رزمندگان کرمانی در عملیات ثامن‌الائمه(ع) نقش پررنگی داشتند

پیشکسوت دفاع‌مقدس گفت: رزمندگان کرمانی بویژه نیروهایی از شهرستان‌های زرند، بافت، راور و شهر کرمان در عملیات ثامن‌الائمه(ع) نقش پررنگی داشتند. عباس ایرانمنش در گفت‌وگو با نذیر کرمان اظهار داشت: دشمن از رودهای کارون و بهمنشیر عبور کرد و در نهایت موفق شد آبادان را محاصره کند، بعد از محاصره آبادان امام‌خمینی (ره) در آبان […]


پیشکسوت دفاع‌مقدس گفت: رزمندگان کرمانی بویژه نیروهایی از شهرستان‌های زرند، بافت، راور و شهر کرمان در عملیات ثامن‌الائمه(ع) نقش پررنگی داشتند.

عباس ایرانمنش در گفت‌وگو با نذیر کرمان اظهار داشت: دشمن از رودهای کارون و بهمنشیر عبور کرد و در نهایت موفق شد آبادان را محاصره کند، بعد از محاصره آبادان امام‌خمینی (ره) در آبان سال ۱۳۵۹ شخصاً و قاطعانه دستور به شکست حصر آبادان دادند، همین موضوع سبب شد تا توان نیروهای رزمنده چندین برابر شود و به سخن امام جامه عمل بپوشانند.

 ایرانمنش یادآور شد: در زمان ریاست بنی‌صدر اجازه ارسال مهمات به رزمندگان داده نمی‌شد و او بیشتر به منافقان کمک می‌کرد و این وضعیت تا زمان عزل بنی‌صدر ادامه داشت و اما بعد از عزل او این کمک‌ها و پشتیبانی‌ها به جبهه آغاز شد.

وی در مورد زمان شروع عملیات ثامن‌الائمه(ع) گفت: این عملیات ساعت ۱ بامداد روز ۵ مهر سال ۱۳۶۰  با رمز نَصۡرٞ مِّنَ ٱللَّهِ وَفَتۡحٞ قَرِیبٞ از سه محور آغاز شد و چهار روز به طول انجامید.

 آزادسازی ۱۵۰ تا ۱۸۰ کیلومتر مربع از مساحت خاک ایران در این عملیات

وی با تاکید بر اینکه در این عملیات ۱۵۰ تا ۱۸۰ کیلومتر مربع از خاک جمهوری اسلامی ایران آزادسازی شد، اذعان کرد: دشمن سعی داشت از طریق شرق کارون یعنی از طریق کوی ذوالفقاری که توسط منافقین هدایت شده بود عبور کند تا آبادان سقوط کند، اما رزمندگان اسلام خصوصاً رزمندگان کرمانی و مردم سلحشور آبادان این آرزو را به دل دشمن گذاشتند.

 وی افزود: فرماندهانی چون کلاهدوز، تیمسار فلاحی و نامجو در این عملیات نقش پررنگی ایفا کردند و به کمک دیگر رزمندگان توانستند دشمن را شکست دهند و حصر آبادان را در هم بشکنند و بیش از هزار نفر از نیروهای بعث عراق را به اسارت در بیاورند و تعداد زیادی از آنان کشته شود و یا در رود کارون افتادند و همچنین غنائم جنگی بسیاری چون انواع تانک‌ها و مهمات جنگی را به دست بیاورند.

این پیشکسوت دفاع مقدس  به خاطره‌ای از صدام بعد از این عملیات اشاره کرد و ادامه داد: از صدام در خصوص علت شکست در این عملیات سوال کردند و او پاسخ داد: «ایران نیروهایی از کشور کره را با خود همراه کرده تا بتواند آبادان را آزاد کند و برای عملیات‌های بعدی آمادگی لازم را خواهیم داشت»، اما کمتر از ۳ ماه بعد، رزمندگان اسلام عملیات طریق‌القدس را در تاریخ ۸ آذر سال ۱۳۶۰ با موفقیت به سرانجام رسانند و مناطق زیادی از خاک ایران را آزاد کردند.

ایرانمنش به نقش پررنگ رزمندگان کرمانی در این عملیات اشاره کرد و گفت: در این عملیات رزمندگانی از شهرستان‌های زرند، بافت، راور و شهر کرمان در کنار دیگر رزمندگانی از استان‌های خراسان، اصفهان و تهران حضور یافتند و چه بسا ایران در این عملیات شهدایی به مراتب کمتر نسبت به ارتش بعث عراق داشت و یکی از شهدای این جنگ شهید محمد حسین زنگی آبادی است که دانش‌آموخته رشته دامپزشکی بود و دارای تنها یک فرزند شیرخوار ۶ ماهه بود و بعد از حضور کمتر از دو هفته در جبهه در عملیات ثامن‌الائمه(ع) به دیدار معبود خود شتافت و آسمانی شد.

وی ادامه داد: بعد از انجام این عملیات فرماندهان آن برای ارائه گزارش فتح و پیروزی به امام خمینی(ره) عازم تهران شدند اما در نزدیکی تهران این هواپیما دچار سانحه می‌شود و فرماندهانی چون حاج مهدی کازرونی و جواد فکوری به دیدار حق شتافتند.

 پایان پیام/ ۸۰۰۶۶/ ش

 





رزمندگان کرمانی در عملیات ثامن‌الائمه(ع) نقش پررنگی داشتند

منبع: فــارس
? رزمندگان کرمانی در عملیات ثامن‌الائمه(ع) نقش پررنگی داشتند