سند تحول بنیادین بر تربیت متمرکز است؛ ۱۵ هزار مربی پرورشی جدید جذب می‌شوند

به گزارش نذیر کرمان، حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، در گفتگویی به تشریح برنامه‌های این معاونت برای اجرای سند تحول بنیادین و تربیت نیروی پرورشی موثر پرداخت. پورثانی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر تربیت دانش‌آموزان در نظام آموزشی، اظهار کرد: سند تحول بنیادین با توجه به […]

به گزارش نذیر کرمان، حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، در گفتگویی به تشریح برنامه‌های این معاونت برای اجرای سند تحول بنیادین و تربیت نیروی پرورشی موثر پرداخت.

پورثانی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر تربیت دانش‌آموزان در نظام آموزشی، اظهار کرد: سند تحول بنیادین با توجه به مبانی دینی و تربیتی نگاشته شده است و در آن کلمه‌ای از “آموزش” به تنهایی به کار نرفته و تمام تاکید بر “تربیت” است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با تحقق کامل سند تحول بنیادین فاصله داریم، گفت: با این وجود، همکاران ما در مدارس تلاش می‌کنند تا تربیت دانش‌آموزان به بهترین نحو انجام شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به یکی از آسیب‌های حوزه تربیت، یعنی تعدد مدارس اشاره کرد و گفت: عدالت آموزشی با تنوع مدارس سازگار نیست. به همین دلیل، ماده واحده‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی است تا تنوع مدارس در نظام آموزشی کاهش یابد.

پورثانی در ادامه به برنامه‌های این معاونت برای تربیت نیروی پرورشی موثر پرداخت و گفت: معتقدیم در جایی که ساختمان مدرسه فرسوده باشد می‌توان درس خواند و محتوا اگر صد در صد کامل نباشد باز هم می‌توان آموزش دید، اما اگر معلم تراز انقلاب نباشد، تربیت به درستی انجام نخواهد شد.

وی با اشاره به کمبود مربی پرورشی در مدارس، از برگزاری آزمون استخدامی برای جذب ۱۵ هزار مربی پرورشی بعد از ۱۵ سال خبر داد و گفت: ۵۰ درصد مدارس کشور مربی پرورشی ندارند.

پورثانی در خصوص کیفیت استخدام معلمان نیز گفت: در سال‌های گذشته، قریب به ۳۰۰ هزار نیروی انسانی وارد آموزش و پرورش می‌شدند که از مبادی تربیت معلم نبودند. به همین دلیل، در سال گذشته کانون‌های ارزیابی در کشور مستقر شدند تا معلمان را ارزیابی کنند و فقط نیروهای توانمند وارد آموزش و پرورش شوند.

وی ارتقای وضعیت معلمان را نکته بعدی دانست و گفت: نظام رتبه‌بندی معلمان برای این موضوع پیاده‌سازی شده است تا تلاش و کار علمی همکاران دیده شود.

پورثانی همچنین به نظام ارزشیابی جدید در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در این نظام، شاخص‌هایی برای ارزیابی فعالیت‌های تربیتی مربیان در نظر گرفته شده است و به آنها امتیاز داده می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: گفتمان‌سازی و انتظار عمومی از آموزش و پرورش، مطالبه امروز مقام معظم رهبری است تا کار تربیتی به طور جدی در مدارس دنبال شود.

کلمات کلیدی: سند تحول بنیادین، تربیت، آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی، مربی پرورشی، نظام ارزشیابی، مقام معظم رهبری

Fundamental Transformation Document Focuses on Upbringing; 15,000 New Upbringing Instructors to Be Recruited

کارنامه رشد تربیتی دانش آموزان صادر خواهد شد

منبع: بــرنا
? کارنامه رشد تربیتی دانش آموزان صادر خواهد شد