وجود ۹۵۰۰ چاه غیرمجاز در کرمان

مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمان گفت: ۳۴ هزار حلقه چاه در کرمان وجود دارد که از این تعداد، ۲۴ هزار چاه پروانه دار و ۹ هزار و ۵۰۰ چاه غیرمجاز هستند. حجت الاسلام ابراهیم حمیدی در دیدار با مدیرعامل و معاونین آب منطقه‌ای استان کرمان گفت: تامین منابع آبی از جدی‌ترین مشکلات کشور است و در […]

مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمان گفت: ۳۴ هزار حلقه چاه در کرمان وجود دارد که از این تعداد، ۲۴ هزار چاه پروانه دار و ۹ هزار و ۵۰۰ چاه غیرمجاز هستند.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی در دیدار با مدیرعامل و معاونین آب منطقه‌ای استان کرمان گفت: تامین منابع آبی از جدی‌ترین مشکلات کشور است و در سطح دنیا راهکار‌های بسیار خوبی برای مدیریت منابع آبی صورت گرفته است و این موضوعات در کشور ما نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا وضعیت اقلیمی کشور هر ساله خشک‌تر می‌شود و از این رو باید به موضوع مدیریت مصرف آب در حوزه‌های شرب، کشاورزی و صنعتی حرکت کنیم.

به گفته او ۲ وظیفه مهم این شرکت، تامین آب و حفظ و حراست از منابع آبی است و تحقق این وظایف در شرایط کنونی دشوار است و تمامی مجموعه‌ها باید همراه و همکار آب منطقه‌ای باشند.

رییس کل دادگستری استان کرمان می‌گوید: کنترل مصرف آب و تغییر الگوی کشت به منظور صرفه جویی در مصرف منابع آبی مورد تاکید است و با استفاده از سیاست‌های تنبیهی و تشویقی می‌توان میزان مصرف در حوزه شرب و خانگی را بهینه سازی کرد.

به گفته او در سال‌های گذشته به موضوع سدسازی در کشور و استان کرمان توجه ویژه‌ای شده است و باید این موضوع بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام حمیدی می‌گوید: در زمینه موضوعات هدررفت آب و تبخیر آب در دنیا طرح‌های ویژه‌ای اجرایی شده است و موضوع انتقال آب از دریا نیز هزینه بر است و براساس اعلام مسئولان مربوطه، انتقال آب دریا برای حوزه صنعت در استان کرمان با همت بخش خصوصی انجام شده است.

او به موضوع چاه‌های عمیق پرداخت و گفت: در استان کرمان نیز باید مطالعات لازم در این زمینه انجام شود.

رییس کل دادگستری استان کرمان می‌گوید: درباره چاه‌های غیرمجاز باید به دنبال پیشگیری باشیم و باید نظارت‌های لازم برای جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز جدید صورت گیرد و دستگاه قضایی حمایت‌های لازم از اقدامات این حوزه را در دستور کار دارد.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی گفت: بر استفاده از ظرفیت‌های قانونی به منظور حل مشکلات تامین آب در برخی از نقاط شهرستان بم و زنگی آباد نیز تاکید داریم و در اجرای طرح‌ها باید به منافع حاکمیت و مردم به صورت توامان توجه شده و به منظور حل مشکلات موجود براساس خرد جمعی اقدام شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان نیز در این دیدار گفت: ۵.۸ میلیارد مترمکعب ورودی سفره‌های آب زیرزمینی است و ۶.۹ میلیارد مترمکعب مصرف آب در سطح استان است.

او می‌گوید: همواره حدود ۹۰۰ تا یک میلیارد مترمکعب کسری مخزن در استان کرمان داریم و بیشترین میزان مصرف در بخش کشاورزی  هست و میزان مصرف آب شرب، ۳۰۰ میلیون مترمکعب است.

علی رشیدی گفت: ۴ سد و ۳۴ هزار حلقه چاه در استان کرمان وجود دارد که از این تعداد، ۲۴ هزار چاه پروانه دار و ۹ هزار و ۵۰۰ چاه غیرمجاز هستند و سالانه به صورت متوسط، حدود یک هزار چاه  پُر می‌شود.

به گفته او سند سازگاری با کم آبی در سطح کشور و استان کرمان تدوین شده است و برمبنای تعامل موجود در این حوزه آبخوان‌ها تقویت خواهند شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان گفت: بر لزوم افزایش صرفه جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی تاکید دارم و در استان کرمان ۴۹ هزار کیلومتر رودخانه وجود دارد که حدود ۸ هزار کیلومتر آن‌ها آسیب پذیر هستند و تعیین حریم و بستر ۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های آسیب پذیر در دست انجام است.

فت فتو کرمان کرمان




وجود ۹۵۰۰ چاه غیرمجاز در کرمان

منبع: باشــگاه خبرنگاران
? وجود ۹۵۰۰ چاه غیرمجاز در کرمان