قصه پُرغصه محوطه‌های باستانی جنوب کرمان ادامه دارد

نذیر کرمان/کرمان در حالی جنوب کرمان کلکسیونی از محوطه‌های باستانی را در دل تاریخ جای داده که در خاموشی بسر می‌برند و این قصه پُرغصه همچنان ادامه دارد. به گزارش نذیر کرمان، ۲۹ فروردین‌ماه برابر با ۱۸ آوریل در تقویم جهانی از سوی یونسکو «روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی» نام‌گذاری شده که در این […]

نذیر کرمان/کرمان در حالی جنوب کرمان کلکسیونی از محوطه‌های باستانی را در دل تاریخ جای داده که در خاموشی بسر می‌برند و این قصه پُرغصه همچنان ادامه دارد.

به گزارش نذیر کرمان، ۲۹ فروردین‌ماه برابر با ۱۸ آوریل در تقویم جهانی از سوی یونسکو «روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی» نام‌گذاری شده که در این روز در سراسر جهان برنامه‌های متنوعی با هدف حفاظت و صیانت هر چه بیشتر از این مواریث فرهنگی برگزار می‌شود.

از همین رو هر سال شعاری برای این روز جهانی در نظر گرفته می شود که امسال شعار “تحولات میراث‌ فرهنگی” برای روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در نظر گرفته شده‌ است.

به بهانه این روز خاص که فرصتی برای بالا بردن آگاهی عمومی در مورد تنوع میراث جهانی و حمایت و حفاظت از آنها را فراهم می‌آورد، با کارشناس باستان‌شناسی اداره میراث فرهنگی جیرفت و حوزه فرهنگی هلیل رود، در رابطه با محوطه‌های تاریخی این منطقه گفت و گو کردیم.

علی دانشی در گفت‌وگو با نذیر کرمان از وجود ۱۰۰۰ محوطه باستانی در جنوب کرمان سخن به میان آورد و اظهار کرد: از شاخص‌ترین محوطه‌های باستانی جنوب کرمان که شُهره جهانی دارند، می‌توان به محوطه کنارصندل اشاره کرد که مربوط به دوره پیش از تاریخ است و محوطه تاریخی قلعه‌کوچک نیز در هر سه دوره؛ پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی فعال بوده و اوج شکوفایی آن در دوره تاریخی بوده است و محوطه تاریخی “تمب خَرَگ” در رودبارجنوب به عنوان محوطه‌ای فوق العاده وسیع مربوط به دوره تاریخی است.

وی با یادآوری غنای تاریخی و فرهنگی جنوب استان کرمان افزود: در این منطقه بیش از ۱۰۰۰ محوطه باستانی در مقیاس متفاوت بزرگ تا کوچک وجود دارد که مربوط به دوره‌های مختلف پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی هستند که در هر هفت شهرستان جنوب کرمان پراکنده هستند.

کارشناس باستان شناسی اداره میراث فرهنگی جیرفت از عدم شناسایی محوطه‌های زیادی در جنوب کرمان خبر داد و اظهار کرد: برای شناسایی محوطه‌های تاریخی نیاز به تخصیص اعتبار است.

وی در خصوص ثبت ملی محوطه‌های باستانی جنوب کرمان گفت: تاکنون فقط درصدی از محوطه‌های جنوب به ثبت ملی رسیده و بسیاری از محوطه‌ها شناسایی شده اما هنوز به ثبت ملی نرسیده اند.

محوطه‌های گورستانی باستانی و تاریخی در جنوب کرمان

دانشی به محوطه‌های گورستانی نیز اشاره کرد و افزود: نوع دیگری از محوطه‌های باستانی و تاریخی در جنوب کرمان، محوطه‌های  گورستانی هستند که از اهمیت و وسعت زیادی برخوردارند؛ مانند گورستان “مطوط آباد” و “ریگ انبار” که هر دو مربوط به دوره پیش از اسلام است و گورستان بسیار وسیع فراش ساردوئیه مربوط به دوره تاریخی است که تاکنون بیش از ۲۰۰۰ گور در آن شناسایی شده است.

به گزارش نذیر کرمان، در حالی روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در سراسر کشور و جهان نشست‌ها و برنامه‌های متنوعی برگزار می شود از جمله در شهر کرمان نیز در این روز برنامه ای در محل آب انبار ملک تدارک دیده شده اما در جیرفت که یکی از کهن‌ترین تمدن‌های بشری را میزبانی می‌کند و به روایتی خاستگاه تمدن بشری است، هیچ خبری نیست و سکوت در همه محوطه‌ها برقرار است. همچنان که سال‌هاست در فراموشی به سر می‌برند.

انتهای پیام




قصه پُرغصه محوطه‌های باستانی جنوب کرمان ادامه دارد

منبع: ایـسنا
? قصه پُرغصه محوطه‌های باستانی جنوب کرمان ادامه دارد