لبخند و نگرانی چاشنی کلاسی که شکل کلاس گرفت

کرمان- فت فتو- تصمیم از بالا بود و کلاس‌های حضوری هم آغاز شد؛ تصمیمی که البته براحتی و بدون حساب‌کتاب گرفته نمی‌شود. به گزارش فت فتو کلاس‌های حضوری مدارس و دانشگاه‌ها بعد از تعطیلات نوروز از ۱۴ فروردین ماه جاری درحالی آغاز شد که عده‌ای از معلمان و دانش آموزان یا دانشجویان خوشحالند از اینکه […]

کرمان- فت فتو- تصمیم از بالا بود و کلاس‌های حضوری هم آغاز شد؛ تصمیمی که البته براحتی و بدون حساب‌کتاب گرفته نمی‌شود.

به گزارش فت فتو کلاس‌های حضوری مدارس و دانشگاه‌ها بعد از تعطیلات نوروز از ۱۴ فروردین ماه جاری درحالی آغاز شد که عده‌ای از معلمان و دانش آموزان یا دانشجویان خوشحالند از اینکه کلاس شکل واقعی کلاس درس مدرسه یا دانشگاه را به خود گرفته و فضای یادگیری و با رفیقان بودن نیز پس از ۲ سال محدودیت های کرونا برقرار شده است.

از سوی دیگر البته عده‌ای هم نگرانند از حضوری شدن کلاس ها و دغدغه دارند که فرزندانشان یا معلمان به کرونا مبتلا شوند؛ درواقع بازگشایی حضوری مدارس و دانشگاه ها بعد از ۲ سال دوری از این فضا هم سبب رفع دلتنگی خیلی ها شده هم و دلهره و اضطراب بیماری را هم با خود آورده است.

این نگرانی بویژه در مورد کلاس ها و مدارسی که از تراکم بالاتر دانش آموزی برخوردارند بیشتر است؛ از جمله در برخی مدارس کرمان که به علت کمبود فضاهای آموزشی ناگزیر از برگزاری کلاس حضوری در کلاس هایی شده اند که برخی از آنها حدود ۴۸ یا ۴۹ دانش آموز را در بر می گیرند.

براساس اعلام مسئولان حضوری شدن مدارس در استان کرمان با ظرفیت ۹۰ درصدی از روز یکشنبه هفته جاری درحالی آغاز شد که مسئولان آموزشی می گویند همه ظرفیت ها و نظارت ها را به کار گرفته اند تا مشکلی برای سلامت دانش آموزان و دانشجویان پیش نیاید و هم مسئولان دانشگاهی می گویند درحال برطرف کردن مشکلات خوابگاه های خودگردان که طی ۲ سال اخیر یا تعطیل بوده اند یا تغییرکاربری داده بودند را حل کنند.

در چنین فضای آغشته به خوشحالی و دلهره توامان، واقعیت موجود اینکه کلاس ها حضوری شده اند و نباید این نکته را نیز فراموش کرد که افرادی که در نهادهای بالادستی متولی در کشور، تصمیمی با این اهمیت که دربرگیری بالایی در جامعه دارد را می خواهند بگیرند، همه ملاحظات و موارد را مدنظر قرار می گیرند.

نیم نگاهی به ترکیب ستاد ملی کرونا و نیز دیگر نهادها مانند هیات دولت نشان می دهد تصمیم به بازگشایی حضوری کلاس ها با لحاظ جمیع شرایط، اطلاعات کامل و نیز بر اساس نگاه فرادستی و تحلیل اطلاعات و پیش بینی ها صورت می گیرد تا کمترین نگرانی شکل نگیرد؛ هرچند دلهره و نگرانی خانواده ها هم بیراه نیست. اما استفاده از نظارت های سفت و سخت در رعایت اصول بهداشتی در مدارس بویژه استفاده از ماسک و دیگر الزامات، می تواند بازدارنده باشد ضمن اینکه مسئولان متولی تاکید و تصریح کرده اند که با مشاهده کوچکترین علائمی از دانش آموزان، زمینه تعدیل حضور دانش آموزان بسته به شرایط هر مدرسه وجود دارد.

در این شرایط و باتوجه به تعداد دانش آموزان در برخی کلاس ها، مشخص است که رعایت فاصله گذاری اجتماعی با این تراکم بالا کاری سخت یا نشدنی است؛ همانطور که استاندار کرمان که دیروز برای بازدید از چند مدرسه و روند برگزاری کلاس ها رفته بود به این مشکل اذعان و تایید کرد که فاصله گذاری اجتماعی به علت تراکم بالا در برخی کلاس ها مناسب نیست.

اما علی زینی وند همزمان این اطمینان را به خانواده ها داد که مدیران استان و نیز تصمیم گیرانی که در تهران چنین تصمیم هایی در سطح کلان می گیرند همه ملاحظات را برای پیشگیری از بروز مشکل یا به خطر افتادن سلامت عمومی جامعه مدنظر قرار می دهند.

نکته قابل تامل اینکه حتی مخالفان بازگشایی حضوری کلاس های درس هم عمدتا معتقدند و تاکید دارند که کیفیت کلاس های مجازی آنچنان که باید نیست و در افت تحصیلی محصلان تاثیر بسزایی داشته و دارد.

در این شرایط و با توجه به وضعیت موجود خبرنگار فت فتو در استان کرمان پای صحبت برخی معلمان و والدین نشسته است.

حق زرنگ ها ضایع می شد

یکی از معلمان کلاس ششم کرمان که در مدرسه ای دولتی تدریس می کند در گفت و گو با خبرنگار فت فتو با تاکید بر اینکه به طور قطع آموزش چهره به چهره به یادگیری دانش آموزان کمک بیشتری می کند افزود: از سوی دیگر آموزش به صورت مجازی برای معلم هم دغدغه بیشتری داشت و زمان زیادی صرف فیلمبرداری می شد.
وی افزود: در  امتحان آنلاین حق دانش آموزان زرنگ ضایع می شد زیرا (درصد بالایی) از دانش آموزان از روی کتاب سئوالات را پاسخ می دادند.
این معلم کرمانی با اشاره به اینکه متاسفانه آموزش های غیرحضوری در این مدت سبب شده تا سطح علمی دانش آموزان پایین بیاید گفت: در این مدت یک ماهه معلمان باید از اول کتاب را مرور کنند و تمرین برای دانش آموزان داشته باشند که مسیر برای معلمان سخت است. 
وی البته به این نکته هم اشاره کرد که اگرچه آموزش حضوری برای معلمان آسان تر است اما ترس از این نیز وجود دارد که اُمیکرون یا سویه جدیدی از کرونا در راه باشد.

مهدیه.ش. یکی دیگر از معلمان کلاس اول کرمان نیز با بیان اینکه به طور متوسط ۳۰ دانش آموز در یک کلاس بدون فاصله گذاری حضور دارند گفت: متاسفانه آموزش حضوری مدارس بلافاصله بعد از دوران تعطیلات نوروزی آغاز شده و باوجود اینکه بسیاری از دانش آموزان مسافرت بوده اند ممکن است ناقل این بیماری باشند.
وی با اشاره به اینکه اگر دانش آموزی مریض شد باید از  فیلم های آموزشی شاد آموزش بگیرد تصریح کرد: بعضی از دانش آموزان نیز واکسن نزده اند و این امر موجب نگرانی بیشتر است.

اگر معلمان بیمار شوند؟

این معلم که قبول دارد آموزش حضوری فواید بسیار بیشتری دارد همزمان با طرح یک پرسش گفت: در این میان اگر معلمان درگیر بیماری شوند آموزش ها را باید چگونه ارائه دهند؟

وی به روی دیگر رفع مشکلات برخی خانواده ها در آموزش حضوری نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در مدارس دولتی درصد قابل توجهی از خانواده ها چند دانش آموزی هستند و باید با یک گوشی کار کنند؛ در این شرایط آموزش خیلی سخت بود و از این لحاظ والدین از بازگشایی مدارس خوشحال بودند.

این معلم می گوید: اگر از اول سال به صورت گروه بندی، مدارس بازگشایی شده بودند به طور قطع در روند یادگیری دانش آموزان موثرتر بود تا اینکه در یک ماه با حضور همه دانش آموزان برگزار شود.

والدین موافق و مخالف

مادر یکی از دانش آموزان پایه پنجم دبستان از اینکه مدارس به صورت حضوری شده راضی است و می گوید: آموزش های خلاقانه برای دانش آموزان در کلاس ها بیشتر شده است.
لیدا حسینی با اشاره به اینکه قبل از تعطیلات نوروزی کلاس ها  ۲ روز در هفته به صورت گروه بندی برگزار می شد تصریح کرد: فاصله گذاری مناسب در کلاس های درس این نگرانی را پیش می آورد که شیوع بیماری افزایش یابد. 
وی با بیان اینکه در زمانی که مدارس به صورت آنلاین بود والدین به جای دانش آموزان حاضری می زدند و این امر استرس آنان را زیاد می کرد گفت: با بازگشایی مدارس والدین نیز براحتی به کارهای خود می رسند.

فاطمه. خالقی مادر یکی از دانش آموزان کلاس هشتم که خود شاغل است می گوید: سرویس مدارس که ابتدایی ترین مساله است در برخی مدارس بلاتکلیف مانده و قطعا در این مدت کم بسیاری از خانواده ها را درگیر رساندن فرزندان به مدرسه یا برعکس می کند. 
وی با ابراز نگرانی از احتمال درگیر شدن فرزند خود به کرونا  ادامه داد: رعایت نکردن فاصله گذاری یا استفاده درست از ماسک در کلاس های درس نگرانی بنده را بیشتر می کند.  
وی تاکید کرد: آموزش و پرورش بهتر بود از ابتدای سال به صورت گروهی کلاس ها را برگزار می کرد تا اینکه پایان سال والدین بویژه شاغللن با این مشکلات روبه رو نباشند. 

تاثیرات مخرب آموزش مجازی
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان نیز با بیان اینکه کرونا آسیب های زیادی برای آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت به همراه داشته است گفت: حضور دانش آموز در کلاس و ارتباط صمیمی و چهره به چهره بین معلم و دانش آموز باعث یادگیری بهتر می شود؛ ضمن اینکه در مدرسه دانش آموزان آداب زندگی و مهارت های اجتماعی را بهتر می آموزند و برای ساختن آینده آماده می شوند.
رضا رضایی افزود: امروز مدارس ما حال و هوا و رنگ و بوی واقعی خودشان را گرفته اند، همه ما می دانیم که آموزش مجازی دشواری های خاص خود را دارد؛ بویژه برای دانش آموزان ابتدایی، دانش آموزان ما در بیش از ۲ سال از کلاس درس و دیدن چهره مهربان معلم محروم بودند که تبعات منفی زیادی به همراه داشت.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با تاکید بر ضرورت تکمیل واکسیناسیون دانش آموزان گفت: ضرورت دارد همه دانش آموزان هر سه نوبت واکسن را دریافت کنند.
وی گفت: هر دانش آموزی که مشکل یا بیماری دارد باید درمان شود و در مدرسه حضور نداشته باشد زیرا به علت بیماری چند نفر نمی توان آموزش را تعطیل کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان در عین حال با اشاره به اینکه خط قرمز ما سلامت دانش آموزان است گفت: روز اول بازگشایی کلاس ها به چند مدرسه سر زدم، فضای نشاط و شادابی به طور کامل حکمفرما بود که امیدواریم این فضا توأم با سلامتی دانش آموزان تداوم داشته باشد.

چه خبر از بازگشایی کلاس دانشگاه در کرمان؟

بحث بر سر کلاس های حضوری در مدارس درحالی است که مدیران دانشگاهی در کرمان نیز می گویند که صدرصد کلاس‌ها در دانشگاه شهید باهنر کرمان حضوری برگزار می شود.
حسین اکبری فرد سرپرست دانشگاه شهید باهنر کرمان در این زمینه به خبرنگار فت فتو توضیح داد: فعالیت‌های آموزشی در این دانشگاه از آبان ماه سال ۱۴۰۰ در مقطع تحصیلات تکمیلی و در دروس آزمایشگاهی و عملی به صورت حضوری برگزار می شد. 
وی افزود: در سال نو فعالیت‌های آموزشی برای تمامی مقاطع تحصیلی به صورت حضوری است و دانشگاه از هفته آینده شاهد حضور دانشجویان در سطح دانشگاه و خوابگاه‌ها خواهد بود. 
وی تصریح کرد: فعالیت‌های آموزشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی همانند سال قبل در حال انجام است و طبق روال گذشته، آموزش حضوری تداوم دارد.
سرپرست دانشگاه شهید باهنر کرمان افزود: فعالیت آموزشی برای تمامی مقاطع تحصیلی بویژه دوره‌های کارشناسی که به علت شیوع کرونا انجام نشد و نواقصی هم داشت عملا از هفته آینده به صورت حضوری برای کلاس‌های دوره کارشناسی از سر گرفته می شود.

اکبری فرد گفت: براساس تصمیم گیری آموزش های حضوری در دانشکده‌هایی مانند تربیت بدنی، دامپزشکی، هنر و رشته‌هایی که در سطح دانشکده‌های فنی، کشاورزی و علوم پایه که دروس عملی و آزمایشگاهی بیشتری دارند سریع‌تر انجام می شود.
وی خاطرنشان کرد: همت ما این است که به صورت جهادی، بحث آموزش حضوری را از همین هفته شروع کنیم، در هفته آینده به نهایت برسانیم و شاهد حضور همه دانشجویان در دانشگاه باشیم.

لبخند و نگرانی چاشنی کلاسی که شکل کلاس گرفت

تلاش برای حل مشکلات خوابگاه ها
اکبری‌فرد در ادامه با اشاره به بازدیدهایی که در ایام تعطیل از تمامی خوابگاه‌ها، کلاس‌ها، آزمایشگاه‌ها و سلف سرویس صورت گرفته گفت: دانشگاه آماده است؛ تمهیدات لازم اندیشیده شده و امیدواریم هفته آینده تمامی دانشجویان (همه مقاطع) در دانشگاه حضور داشته باشند و تا حد امکان بتوانیم مشکلات خوابگاه‌های خودگردانی که طی ۲ سال اخیر به گروه‌های غیردانشگاه واگذار شده یا اینکه تعطیل و تغییر کاربری داشته اند را نیز برطرف کنیم.

فرزندان استاندار نیز سر کلاس درس

علی زینی وند استاندار کرمان نیز که روز دوشنبه برای بازدید از روند آموزش حضوری در مدارس کرمان از چند مدرسه دیدن کرد تاکید کرد که فرزندان خودش نیز به صورت حضوری در کلاس درس مدرسه و دانشگاه حاضر شده اند و همه ظرفیت ها و تمهیدات برای تشدید نظارت ها و جلوگیری از بروز مشکل ابتلای کرونا درنظر گرفته شده است.

وی در حاشیه بازدید از دبستان دخترانه معرفت یک کرمان در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره شلوغی مدارس گفت: فاصله های اجتماعی در برخی کلاس ها نامناسب بوده است اما با تشدید نظارت ها تلاش شده است که مشکلی پیش نیاید.

زینی وند افزود: بازگشایی مدارس طی مدت زمان باقی مانده از سال تحصیلی جاری به همین صورت ادامه  می یابد اما مدارس استان با تعریف فضاهای جدید آموزشی از ابتدای مهرماه خلوت می‌شوند.

استاندار کرمان تصریح کرد: امکان تفکیک مدارس شلوغ و خلوت را از اکنون نداریم اما جای نگرانی وجود ندارد چون نظارت ها را افزایش داده ایم و ضمن اینکه با وجود مشاهده هرگونه علائم، امکان تعدیل شمار دانش آموزان وجود دارد.

زینی وند با اشاره به تاثیرات آموزش مجازی بر افت تحصیلی گفت: با توجه به روند شیوع کرونا نگرانی جدی برای اینکه سلامت دانش آموزان به خطر بیفتد، نداریم، ضمن اینکه توصیه کردیم هر دانش آموز با کوچکترین علائم به مدرسه نیاید.

وی با بیان اینکه ضدعفونی سرویس حمل و نقل و مدارس انجام می شود تاکید کرد: اما فاصله گذاری با توجه به ساختار فعلی مدارس نامناسب است و کلاس ها خلوت نیست لذا نظارت شدید و دقیقی بر مدارس داریم.

استاندار کرمان خاطرنشان کرد: ستاد کرونای شهرستان ها نیز به منظور حفظ سلامت عمومی جامعه در صورت مشاهده کوچکترین علائم کرونا در مدارس، تعدیل تعداد دانش آموزان را در مدارس لحاظ می کند و همان روز نیز در این زمینه تصمیم گیری می شود.

به گزارش فت فتو، مدیران متولی آموزشی که کار اصلی برگزاری کلاس ها و نظارت را برعهده دارند مسئولیت سنگینی بردوش دارند که با شرایط کنونی که آموزش حضوری کلید خورده است، نهایت نظارت و دقت خود را برای رعایت شیوه نامه های بهداشتی به طور حداکثری به کارگیرند تا نگرانی خانواده ها کاهش یابد.




لبخند و نگرانی چاشنی کلاسی که شکل کلاس گرفت

منبع: ایرنـا
? لبخند و نگرانی چاشنی کلاسی که شکل کلاس گرفت