بانوی بسیجی که با پخت کیک خانگی قناد شد

ساجده میرشکاری کسی که با دستان خالی و توکل بر خدا شروع به راه‌اندازی قنادی کرد. به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه‌ خبری «نذیر کرمان» ساجده میرشکاری از شهر دهکهان کسی که با دستان خالی و توکل بر خدا شروع به راه‌اندازی قنادی کرد.   در ادامه می‌شنویم شنیده‌های جالب و خواندنی این کارآفرین بسیجی […]

ساجده میرشکاری کسی که با دستان خالی و توکل بر خدا شروع به راه‌اندازی قنادی کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه‌ خبری «نذیر کرمان» ساجده میرشکاری از شهر دهکهان کسی که با دستان خالی و توکل بر خدا شروع به راه‌اندازی قنادی کرد.

 
در ادامه می‌شنویم شنیده‌های جالب و خواندنی این کارآفرین بسیجی را
 
نذیر کرمان: لطفا خودتان را معرفی کنید؟
 
ساجده: من متولد ۱۳۷۱ هستم و کارشناسی تاریخ از دانشگاه جیرفت دارم.
 
نذیر کرمان: آیا ادامه تحصیل در رشته‌ای که مدرک گرفتید در یافتن شغل به شما کمک کرده است؟
 
ساجده: نه متاسفانه، به‌هیچ‌وجه راستش من خیلی دوست داشتم در دانشگاه فرهنگیان قبول شوم و به‌عنوان یک معلم بومی در مدارس دهکهان تدریس کنم. ولی موفق به قبولی در دانشگاه فرهنگیان نشدم و به‌ناچار در دانشگاه جیرفت تاریخ خواندم.
 
 
وی افزود: فشار بیکاری بعد از فارغ‌التحصیلی و انتظارات خانواده باعث شد، به‌عنوان سرپرست خوابگاه در شهر کهنوج کار کنم که با توجه به متاهل بودنم، این شغل شرایط را برایم بسیار مشکل و طاقت فرسا کرده بود.
 
 
نذیر کرمان: چگونه به فکر راه‌اندازی قنادی افتادید؟
 
ساجده: برادرم فرزاد میرشکاری با‌توجه به همکاری‌هایی که با بنیاد رایحه داشت و از فعالیت‌های کارآفرینی این بنیاد، در شهرستان قلعه‌گنج مطلع بود؛ خصوصا شیرینی‌پزی که سال قبل در شهرستان قلعه‌گنج با همت یک خانم جوان راه‌اندازی شده بود، به من پیشنهاد راه‌اندازی شیرینی‌پزی و قنادی داد.
 
 
این کارآفرین بسیجی ابراز کرد: با هماهنگی و پیگیری‌های رایحه، چند جلسه‌ای برای آموزش شیرینی‌پزی به شهرستان قلعه‌گنج رفتم و پس از اینکه آموزش پخت شیرینی و مدیریت قنادی را یاد گرفتم، به بنیاد نیکوکاری رایحه درخواست تسهیلات کارآفرینی دادم و کسب‌وکارم را در دهکهان کلید زدم.
 
 
نذیر کرمان: چقدر از رایحه وام گرفتید؟
 
ساجده: در سال ۹۸ برای آغاز به‌کار ۱۰ میلیون تومان وام گرفتم. پس از باز‌پرداخت اقساط این وام، پنج میلیون تومان دیگر به‌صورت بلاعوض از صندوق رایحه دریافت کردم و در سال ۱۴۰۱ برای گسترش کارم و خرید تجهیرات مدرن‌تر، یک وام ۴۰ میلیون تومانی هم دریافت کردم و میزان تولید شیرینی در این قنادی را دو برابر کردم.
 
 
 نذیر کرمان: در حال حاضر چند نفر در این قنادی مشغول به کارند؟
 
ساجده: در حال حاضر دو نفر در  قنادی مشغول به کار هستیم. وقتی به‌مناسبت‌های مختلف سفارش‌ها زیاد می‌شود تعداد کارکنان در قنادی به سه نفر هم می‌رسد. خدا رو شکر الان خیلی از وضعیت کارم راضی هستم. چون هم به کار خانه و زندگی خودم می‌رسم هم کسب‌و‌کارم را دارم.
 
 
نذیر کرمان: فکر می‌کردید راه‌اندازی یک قنادی در شهر تا این اندازه برایتان پر رونق باشد؟
 
ساجده: همه امید و توکلم به خدا بود. ابتدا نگران بازپرداخت اقساط وام بودم اما با‌توجه به اینکه هیچ قنادی قبل از قنادی من در دهکهان نبود، کارم خیلی زود رونق گرفت و میزان سفارشات به‌تدریج بالا رفت. جالب است بدانید با راه‌اندازی این قنادی تعداد جشن تولدها به یک‌باره بالا رفت.

این کارآفرین بسیجی عنوان کرد: همه دوست داشتند روز تولدشون رو جشن بگیرند از بچه یک ساله تا پدربزرگ و مادربزرگ ۹۰ ساله، چون در منطقه دهکهان سال‌های قبل، گرفتن جشن تولد خیلی مرسوم نبود، ولی باتوجه به راه‌اندازی قنادی در این منطقه، همه تمایل به برگزاری مراسم جشن تولد و سفارش دادن کیک شدند. خوشحالم چون تلاش برای شیرینی‌ کام هموطنانم برایم زیباست و از رایحه به‌خاطر همه‌ حمایت‌هایش سپاسگزارم.
 

 
نذیر کرمان: اولین بار چقدر شیرینی برای فروش تهیه کردید؟
 
ساجده: بار اول یک سینی شیرینی تهیه کردم؛ در حالی‌که خودم سر‌رشته‌ای از این کار نداشتم و اولین بار شیرینی خیلی‌خوب درآمد، برای پیدا کردن مشتری به مغازه‌ قهوه‌خونه عمو بردم و به‌فروش رساندم.
 
 
نذیر کرمان: از خاطرات تلخ و شیرین زندگی‌تان برایمان بگویید.
 
 
لبخند ملیحی می‌زند و در حالی که روی صندلی جابجا می‌شود، می‌افزاید: خاطره خوبی که دارم مربوط به شبی است که برای نخستین بار فر شیرینی‌پزی را در کارگاهم روشن کردم و اولین شیرینی که تولید کردم، شیرینی بیسکویتی بود. آن شب خانواده‌ام در اینجا بودند و وقتی بوی شیرینی در فضا پیچید، بسیار خوشحال بودم و نمی‌دانستم چکار کنم.
 
 
نذیر کرمان: قنادی خود چند نوع شیرینی تولید می‌کنید؟
 
ساجده: اینجا ۱۰ نوع شیرینی تولید می‌کنم و از ۹ صبح تا هشت شب کار می‌کنم؛ ضمن اینکه مشتری‌های پاتوقی دارم.
نذیر کرمان:  با توجه به پیشرفتی که در زندگی داشته‌اید و توانسته‌اید اشتغال‌زایی کنید، چه در خواستی از مسئولان دارید؟
 
ساجده: اکنون قصد توسعه قنادی‌ام را دارم و می‌خواهم تنوع تولید شیرینی خود را بالا ببرم، اما نیازمند کمک‌ها و تسهیلات هستم و از مسئولان می‌خواهم بنده را در این مسیر کمک کنند تا بتوانم دستگاه‌های مورد نیاز خود را تهیه کنم و کارگاه خود را توسعه دهم.

وی افزود: من اینجا واقعاً عاشقانه کار می‌کنم. راستش را بخواهی تا حالا بدون وضو دست به خمیر نزده‌ام. یکی از خوبی‌های این کارگاه آرامش اعصاب آدم است. محیط زنانه است و این باعث می‌شود آدم راحت باشد.»

این کارآفرین بسیجی در پاسخ به این سوال که توصیه شما به جوانان و کسانی که می‌خواهند کسب‌وکار جدید راه‌اندازی کنند چیست، گفت: به خدا توکل کنند و امید داشته باشند بعد از آن کاری را شروع کنند که به آن علاقه دارند.

ساجده اضافه کرد: انسان می‌تواند به خواسته‌های خود برسد به شرط آنکه تلاش و کوشش لازم را انجام دهد تا موفق شود.

انتهای‌خبر/پ




بانوی بسیجی که با پخت کیک خانگی قناد شد

منبع:آرمـان
? بانوی بسیجی که با پخت کیک خانگی قناد شد