چه خبر از ثبت جهانی ۲ کاروانسرای کرمان؟

کرمان – فت فتو – کارشناسان یونسکو اواخر هفته گذشته به کرمان آمدند و از ۲ کاروانسرای این استان که در فهرست کاروانسراهای پیشنهادی برای ثبت جهانی قرار دارد بازدید کردند. به گزارش فت فتو کاروانسراهای چاه‌توران شهرستان راور در شمال استان کرمان و نیز کاروانسرای گنجعلی‌خان شهر کرمان در حالی ۱۵ مهرماه جاری مورد […]

کرمان – فت فتو – کارشناسان یونسکو اواخر هفته گذشته به کرمان آمدند و از ۲ کاروانسرای این استان که در فهرست کاروانسراهای پیشنهادی برای ثبت جهانی قرار دارد بازدید کردند.

به گزارش فت فتو کاروانسراهای چاه‌توران شهرستان راور در شمال استان کرمان و نیز کاروانسرای گنجعلی‌خان شهر کرمان در حالی ۱۵ مهرماه جاری مورد بازدید ارزیابان یونسکو قرار گرفتند که این کارشناسان بازدیدهای دیگری از کاروانسراها در دیگر استان های کشور نیز داشتند.

قدمت کاروانسرای گنجعلی خان به صفویه و کاروانسرای چاه‌توران راور به دوره قاجاریه برمی گردد.

استان کرمان با هشت اثر ثبت جهانی دارای بیشترین اثر ثبت جهانی در بین استان های کشور است و انتظار می رود با ثبت این دو کاروانسرا یا یکی از آنها بر تعداد آثار ثبت جهانی این استان افزوده شود. ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کند میمند با چندهزارسال قدمت، باغ زیبای شازده با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت در منطقه شهداد کرمان که قدیمی ترین درفش جهان از آنجا به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم به ثبت جهانی رسیده است. همچنین روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی پیچ و دهکده جهانی گلیم به ثبت جهانی رسیده است.

خوشبینی مدیرکل میراث استان 

باتوجه به سفر اخیر کارشناسان یونسکو به کرمان اهالی این دیار این روزها منتظرند تا ببینند نتیجه این ارزیابی درباره ۲ کاروانسرای استانشان چه می شود؛ نتیجه ای که مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان به آن خوشبین است و می گوید در ارزیابی اولیه نظر کارشناسان مساعد بوده و از شرایط این ۲ کاروانسرا رضایت داشتند.

فریدون فعالی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار فت فتو با اظهارامیدواری نسبت به اینکه در آینده ثبت جهانی این ۲ اثر تاریخی عملیاتی شود توضیح داد: استان کرمان کاروانسراهای زیادی دارد که ۲ کاروانسرای چاه‌توران راور و گنجعلی‌خان کرمان مورد بازدید ارزیابان سازمان یونسکو قرار گرفت و ثبت جهانی این ۲ کاروانسرای تاریخی، اعتبار میراث فرهنگی کرمان را بسیار افزایش می دهد.

وی با اشاره به شرایط خوب کاروانسراهای چاه‌توران راور و گنجعلی‌خان کرمان برای ارزیابی ثبت جهانی تصریح کرد: کارشناسان میراث فرهنگی کرمان در بحث مرمت و بازسازی این ۲ کاروانسرا کار کرده اند و اقدامات انجام شده نیز برای ارزیابان یونسکو راضی کننده بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان اظهار داشت: کاروانسراهای زیادی از استان کرمان برای ثبت جهانی پیشنهاد اما شرایط این ۲ کاروانسرا مناسب تر تشخیص داده شده بود.

وی با بیان اینکه اعتبار و قدمت تاریخی این آثار تاریخی نظر ارزیابان یونسکو را جلب کرد ادامه داد: طی جلسه کارشناسی که پس از ارزیابی برگزار شد، برنامه های خود را برای قرار گرفتن این ۲ بنای تاریخی به عنوان محور گردشگری ارائه کردیم و امیدواریم در ارزیابی نهایی این کاروانسراها به آثار ثبت جهانی کرمان اضافه شوند.

فعالی با بیان اینکه کاروانسراهای تاریخی و زیبای متعددی در استان کرمان وجود دارد تاکید کرد: از ظرفیت کاروانسراهای کرمان در حوزه گردشگری بسیار می توان استفاده کرد و این بناها طی فرآیندهای قانونی برای استفاده از ظرفیت های گردشگری به بخش خصوصی واگذار می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان بیان کرد: استان کرمان با داشته هایی که در زمینه آثار تاریخی و طبیعی دارد می تواند آینده بسیار خوبی در صنعت گردشگری داشته باشد، به شرطی که این داشته ها را احترام، بازسازی و با کاربری مناسب، فضای اقتصادی برای آنها تعریف کنیم.

ارزیابان ایراد خاصی نگرفتند

تلاش برای ثبت جهانی این ۲ کاروانسرا در حالی است که موضوع حریم بازار کرمان که کاروانسرای گنجعلی خان در آن قرار دارد مورد گمانه زنی و پرسش برخی رسانه ها قرار گرفته و این پرسش را به همراه داشته که آیا اقدام در ساخت یک پاساژ تجاری در محدوده بازار کرمان در این موضوع می تواند تاثیرگذار باشد یا خیر؟

مجتبی شفیعی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در پاسخ به این پرسش به خبرنگار سایت خبری کرمان نو گفته است که این مساله به هم ارتباطی ندارد و ارزیابان یونسکو نیز ایراد خاصی به کاروانسرا نگرفتند.

به گزارش فت فتو ۲ کاروانسرای استان کرمان همراه با ۵۶ کاروانسرای دیگر در سطح کشور به صورت زنجیره‌ای در دست بررسی سازمان یونسکو برای ثبت جهانی هستند و در صورت تایید، این پرونده‌ها در تابستان ۱۴۰۱ در مجمع یونسکو مطرح و به تصویب نهایی خواهند رسید.




چه خبر از ثبت جهانی ۲ کاروانسرای کرمان؟

منبع:ایرنـا
? چه خبر از ثبت جهانی ۲ کاروانسرای کرمان؟