فارغ‌التحصیلان ماهر شانس بیشتری برای کار دارند

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: رئیس اتاق کرمان،فقدان نیروی کار ماهر را یکی از دغدغه‌های مهم فعالان اقتصادی استان بیان کرد و گفت که باید نگرش خانواده‌ها نسبت به هنرستان‌ها تغییر کند و گرایش تحصیل در هنرستان‌ها افزایش یابد. سیدمهدی طبیب‌زاده همچنین با بیان این‌که ۷۰ درصد افرادی که سال گذشته در استان مشغول به کار […]

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: رئیس اتاق کرمان،فقدان نیروی کار ماهر را یکی از دغدغه‌های مهم فعالان اقتصادی استان بیان کرد و گفت که باید نگرش خانواده‌ها نسبت به هنرستان‌ها تغییر کند و گرایش تحصیل در هنرستان‌ها افزایش یابد.

سیدمهدی طبیب‌زاده همچنین با بیان این‌که ۷۰ درصد افرادی که سال گذشته در استان مشغول به کار شدند،دارای مدرک دیپلم و فوق‌دیپلم بودند،گفت که فارغ‌التحصیلان سطوح بالاتر دانشگاه و به ویژه بانوان،نتوانستند شغلی داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به تاثیر مهارت‌آموزی در یافتن شغل توضیح داد که یکی از پژوهش‌های میدانی اتاق کرمان نشان داده است افرادی که دارای یک مهارت بودند،بعد از فارغ‌التحصیلی ۲۲ درصد شانس اشتغال بیشتری دارند.

به گزارش فردای‌کرمان به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی کرمان،طبیب‌زاده در آیین راه‌اندازی نخستین کنسرسیوم اشتغال کشور در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای استان کرمان گفت:«در پایش صورت گرفته محیط کسب‌وکار استان در هر فصل،یکی از ۱۰ دغدغۀ مهم فعالان اقتصادی فقدان نیروی ماهر و دارای مهارت است».

وی افزود:«در ظاهر چندین مجموعه مانند دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای،دانشکده فنی،هنرستان‌ها و … در حوزۀ مهارت‌آموزی فعال هستند،اما بیکاری زیاد و نیروی کار مهارت‌دیده کم است و این موضوع نشان می‌دهد کشور در این زمینه موفق نبوده است».

وی با تاکید بر مهارت‌آموزی ادامه داد:«معافیت کارگاه‌هایی با کمتر از پنج نیروی کار و اجرای شیوۀ استاد شاگردی می‌تواند به افزایش مهارت در نیروی کار و افزایش بهره‌وری کمک کند».

طبیب‌زاده خاطرنشان کرد:«اتاق کرمان موضوع ضرورت حتمی مهارت‌آموزی در توسعۀ استان را مطرح کرد،این موضوع در شورای گفت‌وگو مطرح و بررسی شد و همچنین در این زمینه پژوهش‌هایی صورت گرفت».

رئیس اتاق کرمان اضافه کرد:«در یکی از پژوهش‌ها اتاق کرمان در بررسی میدانی،علت موفق نبودن کارآموزی در محیط واقعی کار را بررسی و نتایج آن به سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای و وزارت کار ارسال شد که بر این اساس افرادی که دارای یک مهارت بودند،بعد از فارغ‌التحصیلی ۲۲ درصد شانس اشتغال بیشتری دارند».

وی ادامه داد:«۷۰ درصد افرادی که سال گذشته مشغول به کار شدند،دارای مدرک دیپلم و فوق دیپلم بودند در حالی که فارغ‌التحصیلان سطوح بالاتر دانشگاه به ویژه بانوان،نتوانستند شغلی داشته باشند».

طبیب‌زاده بیان کرد:«باید نگرش خانواده‌ها نسبت به هنرستان‌ها تغییر کند و گرایش تحصیل در هنرستان‌ها افزایش یابد که اتاق کرمان در همین زمینه زیباترین،جامع‌ترین و کامل‌ترین مدرسه کشور را با کمک دستگاه‌های دولتی مربوطه احداث و در اختیار تیزهوشان قرار داده تا در آن سمپادهای مهارتی تشکیل شود».

رئیس اتاق کرمان گفت:«در این مدرسه دانش‌آموزان از مقاطع ابتدایی تا دبیرستان از طریق آزمون تیزهوشان وارد می‌شوند و رشته‌های فنی و مهارتی را می‌آموزند».

وی اظهار کرد:«همچنین اتاق کرمان در زمینۀ مهارت‌آموزی با کمک بنیاد نخبگان،قبل از شیوع کرونا طرح مدارس خلاقیت را اجرا و بیش از ۴۰ دانش‌آموز را استعدادیابی کرد و در گروه‌هایی به آموزش و کار تیمی با آن‌ها پرداخت که فعالیت این مدارس نیز باید از سر گرفته شود».

طبیب‌زاده همچنین از راه‌اندازی سامانۀ فرصت برای ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه توسط اتاق کرمان خبر داد و گفت:«با این سامانه که کار خود را آغاز کرده امکان عرضۀ ظرفیتهای علمی و نیروی مهارتی از طرف دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و همچنین امکان تقاضای علمی و مهارتی از سوی صنایع در یک سامانه تبادلی وجود دارد».

وی با اشاره به اینکه بر اساس تعریف یونسکو از سواد،در سطح سوم افراد با یادگیری۱۲ مهارت،با سواد محسوب می‌شوند،از رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای کشور که در این نشست حضور داشت درخواست کرد نظام جامع مهارت‌آموزی در کشور راه‌اندازی شود. /پ




فارغ‌التحصیلان ماهر شانس بیشتری برای کار دارند

منبع:خبر کرمان
?

فارغ‌التحصیلان ماهر شانس بیشتری برای کار دارند

:اخبار استان کرمان – اقتصادی