نشست شورای کرمان/از چانه‌زنی محاسبه عوارض ساختمان تا بهسازی ورودی گلزار شهدا

کرمان – فت فتو – نشست علنی این هفته شورای اسلامی شهر کرمان با طرح موضوعاتی همچون ساختمان های ناایمن، نحوه محاسبه عوارض ساخت و ساز، تهاتر بدهی شهرداری به قرارگاه خاتم، عوارض ارزش افزوده، سد معبر و نیز اجرای طرح های عمرانی بویژه میدان بیرم آباد در ورودی گلزار شهدا همراه بود. به گزارش […]

کرمان – فت فتو – نشست علنی این هفته شورای اسلامی شهر کرمان با طرح موضوعاتی همچون ساختمان های ناایمن، نحوه محاسبه عوارض ساخت و ساز، تهاتر بدهی شهرداری به قرارگاه خاتم، عوارض ارزش افزوده، سد معبر و نیز اجرای طرح های عمرانی بویژه میدان بیرم آباد در ورودی گلزار شهدا همراه بود.

به گزارش خبرنگار فت فتو، نشست این هفته شورای اسلامی شهر کرمان روز دوشنبه با حضور اکثریت اعضا و شهردار کرمان برگزار شد و مصوبات کمیسیون های تخصصی مورد بحث و بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

مساله ساختمان های ناایمن شهر کرمان که بعد از ریزش ساختمان متروپل آبادان سبب ساز تشدید حساسیت ها در این زمینه شده نیز بخشی از وقت جلسه را گرفت و شهردار کرمان نیز توضیحاتی در این زمینه داد.

سعید شعرباف اعلام کرد که شمار ساختمان های ناایمن شهر به ۳۰ مورد افزایش یافته است.

جزییات بیشتر از سخنان شهردار در این زمینه را در لینک زیر بخوانید:

  • شمار ساختمان‌های ناایمن کرمان به ۳۰ مورد افزایش یافت

عوارض شهرداری نباید فراتر از تورم باشد

اما بخش مهمی از وقت جلسه به نحوه محاسبه عوارض ساختمانی در بخش های مختلف سپری شد؛ همچنین دیگر مشکلات عمرانی شهر و سدمعبر و همکاری ها با پیمانکاران.

به گزارش فت فتو در زمینه نحوه محاسبه عوارض شهرداری علیرضا نادری رییس شورای اسلامی شهر کرمان گفت: براساس تبصره ۳ ماده ۶۴ قانون شهرداری ها عوارض شهرداری باید به نحوی محاسبه شود که از تورم سالیانه بالاتر نباشد.

حسین چناریان رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر کرمان هم عنوان کرد: نرخ تورم بانک مرکزی طی یک سال گذشته ۴۰.۲ درصد اعلام شده که افزایش عوارض شهرداری کمتر از این میزان بوده و مغایرتی با این قانون ندارد.

فتح الله مویدی رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست شورای شهر کرمان نیز تصریح کرد: به نظر می رسد که رشد عوارض شهرداری کرمان بیش از میزان تورم سالانه بوده لذا شورا باید در این حوزه تامل بیشتری کند.

تهاتر بدهی شهرداری با قرارگاه خاتم

چناریان در ادامه در موضوع دیگری نیز گفت: مقرر شد ۲۰ میلیارد تومان مطالبات قرارگاه خاتم الانبیا (عج) با فروش زمین تامین شود.

شهردار کرمان نیز همچنین در ادامه این موضوع اظهارداشت: قیمت کارشناسی زمین با پیگیری شورای شهر نزدیک به قیمت بازار آزاد شده، در حالی که این نرخ گذاری قبلا ۲۰ درصد ارزان تر بوده است.

شعرباف افزود: اراضی شهرداری کرمان در شهرک بلدالامین تفکیک و بابت بدهی قرارگاه خاتم الانبیا داده می شود و ۲۰ میلیارد تومان بدهی را با آهن تهاتر می کنیم.

وی تصریح کرد: قرارگاه خاتم الانبیا برای انجام پروژه های خود به ۷۵ میلیارد تومان سیمان و آهن نیاز دارد که شهرداری می تواند ۴۰ میلیارد تومان از بدهی خود را از این محل تهاتر کند و پروژه ها سرعت گیرد.

آیا عوارض ارزش افزوده به قیمت کارشناسی ملک می‌رسد؟

منصور ایرانمنش رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این نشست گفت: پرونده عوارض ارزش افزوده را در لوایح ۱۴۰۱ داشتیم که جلسه ای پیرامون آن گذاشته شد و در این زمینه وزارت کشور به استانداری کرمان در اصلاح این موضوع نامه زد که بندهای آن در شورای شهر کرمان به تصویب رسید.

وی افزود: نامه وزارت کشور به شهرداری و استانداری در خصوص اصلاحیه عوارض ارزش افزوده بود که سه بند داشت و بر این اساس ارزیابی ارزش افزوده باید حداقل مشتمل بر یک کارشناس رسمی دادگستری باشد و در صورت اعتراض مالک، شهرداری موظف است ارزیابی را با حضور هیات سه نفره از کارشناس رسمی دادگستری انجام دهد و نتیجه آن ملاک عمل قرار گیرد.

ایرانمنش افزود: سهم شهرداری از ارزش افزوده (ضریب PV) نباید از ۵۰ درصد تجاوز کند که بر اساس این، شهرداری نامه ای به شورا داد و براین اساس اصلاح لوایح ۱۴۰۰ و ضریب PV را برای تغییر کاربری اعلام کرده بود؛ بر این اساس در صورت تغییر کاربری اراضی دولتی به شخصی عوارض آن ۱۰ درصد باید باشد که این آمار ضربدر قیمت پایه است.

وی ادامه داد: عوارض اراضی تجاری ۴۰ درصد، تجاری مسکونی ۳۰ درصد، فاقد کاربری به مسکونی ۴۰ درصد، تجاری ۵۰ و سایر موارد ۳۰ درصد در نظر گرفته شده است و در مجموع تمامی این عوارض نباید فراتر از ۵۰ درصد باشد.

عضو شورای اسلامی کرمان افزود: این طرح با تغییر در لوایح سال ۱۴۰۰ با نظر اصلاحیه وزارت کشور که به شهرداری کرمان اعلام شده بود در کمیسیون تخصصی مربوطه شورای شهر کرمان نیز مصوب شد.

وی یادآور شد: ضمن اینکه شهرداری کرمان در همسان سازی عوارض با قیمت کارشناسی لایحه ای را به شورای اسلامی شهر ارسال کرد که ضریبی را به عنوان همسان سازی قیمت منطقه ای در نظر بگیرند.

فتح الله مویدی عضو دیگر شورای اسلامی شهر کرمان نیز گفت: در صورتی که ضریب ۱.۷ (به میزان ۷۰ درصد) به قیمت عوارض اضافه شود، با توجه به افزایش ۴۰ درصدی عوارض، این نرخ به قیمت کارشناسی زمین می رسد لذا شدیدا با این افزایش قیمت عوارض مخالفیم زیرا ضریب بسیار بالایی است که باعث افزایش نرخ مسکن در کرمان می‌شود.

شهردار کرمان نیز در ادامه با اشاره به وارد شدن ضریب جدید همسان سازی به شورای شهر در هفته آینده گفت: در آن افزایش ضریب اعلام کردیم که دریافتی نهایی در مجموع نسبت به سال گذشته بیش از ۳۰ درصد افزایش پیدا نکند. 

ضرورت پلمب واحدها برای سد معبر

شهردار کرمان در بخش دیگری از این نشست عنوان کرد: بساط افرادی در وسط بازار کرمان موجب سد معبر شده است؛ اگر با همکاری نیروی انتظامی چند دکان خاص توقیف شود، جلوگیری از این اقدام جدیت خواهد یافت.

شعرباف افزود: نیروهای سد معبر ما در این منطقه مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و میوه فروشی های دور میدان کل راه را بسته اند و دیگر مساله فقط میانه راه نیست لذا اگر به برخورد و پلمب منجر نشود، فایده ای ندارد.

وی ابراز داشت: موضوع دستفروشان دور میدان هفت باغ کرمان تقریبا حل شده و دیگر در آن وضعیت نیست که نشان می دهد در هرجایی که جدیت باشد، کار انجام می شود.

شهردار کرمان با بیان اینکه تذکرها در میدان شهدا داده شده است گفت: چند نیرو در اختیار حوزه اجراییات بازار و سازمان سیما و منظر شهری قرار می دهیم تا کار بروز شود.

وی بیان کرد: طی یکسال اخیر حتی یک مورد پلمب برای سد معبر در کرمان نداشتیم که نشان می دهد جدیت لازم در این زمینه وجود نداشته است.

شهرداری نباید مقابل مردم قرار گیرد

حسین چناریان عضو دیگر شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این زمینه گفت: شرایط اجتماعی فعلی جامعه ایجاب نمی‌کند که شهرداری وارد برخورد با کسبه بازار کرمان شود؛ سد معبرها سابقه و ریشه ای در بازار کرمان دارند که تاکنون با این واحدها در چارچوب قانون و مقررات صنفی برخورد نشده و خود واحدهای صنفی موظفند که چارچوب و مقررات را جدی بگیرند.

وی ادامه داد: برخورد فیزیکی شهرداری در این حوزه ضروری نیست زیرا چند بخش در این زمینه وظیفه دارند؛ اماکن، اتاق اصناف، دادستانی و شهرداری کرمان باهم وارد عمل شوند لذا شهرداری بتنهایی نباید روبه روی مردم قرارگیرد.

چناریان افزود: نشست مشترک واحدهای صنفی باید اجرایی شود و در این نشست این حوزه سامان یابد؛ اوضاع آشفته و بی نظمی فضای تجاری و بازار را گرفته که نیاز به حضور جمعی دارد.

همچنین مویدی عضو شورای شهر کرمان گفت: برخورد با سدمعبر بر اساس ماده ۵۵ قانون شهرداری ها وظیفه این دستگاه است اما تمامی دستگاه ها باید با آن همکاری کنند.

وی افزود: بسیاری از صنوف حتی تعهد محضری دادند و برای پلمب آنها بایستی ابتدا عکس بگیرید و مستند به دادگاه بفرستید.

تبدیل میدان بیرم آباد کرمان به نقطه حادثه خیز

ایرانمنش دیگر عضو شورا گفت: دیشب و امروز صبح در میدان بیرم آباد کرمان تصادف داشتیم که این منطقه به‌نقطه حادثه خیز تبدیل شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: باید طرح همسطح سازی تقاطع شرف آباد اجرا شود تا مشکل ترافیک حل شود.

اجرای فرسایشی پیاده راه سازی میدان توحید و تجلی

ایرانمنش اضافه کرد: بحث پیاده راه سازی میدان توحید و خیابان تجلی نیز با وجود پیگیری ها فرسایشی شده است لذا باید بسرعت به آن رسیدگی شود.

مویدی نیز در این خصوص گفت: پیمانکار پروژه پیاده راه سازی ارگ بسیار ضعیف است و انگار ما را سر کار گذاشته و نمی‌دانم چرا برخورد نمی‌شود؟

وی ادامه داد: خود پیمانکار باید بنیه مالی لازم را داشته باشد و این پیمانکار تا دریافتی اعتبارات نداشته باشد، کاری انجام نمی دهد.

شهردار کرمان نیز در این خصوص گفت: پیمانکار پروژه پیاده راه سازی میدان ارگ سرعت لازم را ندارد و تنها پیمانکاری است که صورت های مالی او به صورت ویژه پیگیری می شود و پول آن را نقد دریافت می کند.

شعرباف عنوان کرد: پیمانکار ویژگی آغاز مجدد کار را ندارد و در صورت پرداخت شهرداری به سمت خرید مصالح می رود.

وی بیان کرد: تمامی مصالح مورد نیاز خیابان شهید تجلی را خریداری کردیم و تیم شهرداری منطقه ۵ نیز پای کار است تا پروژه پیاده راه سازی خیابان شهید تجلی را با سرعت پیش ببریم.

شعرباف با بیان اینکه خود ما نیز در اجرای پروژه میدان ارگ نگرانی داریم لذا اجرای آن را در دستور کار قرار داده ایم افزود: طرح‌ میدان‌بیرم آباد مصوبه شورای اسلامی شهر کرمان را دارد و باید مصوبه شورای ترافیک را بگیرد تا کار پیش برود.

محمود بابایی نایب رییس شورا نیز در این زمینه با اشاره به کندی عملیات اجرایی پروژه پیاده‌راه سازی خیابان تجلی گفت: میراث‌فرهنگی به بخشی از نقشه‌ها ایراد گرفته و طرح باید تغییر کند؛ مصالح مورد نیاز خریداری شده اما مخالفت میراث فرهنگی باعث کندی پروژه شده است.

چه کسی پاسخگوی طرح ترافیک بیرم آباد است؟

نادری رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز در ادامه گفت: چه کسی پاسخگوی طرح اشتباه ترافیکی میدان بیرم آباد است؟؛ طراح آن باید زیر سوال رود که چرا طرحی اشتباه داده است زیرا قبلا هم عبور کامیون وخودرو را به صورت همزمان از این نقطه داشتیم.

چناریان عضو دیگر شورای اسلامی شهر کرمان نیز عنوان کرد: بیش از ۲ سال از زمان طراحی، تصویب تا اجرای طرح ترافیکی میدان بیرم آباد کرمان گذشته و در این مدت اتفاقات بسیاری افتاده و باید ببینیم در سابقه این طرح براساس چه تقاضا و درخواستی ارائه شده؟ و طرح ساماندهی میدان بیرم آباد برای کاهش حوادث بوده است.

وی ابراز داشت: معابر ورودی و خروجی میدان بیرم آباد کرمان بسیار زیاد است و حادثه رخ می دهد که باید آن را ساماندهی کرد؛ اکنون با وجود فروکش کردن کرونا و همچنین زائران سردار دل ها، تقاضاهای سفر به کرمان زیادتر شده که وضعیت را متفاوت کرده است.

شهردار کرمان هم در این خصوص گفت: اجرای پروژه میدان بیرم آباد به تاخیر افتاده و دیگر هیچ تغییری را در زمان اجرا نمی پذیریم؛ ما این مشکل را در اکثر پروژه های شهری کرمان می بینیم اما بی اهمیت به تبعات اجتماعی کار نیستیم.

شعرباف ادامه داد: پروژه ای که تاخیر داشته باشد، باید به صورت صادقانه به مردم توضیح داده شود؛ پیگیری و شکایت را در زمینه پروژه میدان بیرم آباد کرمان انجام دادیم و این طرح وارد فاز حقوقی خود شده است.

وی همچنین با بیان اینکه جمع بندی پروژه مرمت خانه شهر باید توسط میراث فرهنگی و استانداری ارائه شود گفت: باید تامین مالی این طرح از شهریورماه امسال آغاز شود اما نقشه آن هنوز به دست ما نرسیده است.

وی یادآور شد: خانه شهر ردیف بودجه دارد اما اعتباری طی سال‌های گذشته به آن تخصیص پیدا نکرده است.

به گزارش فت فتو مویدی عضو شورای اسلامی شهر کرمان نیز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: چندین بشکه چسب و وسایل آتش زا در بازار کرمان وجود دارد که باید از این منطقه تخلیه شوند زیرا در صورت وقوع حادثه بازار آسیب می بیند.




نشست شورای کرمان/از چانه‌زنی محاسبه عوارض ساختمان تا بهسازی ورودی گلزار شهدا

منبع: ایرنـا
? نشست شورای کرمان/از چانه‌زنی محاسبه عوارض ساختمان تا بهسازی ورودی گلزار شهدا