سنت عزاداری با قدمت ۱۵۰ ساله در فاطمیه کوهبنان

آیین عزاداری و سوگواری حسینی در فاطمیه صحرای اپوروار کوهبنان با حضور عاشقان حسینی امسال نیز با شکوه خاصی تا پایان ماه محرم برگزار می‌شود. به گزارش نذیر کرمان از کوهبنان، مراسم عزاداری و سوگواری حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و شهدای دشت کربلا در صحرای پایین شهر و اپوروار یکی از برنامه‌های ثابت و دائمی ویژه ماه […]


آیین عزاداری و سوگواری حسینی در فاطمیه صحرای اپوروار کوهبنان با حضور عاشقان حسینی امسال نیز با شکوه خاصی تا پایان ماه محرم برگزار می‌شود.

به گزارش نذیر کرمان از کوهبنان، مراسم عزاداری و سوگواری حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و شهدای دشت کربلا در صحرای پایین شهر و اپوروار یکی از برنامه‌های ثابت و دائمی ویژه ماه محرم در شهرستان تاریخی و عارف پرور کوهبنان محسوب می‌شود که به همت کشاورزان و فرزندان آنان برای افزونی برکت در زندگی و کشاورزی برگزار می‌شود.

با توجه به منویات مقام معظم رهبری و تلاش‌های گسترده دشمنان در فضای مجازی علیه قیام کربلا در سال‌های اخیر روضه‌خوانی همراه با عزاداری و مرثیه‌خوانی بسیار مورد توجه قرار گرفته و با شکوه خاصی با حضور گسترده عزاداران حسینی در جای‌جای شهرستان کوهبنان برگزار می‌شود.

عزاداری در میان مزارع و باغات کشاورزی

در مراسم فاطمیه کوهبنان گروهی از عاشقان و ارادتمندان به سید و سالار شهیدان عموما به صورت خانوادگی عصرها به صحرای اپوروار در میان مزارع کشاورزی و باغات در محل فاطمیه کوهبنان تجمع می‌کنند و به عزاداری و سوگواری می‌پردازند.

این مراسم در گذشته در دهه اول محرم به شکلی دیگر وجود داشته و سالیان متمادی در زیر درخت گردو و درختان توت عبدالعظیم در دو قسمت از صحرای اپوروار و پایین شهر برگزار می‌شده اما در فصول سرد سال در تکایا و مساجد برگزار می‌شد، اما امروز، به‌همت کشاورزان و فرزندان آنان این مراسم در کنار مزارع کشاورزی و باغات احیا شده است.

حضور در این مراسم به نوعی خلوت گزینی برای عزاداری است تا عزادار حسینی ساعتی را با خدا و اهل‌بیت(ع) خلوت کنند.

این عزاداری سنتی که قدمتی ۱۵۰ ساله دارد وعاظ، سخنرانان و مداحان فراوانی را به خود دیده است که مشهورترین آنان مرحوم حجت‌الاسلام شیخ قاسم شریعتی، مرحوم حجت‌الاسلام محمد حسن شریعتی، حجت‌الاسلام آیت‌اللهی از وعاظ مشهور یزد، حجج اسلام فلاح و فهیم از خطبای مشهور کرمان، حجت‌الاسلام اصغر عسکری امام جمعه رفسنجان، حجت‌الاسلام علی ابراهیمی امام جمعه سابق کوهبنان و زرند و…هستند.

با توجه به سابقه طولانی و از طرفی هوای لطیف و دلچسب فضای مراسم روضه‌خوانی بسیاری از خانواده‌های کوهبنانی زیرانداز را با خود می‌برند و برای ساعات طولانی آنجا حضور دارند البته این مهم در گذشته بیشتر به چشم می خورد.

 این مراسم در سال‌های اخیر با توجه به قرار گرفتن در فصول بهار و تابستان بسیار مورد توجه خانواده‌ها قرار گرفته و مردم را حتی از دیگر نقاط و روستاهای اطراف کوهبنان عصرها به صحرای اپوروار می‌کشاند تا در سوگواری سید و سالار شهیدان شرکت کنند.

از جمله رسوم بسیار خوب در مراسم روضه‌خوانی فاطمیه صحرای اپوروار کوهبنان چاووشی و پا منبری است به گونه‌ای که قبل از حضور روحانی و منبری فردی با قرائت اشعاری در وصف اهل‌بیت(ع) و شهدای دشت کربلا زمینه حضور افراد و برگزاری مراسم اصلی را رقم می‌زند.

  کشاورزان معتقدند برگزاری مراسم روضه‌خوانی موجب برکت در کشاورزی و کسب و کار خود شده و روزی پاک و حلال نصیب آنان می‌شود.

کشاورزان پای کاری امام حسین(ع)

غلامرضا آبشناس بعنوان یکی از بانیان، عزاداران و شرکت‌کنندگان مراسم روضه‌خوانی فاطمیه در صحرای اپوروار کوهبنان اظهار کرد: روضه‌خوانی صحرای اپوروار از مدت‌ها پیش توسط کشاورزان در ماه محرم به‌مدت ۱۰ روز انجام می‌شد و‌من از بچگی همراه مرحوم پدرم در مراسم شرکت می‌کردم و گاهی اوقات، در پذیرایی از عزاداران فعال بودم.

 وی ابراز داشت: در اوایل طبق سنت گذشتگان کشاورزان مبالغی را جمع‌آوری می‌کردند و در دهه اول محرم مراسم عزاداری را برگزار می‌کردند.

 آبشناس ابراز داشت: در گذشته این مراسم در دو نقطه از صحرای اپوروار و پایین شهر برگزار می‌شد که برخی از اوقات زیر درخت گردو و بیشتر زمان‌ها زیر درختان توت مرحوم عبدالعظیم، مشهور به صحرای اپوروار مراسم روضه‌خوانی برگزار می‌شد..

وی خاطرنشان کرد: طی چندین سال گذشته بیشتر اوقات در زیر درختان توت عبدالعظیم مراسم روضه‌خوانی برگزار می‌شد که فاطمیه صحرای اپوروار حدود ۳ سال پیش به‌همت کشاورزان و خانواده آنان در نزدیکی این محل احداث شده است.

 آبشناس افزود: در حال حاضر انجام امورات فاطمیه صحرای اپوروار و کار پذیرایی از عزاداران حسینی، بر عهده حجت، حسین و هادی صفرپور، مجتبی احمدی، سجاد شریفی، محمد مجیدی، حمیدقاسمخانی، قاسم امیری، حسین، رضا و محمدرضا آبشناس و… هست که این مهم بر اساس رسوم خانوادگی انجام می‌شود.

به گزارش فارس کوهبنان به‌عنوان بام فرهنگی استان کرمان در مراسم‌های مختلف پیشگام بوده و با توجه به قدمت مراسم‌های این شهرستان، نشان می‌دهد که مردمان این دیار عشق به اباعبدالله را از قرن‌ها پیش در سینه دارند و این عشق نسل به نسل چرخیده و در حال رشد است.

گزارش از: علی اصغر نامجور کوهبنانی

پایان پیام/۸۰۰۱۲/ب





سنت عزاداری با قدمت ۱۵۰ ساله در فاطمیه کوهبنان

منبع: فــارس
? سنت عزاداری با قدمت ۱۵۰ ساله در فاطمیه کوهبنان