یمن در راه‌اندازی کتابخانه‌های اسلامی پیشتاز است

رئیس کتابخانه‌های یمن در گفت‌و ‌گو با خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم وفناوری آنا  با اشاره به قدمت کتاب و کتابخوانی در این کشور گفت: کتابخانه‌های یمن قدمت تاریخی داشته و از اولین‌های دوره اسلامی محسوب می‌شود. عبدالرحمن مراد تصریح کرد: در گذشته کتابخانه‌ها در مساجد و یا در منازل علما دایر بوده […]

رئیس کتابخانه‌های یمن در گفت‌و ‌گو با خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم وفناوری آنا  با اشاره به قدمت کتاب و کتابخوانی در این کشور گفت: کتابخانه‌های یمن قدمت تاریخی داشته و از اولین‌های دوره اسلامی محسوب می‌شود.

عبدالرحمن مراد تصریح کرد: در گذشته کتابخانه‌ها در مساجد و یا در منازل علما دایر بوده و ساختمان مجزایی به مانند وضعیت امروز نداشته است.

وی با اشاره به راه‌اندازی اولین کتابخانه در سال ۱۹۳۶ تصریح ادامه داد: بعد از شکل‌گیری کتابخانه‌ها در ابتدا بیشتر طلاب و دانشجویان به آنها مراجعه داشتند و گاهی هنرمندانی همچون خطاطان نیز جهت کتابت مراجعه می‌کردند.

رئیس کتابخانه‌های یمن با اشاره به حضور فعال زنان در حوزه کتاب و نشر این کشور تاکید کرد: بانوان یمنی نیز از کتابخانه‌ها استفاده کرده و تحصیل می‌کردند تا جایی که در قرن ۱۱ هجری بانوی یمنی تألیفاتی بر جای گذاشته است.
مراد به «دهما علی المرتضی» در قرن هشتم هجری اشاره کرد و افزود: وی بانوی یمنی بود که مدرسه و کتابخانه دایر کرده بود و مردم چه زن و چه مرد برای مطالعه و تحصیل به مراکز او مراجعه می‌کردند.

وی بیشترین کتاب‌های کتابخانه‌های یمن را در موضوعات علوم دینی و فقه برشمرد و گفت: همچنین قوانین اسلامی، موسیقی، نجوم، تاریخ و پزشکی دیگر موضوعاتی است که از گذشته مورد توجه مؤلفان یمنی بوده است.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» تا بیست و نهم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ در مصلی امام خمینی (ره) تهران در حال برگزاری است.

انتهای پیام/




یمن در راه‌اندازی کتابخانه‌های اسلامی پیشتاز است

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آنـــا
? یمن در راه‌اندازی کتابخانه‌های اسلامی پیشتاز است