آیا ۱۸هزار کارگر ساختمانی کرمان تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند؟

دولت در بودجه ۱۴۰۲ برای سروسامان دادن به وضعیت بیمه کارگران‌ساختمانی به عنوان بزرگترین کارفرمای این قشر عدد قابل توجهی را اختصاص داده است. به گزارش سرویس اقتصادی «نذیر کرمان» کرمان از جمله استان‌هایی است که حضور کارگران فصلی و ساختمانی بیش از شهرهای دیگر در آن به چشم می‌آید و عملا۶۰ درصدجامعه استان را […]

دولت در بودجه ۱۴۰۲ برای سروسامان دادن به وضعیت بیمه کارگران‌ساختمانی به عنوان بزرگترین کارفرمای این قشر عدد قابل توجهی را اختصاص داده است.

به گزارش سرویس اقتصادی «نذیر کرمان» کرمان از جمله استان‌هایی است که حضور کارگران فصلی و ساختمانی بیش از شهرهای دیگر در آن به چشم می‌آید و عملا۶۰ درصدجامعه استان را جمعیت کارگری تشکیل می‌دهد.
 

۶۰ درصد جامعه استان کرمان را جمعیت کارگری تشکیل می‌دهد

کارگران ساختمانی از معدود اقشاری هستند که کمتر کسی به آنان توجه کرده است زیرا عملا خودشان مسئول زندگی سلامتی و خدماتی که ارائه می‌کنند، هستند؛ گرچه خدمت‌گذار هستند اما خدمات کمتری اعم از دولتی یا خصوصی دریافت می‌کنند زیرا کارفرماهای ناظر بر این قشر بسیار زیاد و در بازه زمانی کوتاه مدت هستند و هرگز کارفرمایان به مدت یک یا دو روز برای یک کارگر ساختمانی لیست بیمه رد نخواهند کرد.

حضور شرکت‌های خصوصی که مسئولیت این قشر را بر عهده بگیرد و عملا حضور در فعالیت‌های ساخت و ساز را ساماندهی کند، نیز وجود ندارد زیرا در بین جامعه ۱۰۰ درصدی کارگران ساختمانی وجود اتباع بیگانه ۶۰ درصد را شکل می‌دهد و عملا کنترل و نظارت این قشر کار ساده و آسانی نیست و ساماندهی آنان نیازمند عزم جدی هم از سوی دولت ایران و هم سفارت اتباع است.

کارگران ساختمانی و فصلی، یکی از اقشار بسیار آسیب‌پذیر جامعه محسوب می‌شوند که دارای حداقل درآمد برای گذران زندگی هستند، در این میان، دولت در جهت حمایت از کارگران ساختمانی، از آن جهت که کارگر فصلی محسوب می‌شوند و دارای درآمد ثابت در طول یک سال نیستند، قانونی برای بیمه کردن آن‌ها، تحت عنوان بیمه «کارگران ساختمانی» به تصویب رسانده است.

کارگر ساختمانی بنا بر شغل خود، بیش از سایر کارگران در معرض حوادث گوناگون قرار دارد، به همین دلیل لازم است، قانون بیمه اجتماعی کارگرانی که به طور مستقیم در کارهای ساختمانی شاغل هستند را تحت پوشش بیمه کارگران ساختمانی قرار دهد، از طرفی، به دلیل عدم امنیت شغلی برای این کارگران، مستمری بازنشستگی که از این طریق برای آن‌ها برقرار می‌شود، می‌تواند کمکی به تامین معیشت آن‌ها در آینده باشد.

ارائه کارت مهارت برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن، الزامی است

برای بهره‌مندی از بیمه کارگر ساختمانی، لازم است کارگر حائز شرایطی باشد، ازجمله اینکه درامور مربوط به ساختمان به طور مستقیم اشتغال داشته باشد، دارای کارت مهارت کارگران ساختمانی باشد، در هیچکدام از صنوف دیگر عضویت نداشته و در هیچکدام از حوزه ها مانند بازرگانی فعال نباشد.

کسی که به‌عنوان کارگر ساختمانی در سطوح بیمه‌ای ثبت‌نام می‌کند نباید دارای وسیله نقلیه حمل و نقل عمومی باشد با دارای کارت بهداشت که نشان دهنده عضویت فرد در واحدهای زیر نظر وزارت بهداشت است بوده و به لحاظ بیمه‌ای و مقررات بازنشستگی تامین اجتماعی نیز شامل قوانین دیگر نباشد.

کارگران ساختمانی برای اینکه بتوانند از این بیمه استفاده کنند، لازم است که کارت مهارت فنی خود را که از سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای دریافت کرده‌اند را به سازمان تامین اجتماعی ارائه نمایند و با دارا بودن سایر شرایط و انجام مراحل، بتوانند مشمول این بیمه قرار گیرند.

اما در کشور هنوز این روند به سرعت انجام نمی‌شود زیرا هنوز زیر ساخت‌های لازم توسط دولت فراهم نشده است و باتوجه به وجود سطوح بیمه‌‌ای در سطح کشور اعم از مشاغل ازاد، اجباری، اختیاری پوشش بیمه‌ای در دو سطح خصوصی و دولتی که در اختیار مردم قرار گرفته است گرچه تامین اجتماعی به عنوان نهادی مردمی و خصوصی به عنوان پیش‌ران راه خوبی را در جهت حمایت و تحت پوشش قرار دادن کارگران ساختمانی آغاز کرده است اما این نهاد نیز با محدودیت‌هایی روبه‌رو است.

۳۰ هزار نفر در کرمان تحت پوشش بیمه ساختمانی هستند

محمود شیخ شعاعی در گفتگو با سرویس اقتصادی نذیر کرمان گفت: از یک دهه قبل بیمه‌ای خاص برای کارگران ساختمانی تعریف شد که نام آن «بیمه کارگران ساختمانی» عنوان شد و در حال حاضر در استان کرمان بیش از ۳۰ هزار نفر تحت پوشش این بیمه هستند.

مدیرکل سازمان تامین اجتماعی کرمان ادامه داد: در بسیاری از عناوین بیمه‌ای بخشی از حق بیمه را دولت متقبل شده است؛ بیمه ساختمانی شبیه بیمه قالیبافان است که بخش بیشتر حق بیمه را دولت متقبل شده است، در دولت گذشته (از سال ۹۸) به بعد فرد جدیدی برای بیمه ساختمانی ثبت‌نام نشد اما خوشبختانه در بهمن ماه سال گذشته (۱۴۰۱) در مجلس در این زمینه مصوبه‌ای داشتیم که ظرف یک الی دو ماه آینده ابلاغ می‌شود و بر این اساس ثبت‌نام کارگران ساختمانی از طریق سایتی (که اعلام می‌شود) انجام خواهد شد که متولی پیگیری این مهم انجمن صنفی کارگران ساختمانی است.

وی تاکید کرد: امیدواریم تا دو ماه آینده بخشنامه مربوطه از سازمان تأمین اجتماعی به استان‌ها ابلاغ شود زیرا  از چهار سال قبل که بیمه ساختمانی روی زمین‌مانده تاکنون ۱۸ هزار نفر در استان کرمان در صف انتظار بیمه ساختمانی هستند، البته بازرسان باید شغل این کارگران را تأیید کنند تا مراحل بیمه شدن آن‌ها طی شود.

اما اینکه چرا دولت باید برای کارگران ساختمانی تعیین تکلیف می‌کند در حالی که عملا تامین اجتماعی نهادی دولتی نیست، سئوالی بود که سبب شد آن را از مدیر کل اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان جویا شویم.

۲۰ درصد حق بیمه کارگران ساختمانی از سوی دولت پرداخت می‌شود

مجتبی مصباح در گفتگو با سرویس اقتصادی نذیر کرمان عنوان کرد: کارگران ساختمانی به این علت تحت نظارت بیمه‌ای دولت هستند که ۲۰ درصد حق بیمه آنها توسط دولت پرداخت می‌شود.

مدیر کل اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: کارگران ساختمانی عملا ۷ درصد از حق بیمه را خودشان پرداخت می‌کنند و از پرداخت ۳ درصد حق بیمه بیکاری معاف هستند و به این علت که کارفرمای ثابتی نیز ندارند عملا دولت کارفرمای آنها محسوب می‌شود و ۲۰ درصد حق بیمه کارفرمایی را پرداخت می‌کند.

وی تاکید کرد: به واسطه گستردگی این سطح از پوشش بیمه‌ای و توان کم دولت‌ها در تامین این هزینه که مبلغ بسیار بالایی نیز هست هر سال دولت بر اساس سهمیه‌ای که به استان‌ها اعلام می‌کند، تعدادی از کارگران را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد.

مصباح ادامه داد: امسال وضعیت بیمه‌ای کارگران ساختمانی متفاوت از سال‌های قبل در بودجه دیده شده است و همه استان‌ها بر اساس تعداد، لیستی را به وزارت خانه اعلام کرده‌اند و منتظر اعمال مصوبه‌های بیمه‌ای کارگران ساختمانی از سوی دولت هستند که در استان کرمان ۱۸ هزار نفر چشم انتظار و در صف ثبت‌نام  بیمه هستند.

مدیرکل سازمان تامین اجتماعی کرمان در پایان خاطر نشان کرد: سهمیه‌بندی و حمایت دولتی به زودی هم مشکل کارگران ساختمانی و هم قالی‌بافان استان را حل خواهد کرد.

با این اوصاف به نظر می‌رسد امسال برای اولین بار دولت به صورت یک طرح ضربتی و با بودجه مصوب شده قصد دارد وضعیت بیمه‌ای کارگران ساختمانی را که هیچ متولی تا کنون نداشته است، به طور کامل حل کند.

انتهای خبر/ طهماسبی

 




آیا ۱۸هزار کارگر ساختمانی کرمان تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند؟

منبع:آرمـان
? آیا ۱۸هزار کارگر ساختمانی کرمان تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند؟