اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای مبارزه با آفت خرما در سطح نخیلات کشور

رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: نخلستان‌های هفت استان در کشور درگیر آفت خرما هستند و ۱۰۰ میلیارد تومان برای مبارزه با این آفت در سطح نخیلات اختصاص داده شده است. – اخبار استانها – به گزارش فت فتو از عنبرآباد، شاهپور علایی مقدم، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان حفظ نباتات کشور عصر امروز […]

رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: نخلستان‌های هفت استان در کشور درگیر آفت خرما هستند و ۱۰۰ میلیارد تومان برای مبارزه با این آفت در سطح نخیلات اختصاص داده شده است.

– اخبار استانها –

به گزارش فت فتو از عنبرآباد، شاهپور علایی مقدم، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان حفظ نباتات کشور عصر امروز در دومین جشنواره ملی خرمای کلوته جنوب استان کرمان در عنبرآباد که با حضور فداکار، استاندار کرمان، اعظمی، نماینده مردم شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، طبیب‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، نمایندگان وزارت امور خارجه و جمعی از مسئولان استانی و محلی برگزار شد، با تقدیر از برگزارکنندگان دومین جشنواره ملی خرمای کلوته در جنوب استان کرمان، اظهار داشت: بخش کشاورزی از بخش‌های مهم در دنیا است و امنیت غذایی کشورها را تامین می‌کند.

وی با بیان اینکه در عصر حاضر هر کشوری بتواند غذای مردم خود را تامین کند در امنیت بیشتر است و تغییرات اقلیمی در دنیا در کشور ما هم اثرگذار بوده است، گفت: در کشور حدود ۱۴ میلیون هکتار سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی است و ۱۰۶ میلیون تن محصولات زراعی و باغی در کشور تولید می‌شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به اینکه کشاورزی در شرایط کم‌آبی سختی دارد و باید خود را با این شرایط مطابقت داد، افزود: حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار بهره‌بردار کشاورزی در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه میزان دانش کشاورزی در کشور باید ارتقا پیدا کند و کشاورزان باید همکاری کنند، ادامه داد: ۷۰ درصد بهره‌برداران بخش کشاورزی، سواد و دانش کافی را ندارند و تنها هشت درصد بهره‌برداران بخش کشاورزی، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رشته تخصصی کشاورزی هستند.

علایی مقدم با اشاره به اینکه از ۱۳ هزار گونه گیاهی شناخته شده در دنیا ۸ هزار گونه گیاهی در ایران وجود دارد، گفت: سازمان حفظ نباتات یک سازمان حاکمیتی است که مسئولیت حفاظت از محصولات زراعی و باغی را برعهده دارد.

وی با بیان اینکه ۶۰۸ مورد عوامل خسارت‌زا به نباتات کشور شناسایی شده است، افزود: اگر هر کشوری در زمینه حفظ نباتات برنامه نداشته باشد، امنیت غذایی کشور با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه جنوب استان کرمان ظرفیت بسیار عظیمی در بخش کشاورزی در دنیا و کشور دارد و تنوع محصولات در آن بسیار زیاد است، بیان کرد: محصول خرما یک محصول استراتژیک در کشور است که در جنوب استان کرمان در انواع مختلف تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر به بخش کشاورزی توجه شود، ظرفیت خوبی برای صادرات و ارزآوری برای کشور است، افزود: ایراد جنوب استان کرمان در بخش کشاورزی این است که محصولات کشاورزی در بازارهای بین‌المللی معرفی نشده است و در واقع دیپلماسی غذایی ما ضعیف است.

علایی مقدم با اشاره به اینکه زنجیره تولیدات کشاورزی در جنوب استان کرمان رها شده است و برنامه‌ریزی در این زمینه وجود ندارد، گفت: پایداری تولید به بازار خوب و صادرات خوب است و حتماً باید به بازاریابی محصولات کشاورزی توجه شود.

وی با بیان اینکه سازمان حفظ نباتات در کنار کشاورزان است و یکی از مشکلات در هفت شهرستان جنوبی استان طغیان آفت مرموزی است که در نخیلات ایجاد شده و باید مهار شود، ادامه داد: مبارزه با آفت خرما در جنوب استان کرمان آغاز شده و باید ردیابی آفت نخل به نخل انجام شود که هزینه دارد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به اینکه حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با نخیلات در استان کرمان اختصاص داده شد، گفت: نخلستان‌های هفت استان در کشور درگیر آفت خرما هستند و در مجموع ۱۰۰ میلیارد تومان برای مبارزه با آفت خرما در سطح نخیلات کشور، اختصاص داده شده است.

انتهای پیام/۵۱۱/




اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای مبارزه با آفت خرما در سطح نخیلات کشور

منبع: تسنــیم
? اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای مبارزه با آفت خرما در سطح نخیلات کشور