کم‌کاری در پرداخت تسهیلات اشتغال جنوب کرمان و توجیه بانک‌ها

جیرفت- فت فتو- وضعیت نامناسب پرداخت تسهیلات اشتغال در جنوب استان کرمان در حالی محل انتقاد است که مدیران بانک‌ها نیز به برخی بدهکارانی که به گفته آنان سابقه ۲۶ ساله در تسویه نکردن وامشان دارند اشاره و از جمله دلایل این وضعیت مطرح می‌کنند. به گزارش فت فتو بانک ها در جنوب کرمان از مشکلات […]

جیرفت- فت فتو- وضعیت نامناسب پرداخت تسهیلات اشتغال در جنوب استان کرمان در حالی محل انتقاد است که مدیران بانک‌ها نیز به برخی بدهکارانی که به گفته آنان سابقه ۲۶ ساله در تسویه نکردن وامشان دارند اشاره و از جمله دلایل این وضعیت مطرح می‌کنند.

به گزارش فت فتو بانک ها در جنوب کرمان از مشکلات وصول مطالبات تسهیلاتی که پرداخت کرده اند می گویند و آن را یکی از موانع پرداخت تسهیلات بیشتر می دانند.

این درحالی است که پرداخت تسهیلات اشتغال در جنوب کرمان وضعیت خوبی ندارد؛ بانک ها تنها زیر بار ۵۰ درصد مبالغ تشکیل پرونده شده رفته اند و از همان میزان هم تاکنون بیش از ۲۳ درصد نپرداخته اند؛ حال آنکه در جلسات وقتی طرح موضوع می شود معتقدند که همانطور که درخواست تسهیلات می شود باید مطالبات بانک هم وصول شود.

مسئولان بانک ها در جنوب کرمان روز سه شنبه در نشست کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری جیرفت به توضیحاتی در مورد تعهدات خود برای اشتغالزایی پرداختند.

سرپرست بانک تجارت جنوب کرمان در این جلسه گفت: آمادگی داریم به تعهدات اشتغالزایی خود عمل کنیم اما همانطور که از بانک ها برای پرداخت تسهیلات اشتغالزایی انتظار می رود بانک ها هم انتظار دارند جلساتی برگزار و شرایطی فراهم شود که بتوانیم مطالبات خود را درزمینه تسهیلات سنگینی که سال ها پیش پرداخت شده دریافت کنیم.

علیرضا وزیری نسب اضافه کرد: بدهکاران بانکی وجود دارد که ۲۰ تا ۲۶ سال پیش تسهیلات کلان دریافت کرده اند اما هنوز بازپرداخت نکرده اند و با اینکه اموال هم در اختیار دارند نتوانسته‌ایم مطالبات را وصول کنیم.

وی ادامه داد: به افراد که تسهیلات می دهیم تصور می کنند وام بلاعوض است و نیازی به بازپرداخت آن نمی بیند؛ این تصور و ذهنیت در مورد تسهیلات باید اصلاح شود.

وزیری نسب با تاکید بر اینکه پول پرداخت شده در قالب وام باید به سیستم برگردد تا بتوان تسهیلات بیشتری پرداخت شود، اضافه کرد: منابع بانک محدود است و باید با احتیاط اقدام کنیم.

به گزارش فت فتو طرح این سخنان مبنی بر بدهکارانی با سابقه بالای ۲۰ سال در حالی که سیستم بانکی برای پرداخت تسهیلات تاکنون شرایط بسیار خاص و سختی همراه با تضامین مختلفی داشته محل بررسی و تامل است؛ هرچند وصول نشدن مطالبات می تواند به عنوان مانع در مسیر پرداخت تسهیلات مطرح باشد.

بانک ها بیشتر ورود کنند

فرماندار شهرستان جیرفت هم خطاب به مدیران بانک های حاضر در جلسه گفت: اشتغال بزرگترین معضل و همراهی بانک ها در واقع کمک به اقتصاد کشور است که در نهایت خود بانک ها هم از وضعیت اقتصادی بهره مند می شوند.

احمد بلندنظر با بیان اینکه در زمینه تسهیلات کشاورزی درخواست برای تسهیلات بیشتر است افزود: تقاضا برای سرمایه در گردش در کشاورزی زیاد است و انتظار داریم بانک ها و ادارات مربوطه در حوزه اشتغال پایدار روستایی تاثیرگذار باشند.

وی ادامه داد: بانک ها در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری طبق قانون عمل کنند و تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان بدون نیاز به ضامن این تسهیلات پرداخت شود.

بلندنظر با بیان اینکه تسهیلات بنیادمسکن هم از جمله تسهیلات ضروری است اضافه کرد: اعتباراتی در حوزه بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) برای ارائه تسهیلات وجود دارد که نباید از دست برود.

بانک ها عواقب نپرداختن وام را جدی بگیرند

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی جیرفت هم در این نشست گفت: بانک ها باید عواقب  پرداخت نکردن تسهیلات و افزایش مسائل اجتماعی را در نظر بگیرند و همت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

علی اکبر بیگ زاده افزود: گاهی یک جوان با دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی شاهد تحولی در کسب و کار خود خواهد بود.

وی ادامه داد: به میزان ۱۲ میلیارد تومان پرونده داریم که درخواست تسهیلات اشتغالزایی کرده اند اما سهمیه ای که به ما داده اند فقط ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و بسیار ناچیز است.

به گزارش فت فتو طبق آماری که در این نشست ارائه شد بانک ها از این سهمیه کم هم تنها به ۲۳ درصد تعهدات عمل کرده اند که آن هم بیشتر مربوط به بخش کمیته امداد است و البته رییس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی جیرفت امیدوار است در زمان باقی مانده بتوانند به تعهدات بیشتری عمل کنند.




کم‌کاری در پرداخت تسهیلات اشتغال جنوب کرمان و توجیه بانک‌ها

منبع: ایرنـا
? کم‌کاری در پرداخت تسهیلات اشتغال جنوب کرمان و توجیه بانک‌ها