لزوم ایجاد انگیزه برای افزایش فعالیت‌های قرآنی در جامعه

مؤسس مؤسسه قرآنی قدر رفسنجان، بر ایجاد انگیزه و بررسی راه‌های عدم تمایل نوجوانان به قرآن تأکید کرد و گفت: سازمان‌ها و مساجد باید برای پر کردن خلأهای موجود با برپایی محافل و مجالس قرآنی ایجاد انگیزه کنند زیرا برگزاری چنین برنامه‌های قرآنی زمینه‌ای برای آمادگی فعالان قرآنی جهت شرکت در مسابقات و جشنواره‌ها است. […]

مؤسس مؤسسه قرآنی قدر رفسنجان، بر ایجاد انگیزه و بررسی راه‌های عدم تمایل نوجوانان به قرآن تأکید کرد و گفت: سازمان‌ها و مساجد باید برای پر کردن خلأهای موجود با برپایی محافل و مجالس قرآنی ایجاد انگیزه کنند زیرا برگزاری چنین برنامه‌های قرآنی زمینه‌ای برای آمادگی فعالان قرآنی جهت شرکت در مسابقات و جشنواره‌ها است.

جواد کریمی، مؤسس و مسئول آموزش مؤسسه قرآن و عترت قدر رفسنجان در گفت‌وگو با ایکنا از کرمان با بیان اینکه شیوع کرونا باعث ریزش ۷۰ درصدی قرآن‌آموزان شده است و در حال حاضر با ۳۰ درصد قرآن‌آموز در حال فعالیت در دو شعبه هستیم، ادامه داد: فعالیت قرآنی مؤسسه در رشته‌های روخوانی، روانخوانی، ترتیل، تحقیق، تجوید، مفاهیم، احکام، تکبیر و اذان انجام و کلاس‌ها به‌صورت حضوری و مجازی به انتخاب والدین با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های کوتاه مدت پرسنل مؤسسه با حضور اساتید برجسته کشوری و بین‌المللی قبل از کرونا در مؤسسه قرآن و عترت قدر رفسنجان، ادامه داد: قرآن‌آموزان این مؤسسه قبل از سن تکلیف باید شش موضوع مقدماتی احکام ضروری خودشان و قابل استفاده در زندگی را بگذرانند تا بتوانند کلاس قرآن خود را ادامه دهند. همچنین در سن ۱۳ سالگی ۵ جلد از ۹جلد کتاب مفاهیم نیز به قرآن‌آموزان تدریس ‌می‌شود تا با معانی مقدماتی قرآن نیز آشنا شوند.

کریمی ادامه داد: در جامعه امروز باید کار قرآنی بیشتری انجام شود. خانواده‌ها باید فرزندان خود را به قرآن بسپارند زیرا قرآن یک نیروی معنوی برای پشتیبانی فرزندان است و مربی قرآن با استعانت از آیات قرآن می‌تواند به عنوان مشاور در تربیت فرزندان نقش مهمی داشته باشد و همانطور که در آیات قرآن می‌خوانیم «هرکس خدا را یاری کند خدا نیز او را یاری می‌کند» هر کس در کلاس‌های قرآن شرکت کند هم خداوند را یاری می‌کند و هم از جانب خدا یاری می‌شود.

وی بر ایجاد انگیزه و بررسی راه‌های عدم تمایل نوجوانان به قرآن تأکید کرد و گفت: یکی از اقدامات مؤسسه قرآن و عترت قدر رفسنجان برای افزایش انگیزه برای قرآن‌آموزان تهیه جزوه‌ای شامل ۴۰ بند و در ۶۰صفحه برای افزایش خلاقیت در کلاس‌های قرآن و کمک به قرآن‌آموز است که در اختیار مربیان قرار گرفته و راه مناسبی برای گرایش بیشتر نوجوانان به یادگیری قرآن است و از خستگی و دلزدگی در مسیر آموزش جلوگیری و راهکارهای جایگزین برای رفع خستگی را به مربیان آموزش داده است.

مسئول آموزش مؤسسه قرآن و عترت قدر رفسنجان در ادامه به بیان مشکلات مؤسسات و مربیان قرآنی پرداخت و گفت: نداشتن مکان مناسب و بالا رفتن اجاره‌بها برای مکان‌های استیجاری یکی از مشکلات اساسی مؤسسات است. همچنین ایشان اظهار داشتند بسیاری مکان‌ها برای مؤسسه قرآنی مناسب نیستند مخصوصاً مکان‌های با اجاره‌‌بهای پایین که هم از نظر فضا قابلیت تبدیل شدن به مؤسسه قرآنی را ندارند و هم بناهایی فرسوده هستند و این امر بسیار قابل تأمل است و والدین و مسئولان باید در پرداخت شهریه و سایر حمایت‌ها بین مؤسسات خودگردان و مؤسساتی که تحت حمایت بوده یا موقوفه‌اند تفاوت قائل شوند.

کریمی ادامه داد: در نظر نگرفتن بسته‌های حمایتی برای مربیان قرآنی به ویژه موضوع بیمه از دیگر مشکلاتی است که فعالین قرآنی در سراسر کشور درگیر آن هستند. موضوع بیمه مربیان و فعالین قرآنی از سال‌های قبل مطرح و مدتی اجرا شد اما در چهار سال آخر دولت قبل رها شد در حالی که بحث بیمه در بسیاری از مشاغل دیگر حل شده اما فعالان قرآنی به حیطه فراموشی رفته‌اند. در حال حاضر فعالان و مربیان قرآنی نگران آینده خود و درگیر این موضوع هستند و درخواست ما از دولت سیزدهم توجه جدی به این مسئله است.

وی در ادامه با بیان اینکه افرادی که به دنبال قرائت و حفظ قرآن هستند باید انگیزه کسب کنند و در جامعه‌ای که مباحث قرآنی در آن کم‌رنگ شده است و انگیزه‌ای برای فعالیت‌های بیشتر وجود ندارد، تصریح کرد: برای پر کردن خلأهای موجود باید محافل و مجالس قرآنی، جشنواره‌ها و مسابقات قرآنی برگزار شود و سازمان‌ها و مساجد باید در این امر فعالیت بیشتری داشته باشند و با دعوت از قاریان برجسته و مربیان فعال، انگیزه ایجاد کنند زیرا برگزاری چنین محافل و برنامه‌های قرآنی زمینه‌ای می‌شود تا این افراد آمادگی لازم را برای شرکت در مسابقات و جشنواره‌ها داشته باشند.

 

انتهای پیام




لزوم ایجاد انگیزه برای افزایش فعالیت‌های قرآنی در جامعه

منبع:خــبرگزاری بین المللی قــرآن
? لزوم ایجاد انگیزه برای افزایش فعالیت‌های قرآنی در جامعه