فرهنگ‌سازی انتخاب بیمه اختیاری و افزایش ضریب نفوذ بیمه

همایش ملی بیمه برای اولین بار در استان کرمان برگزار شد و چالش‌ها و راه‌کارهای افزایش ضریب نفوذ بیمه‌های اختیاری بازرگانی مورد بررسی قرار گرفت. به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه خبری نذیر کرمان؛ همایش ملی بیمه به نمایندگی بیمه سرمد در استان کرمان برگزار شد، همین امر سبب شد تا در خصوص بیمه و نقش […]

همایش ملی بیمه برای اولین بار در استان کرمان برگزار شد و چالش‌ها و راه‌کارهای افزایش ضریب نفوذ بیمه‌های اختیاری بازرگانی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه خبری نذیر کرمان؛ همایش ملی بیمه به نمایندگی بیمه سرمد در استان کرمان برگزار شد، همین امر سبب شد تا در خصوص بیمه و نقش آن در زندگی قلم فرسائی کنیم و برای رسیدن استان به ضریب نفوذ بیمه‌ای مناسب که نقش موثری در معادلات اقتصادی دارد، چالش‌های این عرصه را از زبان مدیران اجرائی مطرح و به اشتراک بگذاریم.

 

تاریخچه بیمه؛

انسان‌ها از دیرباز تاکنون به دنبال راهی برای جبران هزینه‌های درمانی و مالی خود بوده‌اند، آن‌ها برای جبران خسارت‌های احتمالی هرچند کوچک درصدد راه چاره‌ای برآمده‌اند اولین بار دریانوردان و بازرگانان دریایی به دنبال بیمه کردن‌ بارهای‌ خود بودند و ترفند استفاده از چند کشتی برای جابجایی یک بار را به کار بردند و در ایران نیز صنعت بیمه توسط روس‌ها در سال ۱۲۸۹ آغاز شد اما به دست خود ایرانی‌ها نبود.

ایده تشکیل بیمه ایرانی سال‌ها بعد یعنی در سال ۱۳۱۰ توسط یک فرد ایرانی مطرح شد، نام وی دکتر الکساندر آقایان بود، او سابقه کار و فعالیت در شرکت بیمه روسی نادژدا را نیز در پرونده خود داشت، وی بعدها نام خود را به علی اکبر داور وزیر مالیه وقت تغییر داد، در سال ۱۳۱۴ شرکت سهامی بیمه ایران به عنوان اولین شرکت ایرانی تأسیس شد، در همین روز بود که داور یک سخنرانی کوتاهی در افتتاحیه ایراد کرد و منزل مسکونی خود را بیمه آتش‌سوزی کرد که اولین بیمه‌نامه ایران بود.

۱۵ آبان سال ۱۳۱۴ را می‌توان اولین روز فعالیت بیمه‌گری یک شرکت رسمی در ایران دانست، اما در آن زمان روزی در تقویم با عنوان روز بیمه مطرح نبود. پس از تصویب قانون اداره امور شرکت‌های بیمه در تاریخ ۱۳ آذر ماه سال ۱۳۶۷ توسط بیمه مرکزی ایران، آن روز به عنوان روز ملی بیمه در تقویم نامگذاری شد.

با درک این واقعیت که بیمه یکی از سه ضلع بازارهای مالی، به عنوان یکی از مهمترین و پیچیده‌ترین بازارهای دنیای امروز تلقی می‌شود، طبعاً نظارت بر چنین بازاری نیازمند دانش، علم و آموزش روزافزون نیز هست که همه ‌ساله در همایشی مدیران شرکت‌های بیمه و فعالان اقتصادی گرد هم جمع شده و مشکلات را بررسی و آموزش‌های خود را به اشتراک می‌گذارند.

همایش ملی روز بیمه امسال استان کرمان به نمایندگی شرکت خصوصی بیمه سرمد و حمایت ۲۲ شرکت بیمه‌گذار دیگر در حالی برگزار شد که میهمان اصلی آن علی بنیادی معاون طرح و توسعه شرکت بیمه ایران بود.

فداکار: مدیران بیمه استان نتوانستند که قراردادهای بیمه‌ای با شرکت‌ها منعقد کنند

قبل از اینکه همایش ملی بیمه رنگ و بوی رسمی به خود بگیرد علی بنیادی معاون طرح توسعه بیمه ایران و مدیران شکرت‌های خصوصی با استاندار کرمان دیدار کردند و مشکلات خود را مطرح کردند، اما استاندار کرمان که از بیمه‌های استان گلایه‌مند بود در این دیدار به صراحت عنوان کرد: شرکت‌های بیمه‌ای باید به توسعه استان کرمان کمک کنند، زیرا یکی از گرفتاری‌های بزرگ ما در استان تأمین مالی است که این حق بیمه‌ها می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

محمد مهدی فداکار ادامه داد: نباید تمام حق بیمه (شرکت‌های صنایع معدنی ) از استان کرمان خارج شود در حالی که بیمه‌ها باید در سرمایه‌گذاری و تأمین مالی استان کمک کنند و نگذارند که این میزان حق بیمه از استان خارج شود.

وی اذعان کرد: شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی استان عمدتا قراردادهای بیمه خود را با نمایندگی‌های خارج از استان منعقد می‌کنند و این منابع از استان کرمان خارج می‌شود چه اینکه حداقل نیمی از حق بیمه پرداخت شده باید در داخل استان بماند و به سرمایه‌گذاری معطوف شود؛ قابل قبول نیست تمام حق بیمه از استان کرمان خارج شود.

استاندار کرمان خاطر نشان کرد: حق بیمه پرداخت شده مردم استان کرمان، مبلغ بزرگی است و انتظار می‌رود که شرکت‌های بیمه‌ای با ما همکاری کنند؛ بیمه‌ها باید به مسئولیت‌های اجتماعی خود پایبند باشند به طور مثال دو شرکت بزرگ معدنی ما که کارگران زیادی دارند اگر سهم بیمه خود را در استان بپردازند حجم بسیار زیادی است اما شرکت‌های بیمه‌گذار از این امر غافل هستند.

بعد از دیدار کوتاه مدیران بیمه با استاندار کرمان همایش ملی بیمه آغاز شد و همه در جمع مدعوین قرار گرفتند که سخنران و میهمان اصلی این همایش علی بنیادی بود که بعد از خیر مدم مجری یکی پس ازدیگری نمایندگان بیمه در جایگاه سخنران قرار گرفته و مشکلات خود را مطرح کردند و خواستار راهی برای رفع آن شدند.

سلطانی‌نژاد: اعتماد مردم به بیمه و ترویج فرهنگ بیمه اختیاری دو مؤلفه اثرگذار

در ادامه مدیرکل امور اقتصادی و دارائی استان نیز به گزارش کوتاهی پرداخت و چالش اصلی را ضریب نفوذ پائین بیمه مطرح کرد و گفت: اعتماد مردم به بیمه و ترویج فرهنگ بیمه اختیاری دو مؤلفه اثرگذار در افزایش ضرب نفوذ بیمه است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی استان کرمان بیان کرد: درآمدهای وصولی استان کرمان با مجموع ۱۳ استان کشور برابری می‌کند که این امر جایگاه ویژه اقتصادی استان را نشان می‌دهد.

صادق سلطانی‌نژاد در ادامه بیان کرد: یکی از شاخص‌های محاسبه صنعت بیمه، ضریب نفوذ است که این عدد در استان کرمان ۱.۴ درصد است و اگر به سمت حق بیمه تولیدی در استان نرویم حتماً ضریب نفوذ بیمه کمتر خواهد بود و در امور اقتصادی استان چالش ایجاد خواهد کرد.

پور ابراهیمی: صنعت بیمه بازرگانی نیازمند بازنگری در عرصه قوانین و مقررات است

محمد رضا پور ابراهیمی به این همایش پیوست و در خصوص برخی قوانین بیمه‌ای کشور که مورد سوال تعدادی بود در جایگاه سخنران سعی در پاسخگوئی کرد و در اولین موضوع عنوان کرد: صنعت بیمه بازرگانی نیازمند بازنگری در عرصه قوانین و مقررات است.

رئیس کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: قوانین و مقررات بیمه مربوط به دهه‌های گذشته بود و در زمان حال اثر گذاری نداشت بنابراین پیشنویس اصلاح قانون بیمه در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار گرفته و در سه سطح برای اصلاح ساختار کار خواهیم کرد و در برنامه هفتم توسعه نیز قابلیت اجرا خواهد یافت.

وی با اشاره به لزوم ارتقاء شورای عالی بیمه، تصریح کرد: برخی شرکت‌های بیمه باید جرأت پوشش بیمه‌ای در امور ریسک‌پذیر را  به خود بدهد زیرا  اگر صنعت بیمه بخواهد رشد کند باید منابع را در جاهایی سرمایه‌گذاری کند تا بیشترین بازده را داشته و بتواند پرتوان حرکت کند در سهم اجتماعی خود نقش‌پذیر شود.

بنیادی:کاهش ضریب نفوذ به علت عدم ورود بیمه به صنایع کشاورزی است

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی ایران با اشاره به کمی ضریب نفوذ بیمه گفت: در استان‌ها بعضاً بر روی ساختمان‌ها و مستغلات دولتی با ارزش‌گذاری پائین، نرخ بیمه مشخص و با پوشش حداقلی بیمه‌نامه را صادر می‌کنیم که در صورت بروز حادثه، کم بیمگی(بیمه‌گذار، ارزش کالای خود را کمتر از ارزش واقعی آن اعلام می کند) ضرر بزند.

علی بنیادی ادامه داد: در اصلاح قانون بیمه مرکزی، تلاش بر رفع دغدغه بیمه‌گذاران است تا بتوانیم با تشریک مساعی و جلب نظر همکاران مسائل و چالش‌های صنعت بیمه، بیمه نشدن و بعضاً کم‌بیمگی را حل کنیم زیرا هنوز فرهنگ بیمه در بین آحاد جامعه تسری پیدا نکرده است.

وی بیان کرد: وقتی افرادی دچار حادثه‌ای مثل آتش‌سوزی می‌شوند، در خط مقدم خرید بیمه‌نامه هستند و همه ما در بیمه، مسئولیت داریم که تبیین بیشتری نسبت به فواید بیمه داشته باشیم تا قبل از حوادث، افراد نسبت به استفاده از بیمه اقدام کنند.

معاون بیمه مرکزی ایران با بیان اینکه توسعه بیمه‌های خُرد از جمله بیمه‌های زندگی نیازمند تبیین ویژگی‌های این بیمه است، تصریح کرد: برای اینکه روی بیمه‌های زندگی در اقتصاد کلان به عنوان نهاد تأمین مالی سرمایه‌گذاری کنیم، باید افراد را نسبت به ویژگی‌های بیمه و انواع پوشش‌ها توجیه کنیم و یکی از اولویت‌های ما برای متعالی کردن جایگاه صنعت بیمه همین مسئله است.

بنیادی افزود: چالش دیگر در کاهش ضریب نفوذ، جاهایی است که صنعت بیمه ورود پیدا نکرده مثل صنایع کشاورزی؛ در صورتی که بیمه مکمل برای محصولات کشاورزی تعریف شود، می‌تواند ضریب نفوذ خوبی در کرمان که استان کشاورزی است، داشته باشد و همه باید تلاش کنیم.

گرچه این همایش در استان کرمان برگزار شد اما بررسی چالش‌ها، قوانین و صراحت کلام استاندار کرمان نشان ‌می‌داد که در صنعت بیمه بخصوص بیمه‌های بازرگانی و خصوصی موفقیت زیادی حاصل نشده است و همین امر سبب کاهش ضریب نفوذ بیمه به عنوان یکی از بازوهای اقتصادی و توسعه شده است که ضمن بازنگری در قوانین بیمه‌ای باید بیمه‌گذاران و نمایندگی‌های فروش دست به ابتکاراتی جدی، نو، خلاقانه در راستای ترویج فرهنگ بیمه اختیاری و اعتماد مردم وصنایع به خود بزنند.

انتهای خبر/ طهماسبی

 




فرهنگ‌سازی انتخاب بیمه اختیاری و افزایش ضریب نفوذ بیمه

منبع:آرمـان
? فرهنگ‌سازی انتخاب بیمه اختیاری و افزایش ضریب نفوذ بیمه