صدور قبض‌های نجومی برق برای کشاورزان استان کرمان!

فت فتو ـ گروه اقتصاد:کشاورزان شمال استان کرمان که سرمازدگی فروردین‌ماه بخش زیادی از محصول و سرمایۀ سال آن‌ها را سوزانده است،در پایان اردیبهشت‌ماه با مشاهدۀ قبض‌های نجومی برق چاه‌های کشاورزی شوکه شده‌اند! دبیر خانه کشاورز استان به فت فتو گفت که از اسفندماه سال گذشته،قبوض برق افزایش پیدا کرده و اکنون برای برخی کشاورزان […]

فت فتو ـ گروه اقتصاد:کشاورزان شمال استان کرمان که سرمازدگی فروردین‌ماه بخش زیادی از محصول و سرمایۀ سال آن‌ها را سوزانده است،در پایان اردیبهشت‌ماه با مشاهدۀ قبض‌های نجومی برق چاه‌های کشاورزی شوکه شده‌اند!

دبیر خانه کشاورز استان به فت فتو گفت که از اسفندماه سال گذشته،قبوض برق افزایش پیدا کرده و اکنون برای برخی کشاورزان قبض برق ۱۸ میلیون تومانی،۲۰ میلیون تومانی و ۲۵ میلیون تومانی برای یک ماه صادر شده است.

مهدی سیف‌الدینی با بیان اینکه بررسی‌های ما نشان داده که بیش‌تر کشاورزان شمال استان از جمله در زرند و رفسنجان با چنین قبض‌های نجومی مواجه شده‌اند،توضیح داد که دلیل افزایش مصرف برق کشاورزان این است که به‌خاطر خشکسالی و کم‌آبی،عمق چاه‌های آب بسیار افزایش پیدا کرده و اگر تا مثلا ۱۵ سال پیش،یک موتور پمپ از چاهی با عمق ۱۰۰ متر آب را می‌کشید،امروز باید از عمق ۲۵۰ متر و ۳۰۰ متر آب را خارج کند و همین،مصرف برق را بالا برده است.

به گفتۀ او،شرکت برق در حال خاموش کردن چاه‌های کشاورزان بدهکار است. سیف‌الدینی هشدار داد که اگر قرار باشد همین وضعیت ادامه یابد،تا دو،سه ماه دیگر چاه‌های کشاورزی کلا خاموش می‌شود.

وی سه‌شنبه سوم خردادماه در پاسخ به فت فتو در توضیح بیش‌تر دربارۀ افزایش هزینۀ برق چاه‌های کشاورزی گفت:«مصرف برق چاه‌های کشاورزی بیش‌تر از الگوی مصرف و حد مجاز شده و در این وضعیت،یارانۀ برق کشاورزی شامل این چاه‌ها نمی‌شود و هزینۀ برق به صورت آزاد محاسبه می‌شود اما دلیل اصلی این اضافه برداشت افزایش شدید عمق چاه‌هاست».

وی ادامه داد:«مثلا شرکت آب منطقه‌ای ۲۰ سال پیش برای یک چاه کشاورزی پروانۀ بهره‌برداری ۳۰ کیلوواتی صادر کرده است. آن زمان،در عمق ۵۰ متر و ۷۰ متر و در نهایت ۱۰۰ متر،چاه‌ها به آب می‌رسیدند اما الان عمق چاه‌ها ۳۰۰ متر شده است».

وی اضافه کرد:«کشاورزان همان میزان آب را دارند برداشت می‌کنند اما چون عمق چاه بیش‌تر شده،برق بیش‌تری مصرف می‌شود».

سیف‌الدینی با بیان اینکه پس از ثبت افزایش مصرف،هزینۀ برق به صورت آزاد محاسبه می‌شود،افزود:«همین شرایط باعث شده که قبض دو میلیونی به ۱۵ میلیون و ۲۰ میلیون برسد».

وی تاکید کرد:«کشاورزان بعد از دو سال سرمازدگی توان پرداخت این قبوض را ندارند».

دبیر خانه کشاورز استان کرمان اظهار کرد:«تصمیم وزارت نیرو این بود که  کشاورزانی که در چاه‌های کشاورزی خود بیش از پروانۀ بهره‌برداری مصرف برق داشته باشند،میزان مازاد را با نرخ بدون یارانه پرداخت کنند اما نمایندگان با این طرح مخالفت کردند. در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان،دکتر پورابراهیمی قول ۱۰۰ درصد داد و گفت مشکل حل می‌شود. به مجمع نمایندگان نامه زدیم که گفتند مشکل حل می‌شود اما این‌طور نشد».

سیف‌الدینی گفت:«بیش‌تر این قبوض برای کشاورزان شمال استان به ویژه در زرند و رفسنجان صادر شده؛ چون عمق چاه در این مناطق به ۲۰۰،۳۰۰ متر رسیده است».

وی سپس اظهار کرد:«شرکت آب منطقه‌ای و شرکت برق زیرمجموعۀ وزارت نیرو هستند اما هرکدام سیاست‌های مجزا و رویۀ متفاوت و حتی گاهی متضاد دارند و وحدت رویه‌ در کارهایشان نیست. شرکت برق می‌گوید که برق اضافه مصرف و قبض ۲۰ میلیونی صادر شده است،وقتی به آب منطقه‌ای مراجعه می‌کنیم که سطح آب پایین رفته،بیایید افزایش قدرت به پمپ‌ها بدهید،به هیچ‌وجه این کار را انجام نمی‌دهند در حالی که واضح است وقتی آب از عمق ۳۰۰ متری بیرون می‌آید،باید افزایش قدرت به پمپ‌ها داده شود».

وی اظهار کرد:«علاوه بر این،مصرف برق را با فرمولی محاسبه می‌کنند که ضریب بهره‌وری پمپ‌های کشاورزی در آن ۴۰ درصد لحاظ می‌شود در حالی که این عدد،برای پمپ‌های خارجی و استاندارد است و برای پمپ چاه‌های ما ضریب بهره‌وری و کارایی ۲۵ درصد است».

وی با بیان اینکه شرکت برق دارد چاه‌های بدهکار را خاموش می‌کند،تاکید کرد:«کشاورزان توان پرداخت این قبض‌ها را ندارند».

سیف‌الدینی افزود:«برخی چاه‌ها هم مشارکتی هستند و یک فرد مسئول چاه است و هزینۀ آن بین بهره‌برداران تقسیم می‌شود. با این هزینه‌های جدید،بسیاری از خرده‌مالکان توان پرداخت سهم خود را ندارند و عملا چاه خاموش می‌شود».

وی هشدار داد:«اگر این وضعیت تا دو،سه ماه دیگر ادامه یابد،چاه‌های کشاورزی خاموش می‌شود».

پیشنهاد این فعال بخش کشاورزی این است که قدرت چاه‌موتورها براساس افت سطح آب افزایش پیدا کند و اگر مجلس چاه‌های کشاورزی را از جریمۀ اضافه‌مصرف مستثنا کرده،آن را اجرا کنند. / الف




صدور قبض‌های نجومی برق برای کشاورزان استان کرمان!

منبع:خبر کرمان
?

صدور قبض‌های نجومی برق برای کشاورزان استان کرمان!

:اخبار استان کرمان – اقتصادی