از احتمال وقوع سرمازدگی محصولات کشاورزی تا توصیه به کشت قراردادی به جای محصولات جالیزی

در حالی که طرح کشت قراردادی برای محصولات جالیزی در کشور آغاز شده است در جیرفت کاشت گندم شروع شده است و با توجه به شرایط جوی متغیر به همه کشاورزان توصیه شده است که در بحث سرمازدگی و احتمال کاهش دما طی روزهای آینده عملا به فضای مجازی اعتماد نکنند و گوش به زنگ […]

در حالی که طرح کشت قراردادی برای محصولات جالیزی در کشور آغاز شده است در جیرفت کاشت گندم شروع شده است و با توجه به شرایط جوی متغیر به همه کشاورزان توصیه شده است که در بحث سرمازدگی و احتمال کاهش دما طی روزهای آینده عملا به فضای مجازی اعتماد نکنند و گوش به زنگ سازمان های جهاد کشاورزی باشند.

به گزارش “فت فتو” از جیرفت؛ همه ساله با آغاز فصل سرما مشکلات عدیده ای برای کشاورزان شهرستان های جنوبی استان کرمان رخ می دهد که این بار برای جلوگیری از حوادث و خسارت های احتمالی با مسئولین مربوطه به بررسی این عوامل پرداخته ایم.

احمد بلندنظر فرماندار شهرستان جیرفت درخصوص وقوع خسارت سرمازدگی در کشت محصولات کشاورزی خارج از فصل گفت: خرید بیمه نامه کشاورزی، اولین توصیه و پیشنهاد برای کشاورزان بوده تا هنگام کاشت محصولات خارج از فصل اقدام کنند.

 
فرماندار شهرستان جیرفت افزود: کشاورزانی که محصولات زراعی خارج از فصل کاشت می‌کنند لازم است به توصیه های مروجین و کارشناسان کشاورزی در مرحله کاشت، داشت عمل کنند.
 
احمد بلندنظر خاطرنشان کرد: تولید کنندگان محصولات کشاورزی علاوه بر عمل به برنامه‌های کارشناسان کشاورزی، به توصیه و هشدارهای هواشناسی توجه و اقدام لازم را انجام دهند.
 
وی تصریح کرد: به اداره جهاد کشاورزی شهرستان جیرفت اعلام شد که جهت ارتباط مستقیم و موثر با کشاورزان در ایتا یا روبیکا کارگروه‌هایی را تشکیل دهد تا هشدار و اطلاع‌رسانی به موقع برای بهره‌برداران انجام شود.

 

آبیاری مستمر راه کاهش خسارت سرمازدگی

رییس ستاد کشاورزی شهرستان جیرفت، فرمانداری را حامی کشاورزان اعلام کرد و گفت: کارشناسان کشاورزی، آبیاری مستمر محصولات کشاورزی در زمانهایی که احتمال وقوع سرمازدگی محصولات کشاورزی وجود دارد را توصیه می‌کنند.
 
فرماندار شهرستان جیرفت افزود: از سازمان جهاد کشاورزی هم درخواست اجرایی کردن طرح کشت قراردادی برای محصولات جالیزی را داریم که در محصول گندم شروع شده است.
 
احمد بلندنظر خاطرنشان کرد: به همه کشاورزان توصیه می کنیم در بحث سرمازدگی و احتمال کاهش دما طی روزهای آینده به فضای مجازی اعتماد نکنند و اخبار کاهش دما را از ادارات هواشناسی و جهاد کشاورزی دریافت کنند.

پرداخت غرامت سرمازدگی توسط بیمه کشاورزی

 

وی تصریح کرد: کارشناسان مراکز خدمات کشاورزی به مزارع مراجعه و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار کشاورزان قرار دهند.
 
بلندنظر اظهار کرد: درصورت وقوع خسارت سرمازدگی، برای بازدید، کارشناسان جهاد کشاورزی و بیمه کشاورزی اقدام خواهند کرد و ستاد بحران را تشکیل داده و برآورد خسارت به مرکز استان اعلام خواهد شد و بیمه کشاورزی، خسارت برآورد شده برای مزارع بیمه شده را پرداخت خواهد کرد.

قرارداد همکاری ادارات هواشناسی و جهاد کشاوری

 
به گزارش “فت فتو” از جیرفت؛ فضل الله مقبلی رییس اداره هواشناسی جیرفت گفت: باتوجه به شروع فصل سرما، احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی دور از انتظار نیست.
 
رییس اداره هواشناسی شهرستان جیرفت افزود: چندین سال قبل و در راستای همکاری نزدیک و خدمت‌رسانی بهتر به کشاورزان، قرارداد همکاری فی‌مابین اداره هواشناسی جیرفت و سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان منعقد شده است.
 
فضل‌الله مقبلی خاطرنشان کرد: آخرین اطلاعیه، هشدار و توصیه‌های هواشناسی در اختیار جهاد کشاورزی گذاشته می‌شود تا به صورت لحظه‌ای، در شبکه اطلاع رسانی جهاد کشاورزی ارسال شود.
 
وی حضور رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان جیرفت در اداره هواشناسی را یادآور شد و تاکید کرد: در شب‌هایی که احتمال سرمازدگی وجود دارد، رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان جیرفت در اداره هواشناسی جیرفت، جهت رصد لحظه به لحظه پارامترهای هواشناسی حضور دارد.

وقوع خسارت سرمازدگی ساعت ۵ تا ۶ صبح

 

مقبلی گفت: آبیاری غرقابی محصولات کشاورزی در شب‌هایی که احتمال سرمازدگی وجود دارد، لازم و ضروری است و متاسفانه اغلب کشاورزان تا ساعت ۲ بامداد به آبیاری پرداخته ولی عمده خطر وقوع سرمازدگی در ساعت ۵ تا ۶ صبح اتفاق می‌افتد.
 
رییس اداره هواشناسی جیرفت گفت: در شب‌هایی که احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی وجود دارد، هرچند آخرین هشدارها و توصیه‌های هواشناسی از طریق مراکز اطلاع رسانی رسمی به صورت لحظه‌ای در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد ولی بسیاری از آنها برای دریافت آمار و اطلاعات بیشتر با تلفن‌های اداره هواشناسی جیرفت تماس می‌گیرند که به صورت شبانه روزی پاسخگوی آنها هستیم.


 

به گزارش “فت فتو” از جیرفت؛ محمد حسن رییسی رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان جیرفت درباره اقدامات اداره جهاد کشاورزی درخصوص سرمازدگی محصولات زراعی و گلخانه‌ای گفت: از چند سال قبل اقدامات مشترکی بین اداره جهاد کشاورزی و هواشناسی جیرفت شروع شده که نتیجه رصد و پایش وضعیت جوی اداره هواشناسی در گروه تلگرامی «تهک تلگرام» در اختیار جامعه هدف قرار می‌گیرد.

ارسال آخرین اخبار هواشناسی در گروه (تهک)

 

رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان جیرفت افزود: در گروه «تهک تلگرام» اغلب کشاورزان عضو هستند و پیام‌هایی درخصوص افت دما و زمان وقوع سرمازدگی ارسال می‌شود و با توجه به شرایط کنونی فضای مجازی، با هماهنگی اداره هواشناسی، بزودی گروه تهک در بستر نرم افزارهای پیام‌رسان داخلی راه‌اندازی خواهد شد.
 
محمدحسن رئیسی بیان کرد: باتوجه به لزوم تامین سوخت برای گلخانه‌ها، ستاد سوخت شهرستان را درخواست کردیم که در این جلسه با تایید فرمانداری، مجوز بازدید و تایید فعال بودن هیتر به کارشناسان نظام مهندسی کشاورزی داده شد.
 
وی تصریح کرد: تاکنون بازدید اغلب گلخانه‌ها توسط کارشناسان نظام مهندسی کشاورزی انجام شده و سهمیه سوخت آنها اختصاص داده شده است.
 
رییسی درخصوص راهکارهای پیشگیری از سرمازدگی سیب زمینی، گفت: توجه به اطلاع رسانی و هشدار سرمازدگی و آبیاری مداوم مزرعه سیب زمینی در مدت زمانی که احتمال وقوع سرمازدگی وجود دارد و در گلخانه‌ها هم بکارگیری هیتر برای افزایش دمای محیط گلخانه مهم است.

بازدید مشترک کارشناسان جهاد کشاورزی و بیمه کشاورزی از مزارع سرمازده

 

وی افزود: هر سال بعد از وقوع خسارت سرمازدگی، بازدید از مزارع خسارت دیده در اولویت کاری جهاد کشاورزی قرار دارد و بعد از تشکیل پرونده، لیست افراد خسارت دیده به ستاد بحران شهرستان ارسال می‌شود و بازدید تیم‌های برآورد خسارت سرمازدگی کارشناسان بیمه کشاورزی هم با حضور کارشناسان اداره جهاد کشاورزی انجام می‌شود.
 
رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان جیرفت خاطرنشان کرد: برای کمک به افراد خسارت دیده، از محل اعتبارات ستاد بحران و اعتبارات داخلی جهاد کشاورزی در صورت اختصاص، برای کمک به افراد خسارت دیده برنامه‌ریزی خواهد شد.


 

به گزارش “فت فتو” از جیرفت؛ طیب کریمی کشاورز منطقه جنوب کرمان، درمورد سطح زیرکشت محصولات کشاورزی سال جاری، گفت: هم‌اکنون ۵۰ هکتار سیب‌زمینی طرح استمرار به همراه ۵۰ هکتار پیاز طرح پاییزه کاشت کرده و برای کاشت ۵۰ هکتار سیب زمینی طرح دوم و ۵۰ هکتار پیاز طرح دوم هم برنامه‌ریزی دارم.

کار کشاورزی باهدف کارآفرینی و اشتغالزایی در زادگاه

 

وی افزود: ۲ هکتار از سطح زیرکشت گلخانه را بادمجان و ۲ هکتار دیگر را خیارسبز کاشته‌ام و روزانه ۲۰۰ نفر کارگر در مجموعه تولیدی کشاورزی مشغول به کار هستند و هدف اصلی کار کشاورزی را کارآفرینی و اشتغال زایی برای زادگاهم قرار داده‌ام.
 
کریمی درباره احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی خاطرنشان کرد: سرمازدگی محصولات کشاورزی یک معضل بزرگی هست که کشاورزان سالها با آن مواجه بودند.
 
وی شروع کار کشاورزی را از سال ۱۳۷۷ با ۶ هکتار سطح کاشت اعلام کرد و بیان کرد: الان حدود ۲۰۰ هکتار سطح زیر کشت کشاورزی در شهرستان‌های بردسیر و جیرفت دارم و تاکنون از کشاورزان خسارت دیده از سرما، حمایت واقعی نشده است.
 
طیب کریمی درخصوص کمک به امهال وام‌های کشاورزی گفت: به دلیل پرداخت به موقع اقساط وام ‌های دریافتی، تاکنون از کمک بند (خ) استفاده نکرده‌ام و کشاورزانی که قسط وام‌شان را به موقع نپرداختند از کمک بند (خ) استفاده کرده‌اند.

اظهار نگرانی از نحوه محاسبه غرامت خسارت کشاورزی

 

وی درمورد نحوه محاسبه غرامت پرداخت شده توسط بیمه کشاورزی اظهار نگرانی کرد و افزود: هزینه کاشت هر هکتار مزرعه سیب زمینی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان هست ولی نحوه‌ی محاسبه مبلغ غرامت خسارت سرمازدگی محصولات کشاورزی بگونه‌ای هست که مبلغ نهایی قابل پرداخت به اندازه یک‌دهم هزینه‌ی خرید نوارتیپ همان مزرعه هم نمی‌شود و از طرفی بانک هم برای کشاورزی که توان پرداخت قسط ندارد، اجرائیه صادر می‌کند.
 
طیب کریمی ضمن اظهار نگرانی از عدم حمایت دولتی از تولیدکنندگان بخش کشاورزی، گفت: در سایر کشورها، درصورت عدم فروش کشاورزان، دولت خریدار محصولات کشاورزی بوده و خسارت واقعی پرداخت می‌کنند.
 
در پایان لازم به ذکر است برای بررسی ابعاد دیگر خسارت سرمازدگی محصولات کشاورزی از معاون بیمه کشاورزی مدیریت بانک کشاورزی جنوب کرمان و رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی جنوب کرمان برای مصاحبه دعوت شد که پاسخ مناسبی دریافت نشد.
 
انتهای پیام/ فاریابی




از احتمال وقوع سرمازدگی محصولات کشاورزی تا توصیه به کشت قراردادی به جای محصولات جالیزی

منبع:آرمـان
? از احتمال وقوع سرمازدگی محصولات کشاورزی تا توصیه به کشت قراردادی به جای محصولات جالیزی