با چالش‌های مهم و تاثیرگذار بر برنامه ریزی استان کرمان آشنا شوید

فت فتو/کرمان رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان چالش های مهم و تاثیرگذار بر برنامه ریزی استان را تشریح کرد. دکتر جعفر رودری در جلسه تجلیل از ایثارگران شاغل در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: امروز فرصت مغتنمی برای سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان است تا با استفاده از ظرفیت […]

فت فتو/کرمان رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان چالش های مهم و تاثیرگذار بر برنامه ریزی استان را تشریح کرد.

دکتر جعفر رودری در جلسه تجلیل از ایثارگران شاغل در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: امروز فرصت مغتنمی برای سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان است تا با استفاده از ظرفیت و پتانسیل بسیج مسائل و مشکلات استان را طرح و پیگیری کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان، «شناخت وضع موجود»، «چالش های مهم و تاثیرگذار بر  برنامه ریزی استان»، «جهت گیری کلان بلند مدت، میان مدت و اهداف رشد اقتصادی استان»، «هدفگذاری رشد سال ۱۴۰۱»، «اقدامات اجرایی برای تحقق نرخ رشد اقتصادی هدفگذاری شده» و «ارزیابی و نظارت بر برنامه» را مهمترین مسائل قابل طرح در این جلسه دانست و افزود: استان پهناور کرمان با نرخ رشد جمعیت بالاتر از متوسط کشور قریب به ۴ درصد کل جمعیت کشور را پوشش می دهد و نسبت روستانشینی به شهرنشینی در این استان بالاتر است و به واسطه نرخ بالای رشد جمعیت، نسبت جوانان در این استان نیز بیشتر می باشد.

وی رشد اقتصادی استان کرمان طی سال‌های ۱۳۹۰-۱۴۰۰ (به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰) را طی سالهای ۹۷ و ۹۸ منفی اما در سال های اخیر مثبت اعلام نمود و افزود بر اسا برآور مرکز آمار ایران نرخ رشد اقتصادی استان در سال گذشته ۴ بوده است.

رودری برآورد تولید ناخالص داخلی به قیمت جاری در سال ۱۴۰۰ را ۲۲۴,۸ همت و پیش بینی تولید ناخالص داخلی به قیمت جاری در سال ۱۴۰۱ را ۲۴۲.۱ همت اعلام کرد و گفت: صادرات استان طی سال های ۹۹ و ۱۴۰۰ برابر ۲۰۲۱ و ۱۹۵۰ میلیون دلار و همچنین واردات استان طی این سال ها به ترتیب برابر ۴۴۶ و ۱۱۹۷ میلیون دلار بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همچنین با اشاره به افزایش تعداد شاغلین استان بعد از ۲ سال کاهش گفت: در سال ۹۸، حدود ۲۴ هزار و ۸۴۲ خالص اشتغال منفی، در سال ۹۹ حدود ۳۲ هزار و ۹۶۳ خالص اشتغال منفی در استان داشتیم که خوشبختانه در سال گذشته این عدد به ۲۱ هزار و ۹۷۱ خالص اشتغال مثبت رسید که همین امر سبب شد استان کرمان پنجمین استان به لحاظ خالص اشتغال ایجاد شده باشد.

وی در تشریح چالش های مهم و تاثیرگذار بر برنامه ریزی استان نیز گفت: یکی از چالش های مهم استان کرمان بحث «مخاطرات طبیعی» است به طوری که استان کرمان در خطر لرزه خیزی زیاد قرار دارد و ۶۴ نقطه شهری و ۵۴ نقطه روستایی در حریم گسل واقع شده اند.

این مقام مسئول به موضوع سیل در استان کرمان اشاره کرد و گفت: با توجه به توپوگرافی استان بسیاری از شهرها و آبادی های استان در مسیر سیل قرار دارند.

رودری با اشاره به وقوع ریزگردها در استان نیز اظهار کرد: بیش از ۲۹ کانون بحرانی که شامل ۴۷ درصد مساحت استان می شود، در کرمان وجود دارد که خود باعث چالش های زیادی در بعد برنامه ریزی می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان به موضوع فرونشست زمین به عنوان یکی دیگر از چالش های استان کرمان در بحث «مخاطرات طبیعی» اشاره کرد و افزود: :قرارگیری اغلب دشت های استان در پهنه فرونشست بالا یکی از چالش های جدی کرمان بوده به طوری که ۱۶ دشت استان دارای فرونشست و ۴ دشت سیرجان، کرمان، زرند و رفسنجان بعنوان دشت های بحرانی فرونشست کشور محسوب می شوند.

وی «کشاورزی سنتی» را یکی دیگر از چالش های مهم استان برشمرد و گفت:  تولید بخش کشاورزی سنتی در اقتصاد استان، نسبت به متوسط کشور و آب بری بالای اقتصاد استان کرمان سهم بالایی دارد.

رودری «مصرف بالای آب در اقتصاد استان» را دیگر چالش تاثیرگذار در برنامه ریزی استان عنوان کرد و ادامه داد:  بدلیل عمده سهم بالای بخش کشاورزی، بیلان منفی سالانه بیش از ۹۲۰ میلیون متر مکعب آب و تخلیه آب سفره های زیرزمینی را شاهد هستیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان افزود: استان کرمان با وجود قرارگرفتن در منطقه خشک و بیابانی کشور، حدود ۹ درصد از منابع آب زیرزمینی کشور و ۷ درصد کل منابع آب کشور را مصرف می کند که قسمت اعظم آن یعنی حدود ۹۴ درصد در بخش کشاورزی به مصرف می رسد این در حالی است که فقط: ۳,۵ درصد در تولید کشور سهم داریم.

وی «تمرکز بر برخی صنایع، خلاء SMEها و پایین بودن نرخ تمایل به سرمایه گذاری» را دیگر چالش استان مطرح کرد و گفت: تمرکز فعالیت واحدهای صنعتی استان به گونه ای است که ۱۰ واحد صنعتی استان بیش از ۷۸ درصد از ارزش افزوده کل اقتصاد استان را به خود اختصاص داده و تمرکز جغرافیایی واحدهای صنعتی در ۴ شهرستان کرمان، رفسنجان، سیرجان و بم است.

رودری با بیان اینکه تمرکز اغلب معادن در بخش شمالی و غربی استان بر روی ۲ معدن می باشد افزود: دو معدن سرچشمه و گل کهر دارای بیش از ۷۵ درصد ارزش افزوده (به دلیل خام فروشی درصد ارزش افزوده بالا می باشد) می باشند ولی از زنجیره تولید فاصله دارند ضمن آنکه بخش زیادی از معادن هنوز اکتشاف نشده اند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان، کلان چالش استان را «اقتصاد سنتی و غیر مدرن» عنوان کرد و گفت: از مهمترین زیرمجموعه های این نوع چالش ها در استان می توان به «بالا بودن سهم صادرات مواد خام و کمتر فرآوری شده و محصولات کشاورزی و سهم بسیارپایین (۴درصدی) صادرات صنایع با فناوری بالا و متوسط به بالا از کل صنایع»، «میانگین سهم ۸۶ درصدی ارزش افزوده محصولات صنعتی با فناوری متوسط به پایین و پایین از کل صنایع طی سالهای ۹۷ تا ۹۰» و «ضعف فراوری و تبدیل مواد معدنی استخراجی از معادن و صدور مواد خام معدنی یا مواد معدنی با حداقل فرآوری از استان به استان های دیگر یا صادرات» عنوان کرد.

رودری با اشاره به اینکه حدود ۵۰ درصد از اقتصاد استان مستقیم و غیر مستقیم متاثر از کشاورزی و شرایط خشکسالی است که تداوم شرایط و ساختار فعلی را در آینده با دچار مشکل می کند افزود: اصلاح ساختار اقتصادی استان و متعادل سازی سهم بخش های اقتصادی از طریق «منطقی سازی سهم بخش کشاورزی با توجه به اینکه علیرغم حدود یک دوم بارندگی در استان ، سهم بخش کشاورزی استان دو برابر کشور است»، «افزایش سهم بخش صنعت، فرآوری معدنی، صنایع تبدیلی بخش کشاورزی، دانش بنیان»، «افزایش سهم بخش خدمات با توجه اینکه سهم خدمات استان نسبت به ملی ۱۸ واحد درصد پایین تر است»، »کاهش مصرف آب به میزان ۱۰۳۶,۷ میلیون متر مکعب بر مبنای آب قابل برنامه ریزی به منظور تحقق توسعه پایدار استان و جبران بیلان منفی آب با توجه به منابع آب تجدید پذیر» و «افزایش مکانیزاسیون، احداث گلخانه، آبیاری نوین، اصلاح الگوی کشتو ارتقای کشاورزی سنتی و معیشتی به کشاورزی مدرن» امری ضروری است.

انتهای پیام




با چالش‌های مهم و تاثیرگذار بر برنامه ریزی استان کرمان آشنا شوید

منبع: ایـسنا
? با چالش‌های مهم و تاثیرگذار بر برنامه ریزی استان کرمان آشنا شوید