شرق کرمان بیش از ۳۰ سال با آفت زنجره خرما دست به گریبان است

نذیر کرمان/کرمان فرماندار بم با بیان اینکه یش از ۳۰ سال شرق استان کرمان با آفت زنجره خرما دست به گریبان است و به یک آفت بومی تبدیل شده، گفت: اعتباری که اختصاص پیدا کرد جوابگو نبود و حتی کنترل این آفت را نداریم. محمد برزنگ شامگاه هفتم آبان ماه در قرارگاه زیستی پدافند غیرعامل […]

نذیر کرمان/کرمان فرماندار بم با بیان اینکه یش از ۳۰ سال شرق استان کرمان با آفت زنجره خرما دست به گریبان است و به یک آفت بومی تبدیل شده، گفت: اعتباری که اختصاص پیدا کرد جوابگو نبود و حتی کنترل این آفت را نداریم.

محمد برزنگ شامگاه هفتم آبان ماه در قرارگاه زیستی پدافند غیرعامل شهرستان بم با اشاره به خسارت‌های وارد شده از طریق آفات به کشاورزی شرق استان کرمان اظهار کرد: متاسفانه مسئولان متولی خود را از مسائل و مشکلات کنار گرفته‌ و این موضوع باعث شده مردم نیز از انجام وظیفه خود کنار بکشند .

وی در خصوص مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی حنایی گفت: وزارت جهاد کشاورزی در راستای مبارزه با این آفت هیچ اقدام مؤثری انجام نداده است.

برزنگ بیان کرد: دولت باید در بحث آموزش و تحقیقات کمک کند و کشاورزان را آموزش دهد چرا که کشاورز هر روز درخت را می‌بیند و باید هر هفته باغ خود را پایش کند

فرماندار بم با تاکید بر استفاده از ظرفیت دانشگاهیان در مبارزه با آفات، در ادامه با اشاره به مرکز تحقیقاتی در نرماشیر گفت: یک مزرعه تحقیقاتی در نرماشیر وجود دارد که بیش از ۱۰۰ هکتار باغ آن کامل خشک شده که نیاز به احیا دارد .

وی اظهار کرد: با پایش درخت به درخت نمی‌توان آفت را کنترل کرد زیرا آفت می‌تواند بعد از پایش وارد باغ شود و درخت را درگیر کند.

برزنگ بیان کرد: بیش از ۳۰ سال شرق استان کرمان با آفت زنجره خرما دست به گریبان است که به یک آفت بومی تبدیل شده، آیا تنها مبارزه دولتی با این آفت جواب داده است؟ اعتباری که اختصاص پیدا کرد جوابگو نبود و حتی کنترل این آفت را نداریم و دیگر امحا و نابودی آفت امکان پذیر نیست .

وی تصریح کرد: باید برای مبارزه با آفت خود کشاورز را درگیر کنیم، راهکارهای علمی مبارزه راحت‌ترین راهکار است و اگر می‌خواهیم حمایت و کار مثبتی انجام شود، باید بودجه را در بحث آموزش و اطلاع رسانی بگذاریم .

فرماندار بم گفت: بیشتر کشاورزان حتی اسم سوسک سرخرطومی حنایی را با آفت چوبخوار اشتباه می‌گیرند و کشاورز اصلاً آگاهی نسبت به این آفت ندارد زیرا آگاه سازی در این خصوص صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه آگاهسازی از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: اتاق بازرگانی و انجمن خرما یک موشن گرافیک خوب هم تهیه کرد اما زمانی که کشاورز حتی گوشی مجهز ندارد عملاً هیچ تاثیری ندارد.

انتهای پیام




شرق کرمان بیش از ۳۰ سال با آفت زنجره خرما دست به گریبان است

منبع: ایـسنا
? شرق کرمان بیش از ۳۰ سال با آفت زنجره خرما دست به گریبان است