاصل نشود.
 
وی افزود: کرمانی‌ها اعتقاد دارند که این روز بسیار خوش یُمن است و سعی می‌کردند تا در این روز هم‌چون سیزده بدر به گردش و شادی بپردازند جالب است بدانید که این جشن تنها در کرمان برگزار می‌شود و سایر شهرهای کشور دارای چنین جشنی نیستند.
 
انتهای خبر/ پسند
 


«جشن تندرستون» مختص کرمانی‌هاست

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? «جشن تندرستون» مختص کرمانی‌هاست