افزایش نگران‌کننده هزینه ثبت‌نام در آزمون دکتری و سکوت سازمان سنجش

هزینه ثبت‌نام در آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه‌متمرکز (Ph.D) سال ۱۴۰۳ برای پذیرش در دوره‌های روزانه، نوبت دوم، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ۶۱۰ هزار تومان تعیین شده که در مقایسه با سال گذشته افزایش حدود دو برابری را نشان […]

هزینه ثبت‌نام در آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه‌متمرکز (Ph.D) سال ۱۴۰۳ برای پذیرش در دوره‌های روزانه، نوبت دوم، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ۶۱۰ هزار تومان تعیین شده که در مقایسه با سال گذشته افزایش حدود دو برابری را نشان می‌دهد.

به گزارش نذیر کرمان، ثبت نام برای پذیرش در آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه‌متمرکز (Ph.D) سال ۱۴۰۳ برای پذیرش در دوره‌های روزانه، نوبت دوم، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی که از روز چهارشنبه هفته گذشته آغاز شده بود تا روز شنبه ۲۷ آبان ماه ادامه دارد.

دفترچه راهنمای ثبت‌نام در آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه‌متمرکز (Ph.D) سال ۱۴۰۳ نیز همزمان با آغاز ثبت‌نام بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفت. نگاهی کوتاه به فرایند ثبت نام نشان می‌دهد هزینه ثبت‌نام داوطلبان آزمون دکتری ۱۴۰۳ در مقایسه با سال گذشته حدود صد درصد افزایش یافته است.

در دفترچه راهنمای ثبت‌نام داوطلبان دکتری ۱۴۰۳ آمده است: متقاضیان آزمون لازم است به وسیله کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب که پرداخت الکترونیکی آنها فعال است، با مراجعه به درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور و پرداخت مبلغ ۶/۰۰۰/۰۰۰ (شش میلیون) ریال به عنوان وجه ثبت نام شرکت در آزمون یک مجموعه امتحانی، نسبت به خرید سریال ثبت نام اقدام کنند.

همچنین با توجه به اینکه مقرر شده در مراحل مختلف فرآیند این آزمون، خدماتی از طریق ارسال پیام کوتاه به متقاضیان ارائه شود، لذا متقاضیان برای استفاده از خدمات پیام کوتاه مبلغ۱۰۰/۰۰۰ (صد هزار) ریال به عنوان هزینه استفاده از خدمات پیام کوتاه نیز پرداخت کنند.

هزینه ثبت‌نام در آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه‌متمرکز (Ph.D) سال ۱۴۰۳ در حالی افزایش حدود صد درصدی داشته است که این مبلغ در سال ۱۴۰۲ مبلغ  ۳۷۸ هزار تومان، در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۲۰۸ هزار و ۵۰۰ تومان و در سال ۱۴۰۰ نیز ۱۵۰ هزار تومان تعیین شده بود.

افزایش هزینه ثبت‌نام در سال‌های شیوع کرونا ویروس به دلیل اینکه آزمون در شرایط خاص برگزار می‌شد و سازمان سنجش آموزش کشور ملزم به ایجاد فاصله‌گذاری و رعایت سایر الزامات بهداشتی بود، تا حدی منطقی به نظر می‌آمد. اما با وجود فروکش کردن کرونا در سال جاری که باید کاهش هزینه برگزاری کنکور دکتری را در پی داشته باشد، مشخص نیست بر چه اساسی هزینه این آزمون تورمی حدود صد درصدی را در پی داشته است.

افزایش تصاعدی هزینه ثبت‌نام آزمون کتبی آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه‌متمرکز (Ph.D) طی چهار سال اخیر که کم‌هزینه‌ترین بخش آزمون بود، نه تنها موجب نگرانی داوطلبان این آزمون شده است، بلکه بیم این وجود دارد که این افزایش ممکن است موجب شود برخی داوطلبان که از نظر علمی توانمند هستند، اما توانایی مالی بالایی ندارند، عملا از گردونه رقابت در این آزمون حذف شده و عطای شرکت در آزمون را به واسطه هزینه‌های بالا به لقای آن ببخشند.

به گزارش نذیر کرمان، اگر چه سازمان سنجش آموزش کشور هنوز در خصوص افزایش سرسام‌آور هزینه‌های ثبت‌نام در آزمون دکتری توضیحی را به داوطلبان و خانواده‌ها ارائه نکرده است. اما انتظار می‌رود این سازمان با مدیریت منطقی هزینه‌های ثبت‌نام، آزمون‌های سراسری را وسیله‌ای برای کسب درآمد سازمان خود قرار نداده و شرایطی را فراهم کند تا داوطلبان از تمامی اقشار جامعه دغدغه شرکت در آزمون را نداشته باشند.

انتهای پیام




افزایش نگران‌کننده هزینه ثبت‌نام در آزمون دکتری و سکوت سازمان سنجش

منبع: ایـسنا
? افزایش نگران‌کننده هزینه ثبت‌نام در آزمون دکتری و سکوت سازمان سنجش