معرفی فرهنگ کرمان با تلاش انفرادی کنشگران رسانه‌ای موفق نخواهد بود

کارشناس حوزه ارتباطات و رسانه گفت: معرفی کردن فرهنگ غنی کرمان با حرکت‌های تک نفره در فضای مجازی موفق نخواهد بود بلکه نیازمند حمایت، ایجاد حرکت‌های جریان‌ساز و برگزاری جشنواره‌های بومی و محلی دارد. به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری نذیر کرمان، نقش رسانه‌ها در نمایش و یا حفظ فرهنگ‌ها و آثار تاریخی هر منطقه‌ […]

کارشناس حوزه ارتباطات و رسانه گفت: معرفی کردن فرهنگ غنی کرمان با حرکت‌های تک نفره در فضای مجازی موفق نخواهد بود بلکه نیازمند حمایت، ایجاد حرکت‌های جریان‌ساز و برگزاری جشنواره‌های بومی و محلی دارد.

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری نذیر کرمان، نقش رسانه‌ها در نمایش و یا حفظ فرهنگ‌ها و آثار تاریخی هر منطقه‌ بر کسی پوشیده نیست خوشبختانه امروزه با گسترش شبکه‌های اجتماعی بسیاری فعالان رسانه ای در این زمینه تلاش کرده‌اند.

عباس تقی‌زاده کارشناس حوزه رسانه و ارتباطات و فعال حوزه رسانه است وی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اجتماعی این پایگاه خبری در این رابطه گفت: در دوره‌ای کشورمان تحت تاثیر توسعه با دیدگاه نوسازی قرار گرفت از این رو بسیاری از خرده فرهنگ‌ها و آداب و رسوم کمرنگ شدند و با ورود مدرنیته ارزش و اعتبارشان کم‌تر شد.
 
وی ادامه داد: هم‌اکنون و در همین دوره نیز شاهدیم که متاسفانه برخی از ابنیه تاریخی در شهرهای کوچک و یا روستاها به دلایل مختلفی از جمله ایجاد جاده و خیابان تخریب شد و آنچنان که باید به این آثار توجه نشد.
 
تقی‌زاده بیان کرد: با گذشت زمان خوشبختانه شاهد بازگشت به فرهنگ بومی هستیم البته باید گفت یکی از پدیده‌هایی که به این موضوع کمک کرد رسانه‌های اجتماعی است.
 
این فعال حوزه رسانه با اشاره به این‌که رسانه‌های اجتماعی به کنشگران فرهنگی و اجتماعی فرصت داد تا بتوانند به تولید و انتشار محتوا بپردازند، توضیح داد: این موضوع باعث شد تا افراد به این‌ باور رسیدند که راه توسعه لزوما نسخه غربی نیست هر کشوری باید راه توسعه منحصر به فرد خود را پیدا کند و به ظرفیت بومی و فرهنگ خود توجه کند.
 
وی با اشاره به این‌که رسانه‌های اجتماعی سبب شدند تا فرهنگ بومی در کشور بیشتر مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: خوشبختانه فضای ایجاد شده فرصتی به همگان داده است تا فضای رسانه‌ای به معرفی ظرفیت فرهنگ و اجتماع جامعه بپردازد.
 
تقی‌زاده تاکید کرد: در گذشته نه چندان دور شاهد کم‌رنگ شدن برخی خرده فرهنگ‌ها بودیم و برخی ارزش خود را از دست داده بودند اما با ترویج رسانه‌های اجتماعی و فرهنگ بوم‌گردی، توجه به داشته‌های بومی و محلی نیز افزایش پیدا کرد.
 
این کارشناس ارتباطات توضیح داد: معرفی کردن فرهنگ غنی کرمان با حرکت‌های تک نفره موفق نخواهد بود بلکه نیازمند حمایت، آموزش و ایجاد حرکت‌های جریان‌ساز و برگزاری جشنواره‌های بومی و محلی دارد.
 
وی با تاکید بر این‌که ایجاد محتوای فرهنگی بومی و محلی به جامعه آن بخش قدرت می‌دهد، تشریح کرد: وقتی افراد یک محل شاهد باشند که به فرهنگ و یا آثار تاریخی بخش آن‌ها در رسانه‌ها انعکاس یافته، این افراد توانمند می‌شوند چرا‌که این موضوع در تصمیم‌‌گیری سیاستمداران اثر خواهد گذاشت.
 
تقی‌زاده ادامه داد:متاسفانه این روزهابرای انجام کارهای مهم در مناطق مختلف از دانش بومی استفاده نمی‌شود البته در این مورد لزوما قرار نیست در استفاده از دانش بومی از افراد تحصیل‌کرده منطقه بهره برد بلکه تجربه افراد مسن در منطقه بسیار کارآمد است.
 
وی افزود: برای مثال افراد با تجریه یه خوبی می‌دانند که الگوی بارندگی منطقه چیست و یا کدام نقطه از این منطقه برای کاشت، دامداری و … مناسب است و ظرفیت‌های منطقه را به درستی می‌دانند.
 
این فعال رسانه‌ای تاکید کرد: معرفی فرهنگ بومی و محل علاوه بر این‌که در معرفی فرهنگ و تقویت آن کمک می‌کند، مردم ارزش و اعتبار بیشتری پیدا می‌کنند و توانمندتر می‌شوند و در عین حال به نسل‌های بعدی نیز منتقل می‌شود و از طرفی چون در سانه منتشر شده پایدا می‌مانند و به واقع یک داد‌و‌ستد فرهنگی شکل می‌گیرد و در نتیجه ارزش اقتصادی و به گردشگری کمک می‌کند.
انتهای خبر/پسند




معرفی فرهنگ کرمان با تلاش انفرادی کنشگران رسانه‌ای موفق نخواهد بود

منبع:آرمـان
? معرفی فرهنگ کرمان با تلاش انفرادی کنشگران رسانه‌ای موفق نخواهد بود