فیزیک به چه دردی می‌خورد؟

نذیر کرمان، مریم ملی؛ لحظاتی از نوجوانی همه با این سوال گذشته است که زل زده‌‏ایم به تخته کلاس و از ته دل هر ناسزایی که بلد بودیم را بار فرمول‌‏های ریاضی و فیزیک کردیم و پرسیدیم این چیزها به چه درد آینده‎مان می‌‏خورد؟ این حس‏‌و‏حال برای فیزیک دبیرستان شاید خیلی بیشتر از درس‌‏های دیگر […]

نذیر کرمان، مریم ملی؛ لحظاتی از نوجوانی همه با این سوال گذشته است که زل زده‌‏ایم به تخته کلاس و از ته دل هر ناسزایی که بلد بودیم را بار فرمول‌‏های ریاضی و فیزیک کردیم و پرسیدیم این چیزها به چه درد آینده‎مان می‌‏خورد؟ این حس‏‌و‏حال برای فیزیک دبیرستان شاید خیلی بیشتر از درس‌‏های دیگر تکرار شود، خب شاید واقعا به درد هیچ کدام از ما نخورد و هیچ‏وقت هم فلان فرمول را به یاد نیاوریم ولی بیایید ببینیم اصلا علمی مثل فیزیک به چه درد دنیا می‏‌خورد؟

وقتی شما در خیابان راه می‏روید و کلی از محصولات با آخرین فناوری روز به دست و گردن و گوش‏تان آویزان است حواس‎تان نیست که دارید از چهار معادله اصلی «جیمز کلارک ماکسول» که غول دنیای فیزیک بوده است استفاده می‏‌کنید و اگر او این معادلات را پیدا نکرده بود هیچ معلوم نبود امروز ما برای ارتباطات و فناوری‏مان از چه چیزهایی استفاده می‌کردیم!

تا حالا فکر کرده‌‏اید دوربین‌‏های دیجیتال و یا حتی دوربین‌‏های گوشی همراه از کجا پیدایشان شد؟ رد پای فیزیک بیشتر از چیزی که به نظر ‏می‏‌آید در زندگی همه ما وجود دارد، از لحظه‌‏ای که از طریق اینترنت بلیط هواپیما می‌‏خریم بگیرید تا لحظه‏ای که با هواپیما و یا حتی قطار به شهری دیگر سفر می‏‌کنیم، هم اینترنت و هم پرواز در هوا در محیط امنی مثل هواپیما محصول دانش فیزیک هستند. زمانی که از خبر رفتن یک فضاپیما به سیاره‏ای دور شگفت‌‏زده می‏‌شویم باز هم فیزیک است که ساخت موشک و فضاپیماها را ممکن کرده است.

به آشپزخانه نگاهی بیندازید! ماکروویو، ماشین لباس‏شویی و یخچال چه طور کار می‌‏کنند؟ ایده ساخت هر کدام‎شان از کجا آب خورده است؟ بله این جا هم پای فیزیک در میان است تابش امواج برای گرم کردن و پختن غذا در ماکروویو، چرخه‏های انرژی گرمایی و سرمایی در یخچال و نیروی گریز از مرکز و قوانین حرکت دایره‏ای در ماشین لباس‏شویی زندگی ما را ساده‌‏تر کرده است حتی وقتی حوصله فرمول‌‏های پیچیده را نداریم و دلمان می‏‌خواهد سری به شهر بازی‏‌ها و وسایل تفریحی‌‏اش بزنیم باز هم در دام فیزیک گرفتاریم.

انتهای پیام/




فیزیک به چه دردی می‌خورد؟

منبع:آنـــا
? فیزیک به چه دردی می‌خورد؟