«سوییپر» فیلمی که نوجوان را با هویتش درگیر می‌کند/ بازگشت به برنامه‌سازی برای ادای دین به‌ «حاج‌قاسم»

نویسنده و فیلمساز کرمانی می‌گوید: برای ساخت فیلم «سوییپر» هیچ حمایتی نشدیم و با مقروض شدن این فیلم را ساختیم. اما اکنون انتظار داریم نهادها در زمینه اکران، ما را حمایت کنند که این فیلم دیده شود. امین شجاعی نویسنده و فیلمساز کرمانی در  گفت ‌وگو با فت فتو در کرمان با اشاره به اینکه […]


نویسنده و فیلمساز کرمانی می‌گوید: برای ساخت فیلم «سوییپر» هیچ حمایتی نشدیم و با مقروض شدن این فیلم را ساختیم. اما اکنون انتظار داریم نهادها در زمینه اکران، ما را حمایت کنند که این فیلم دیده شود.

امین شجاعی نویسنده و فیلمساز کرمانی در  گفت ‌وگو با فت فتو در کرمان با اشاره به اینکه در کارنامه‌ام چند کار داستانی سریالی دارم و در حوزه کودک و نوجوان تا به‌حال کار نکرده بودم، اظهار کرد: اوایل شیوع کرونا که اکثر جامعه درگیر قرنطینه شد، در مدتی که همه در قرنطینه بودند، فشار زیادی روی خانواده‌هایی که بچه‌های کوچک داشتند بود و خودم هم یک فرزند پسر دارم که نگهداری او با توجه به اینکه ۲۰ روز از خانه بیرون نرویم سخت بود.

شجاعی با اشاره به فیلم‌های شبکه نمایش خانگی، تصریح کرد: وقتی نگاه کردم اولین‌بار بعد از این همه سال کار فیلمسازی متوجه شدم در حوزه کودک و نوجوان کار خوب نداریم. اکثر کارهایی که انجام شده یا موزیکال هستند یا به‌نوعی کارهایی هستند که چندان درگیر هویت نوجوان نیستند. نوجوانان امروز ما منفعل بازی‌ها و سرگرمی‌های دیگر شدند.

روزهای سخت قرنطینه کرونایی و جرقه فیلمسازی در حوزه کودک و نوجوان

وی گفت: اولین جرقه به ذهنم خورد وارد حوزه داستانی برای کودک و نوجوان شوم با دوستانی شروع کردیم و با محمدمهدی رئیس‌زاده طرح اولیه را در حوزه کودک و نوجوان نوشتیم. تمام هدف‌مان این بود در این حوزه ساختارشکنی کنیم و سمت حوزه‌های سینمای موزیکال و سرگرمی‌ساز صرف نرویم و نگاه‌مان را عمیق‌تر کنیم و سمت این برویم که بچه‌ها باید در این سن به‌غیر از بازی، تحصیل و درس و مشق در کارهای دیگر هم نقش‌آفرینی کنند.

وی با اشاره به اینکه خلیل اسماعیلی یکی از دوستان هم‌دانشگاهی‌ام از تهرن به تیم نویسندگی ما اضافه شد، افزود:  فیلمنامه اولیه به‌نام مدافع محله نوشته شد که بعدها  به اسم سوییپر تغییر نام پیدا کرد. پروانه ساخت از اداره فرهنگ و ارشاد گرفتیم و به نهادهای زیادی برای ساخت این اثر مراجعه کردم. جاهایی که فکر می‌کردم می‌توانند کمک کنند اما موفق نشدم و در نهایت با دوستان خودم ازجمله علی میرزاده تصمیم گرفتیم خودمان سرمایه‌گذاری کنیم و فیلم را در بخش خصوصی تولید کنیم.

برای ساخت سوییپر مقروض شدیم

شجاعی با بیان اینکه کل کار را با سرمایه خصوصی و با رقم کمی توانستیم تهیه کنیم، ادامه داد: رقمی که در سینمای حال حاضر کشور پول یک بازیگر نمی‌شود اما شروع کار را زدیم.

وی با اشاره به اینکه نقش‌های اصلی کار نوجوان بودند و چهار نوجوان برای شخصیت‌های اصلی کار نیاز داشتیم که تقریبا از بیش از ۳۰۰ پسر نوجوان تست بازیگری گرفتیم که در نهایت چهار نفر پیدا کردیم، بیان کرد:  در رایزنی با بازیگران بزرگسال افتخار و سعادت داشتیم در خدمت مرحوم علی سلیمانی باشیم که کار ما جزو کارهای آخر حیات این بازیگر بود. همچنین از استاد بزرگم عزت‌الله رمضانی‌فر بهره بردیم و علی‌محمد رادمنش هم جزو نقش‌های اصل بزرگسال ما در این کار بودند.

شجاعی اظهار داشت: کار در یک فرآیند بسیار فشرده ساخته شد. مراحل تولید بر اساس هزینه‌ها و منابع مالی بود که داشتیم. معمولا کارهای تولیدی سینمایی عرف و میانگین این است که ۵۰، ۶۰ روز تولید و از روی حوصله کار انجام شود اما به‌واسطه منابع و امکاناتی که داشتیم در ۲۳ یا ۲۴ جلسه کار ضبط را انجام دادیم و بعد مراحل تدوین و صداگذاری و موسیقی انجام شد.

وی از ارسال فیلم سوییپر به دو جشنواره یاد کرد و عنوان داشت: سال گذشته در جشنواره فیلم کودک و نوجوان کاندید بهترین فیلم جشنواره عمار و کاندید بهترین فیلم بلند داستانی شدیم. این در حالی بود که در کنار کسانی کاندید شدیم که بودجه‌های‌شان حداقل ۱۰ برابر ما بود.

این نویسنده جوان کرمانی خاطرنشان کرد: در جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان در کنار فیلم شهر گربه‌ها که ۱۵ میلیارد تومان برآورد تیم سازنده‌اش بود کاندید شدیم که برای خودم ارزشمند است.

گلایه فیلمساز کرمانی از عدم حمایت از نیروهای انقلابی

اما گلایه این نویسنده موفق استان کرمان از عدم حمایت‌هایی که باید از یک نیرو و هنرمند انقلابی شود، اما نمی‌شود نیز در خلال صحبت‌هایش عنوان شد.

وی خاطرنشان کرد:  بر عکس آن‌چه که در اذهان عمومی هست،  بچه‌های انقلابی و کسانی که دل در گرو نظام دارند چندان حمایت نمی‌شوند. در حالی که در حوادث و آشوب‌های اخیر که در ممکلت رخ داد، خیلی از چهره‌ها و سلبریتی‌هایی که میلیاردها تومان از پول این ممکلت را گرفتند و جلوی نظام ایستادند، چهره‌شان نمایان شد.

شجاعی ابراز کرد:  دغدغه من کار فرهنگی است و فیلمسازی را به‌عنوان اولویت نخست نگاه نمی‌کنم. خیلی از فیلمسازان کار فرهنگی را مدنظر ندارند بلکه فیلم را می‌سازند که جایزه بگیرند، روی فرش قرمز رفته و به کنفرانس بروند، اما عده‌ای هستند که دغدغه کار فرهنگی دارند که فیلم تأثیرگذار بسازند. این طیف اما اصلا حمایت نمی‌شوند و همه مردم فکر می‌کنند ما حمایت می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه رقمی که برای ساخت فیلم سوییپر هزینه شده زیر یک‌میلیارد تومان بوده و بدهی است که به‌دنبال تسویه آن هستیم، اظهار کرد: منتظریم فرصتی پیدا شود و امکانی فراهم شود حداقل بتوانیم بدهی‌های‌مان را تسویه کنیم. این فیلم هیچ  سودآوری نداشته البته به این فیلم به دیدسودآوری هم نگاه نمی‌کنیم. من می‌دانم کار بعدی را هم بخواهم بسازم حمایت نمی‌شوم حتی از سمت دوستان انقلابی اما راهم را ادامه می‌دهم.

این نویسنده از کار بعدی‌اش سخن به میان آورد و گفت: سریالی برای یکی از شبکه‌های رسانه ملی می‌نویسیم در حوزه کودک و نوجوان است که امیدواریم بتوانیم موفق باشیم.

بازگشت به برنامه‌سازی برای ادای دین به‌حاج‌قاسم

شجاعی در ادامه به برنامه ۱:۲۰ دقیقه اشاره و خاطرنشان کرد: همه ما کرمانی‌ها به‌واسطه عِرقی که به حاج‌قاسم داریم دنبال فرصتی هستیم که ادای دینی به سردار داشته باشیم. با اینکه حوزه برنامه‌سازی را خیلی سال‌ها رها کرده بودم و آخرین برنامه‌ای که کار کردم مربوط به حدود ۱۰ سال قبل می‌شود، اما پیشنهاد برنامه ۱:۲۰ از سمت حوزه هنری کرمان ارائه شد یک برنامه روتین هفتگی‌ست که پیشنهادی بود که قلبی قبول کردم.

درخواست از نهادها برای حمایت در زمینه اکران فیلم سوییپر

این برنامه‌ساز اضافه کرد: زمانی که پیشنهاد شد، برای ادی دین به سردار پذیرفتم. این برنامه گفت‌وگو محوری است که مهمان‌ها اکثرا ملی هستند و در حوزه مقاومت و مکتب حاج‌قاسم موضوع برنامه است و تا پایان دی‌ماه برنامه روی آنتن شبکه یک خواهد بود.

شجاعی در پایان این گفت‌وگو اظهار داشت: در تولید که حمایت نشدیم حداقل در حوزه اکران خواستار حمایت از سمت عزیزان حوزه فرهنگ و هنر، استانداری، حوزه هنری، شهرداری و هرجا که می‌توانند شرایطی فراهم کنند فیلم سوییپر دیده شود، هستیم.

پایان پیام/۸۰۰۱۶/ب





«سوییپر» فیلمی که نوجوان را با هویتش درگیر می‌کند/ بازگشت به برنامه‌سازی برای ادای دین به‌ «حاج‌قاسم»

منبع: فــارس
? «سوییپر» فیلمی که نوجوان را با هویتش درگیر می‌کند/ بازگشت به برنامه‌سازی برای ادای دین به‌ «حاج‌قاسم»