وقتی چراغ عدالت برای مسجدی‌ها روشن می‌شود

طرح «هر مسجد، یک حقوقدان» که از کرمان کلید خورد و به مساجد سراسر کشور گسترش یافت، حالا دیگر جای خود را در بین مسجدی‌ها باز کرده و گره‌گشای مشکلات زیادی بوده است. نذیر کرمان – کرمان؛ مهسا حقانیت: طرح «هر مسجد، یک حقوقدان» حدود ۸ سال قبل از کرمان کلید خورد و پای مسؤولان […]


طرح «هر مسجد، یک حقوقدان» که از کرمان کلید خورد و به مساجد سراسر کشور گسترش یافت، حالا دیگر جای خود را در بین مسجدی‌ها باز کرده و گره‌گشای مشکلات زیادی بوده است.

نذیر کرمان – کرمان؛ مهسا حقانیت: طرح «هر مسجد، یک حقوقدان» حدود ۸ سال قبل از کرمان کلید خورد و پای مسؤولان قضایی و حقوقدانان را به مساجد شهر باز کرد، طرحی که تا امروز توانسته گره‌گشای بخشی از مشکلات محلات و مردم باشد.

به‌مناسبت هفته قوه قضاییه طرح «هر مسجد، یک حقوقدان» به مسجد الهادی(ع) شهر کرمان رسید، حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی رئیس کل دادگستری استان کرمان به همراه سید مهدی قویدل معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و تعدادی از مدیران قضایی و حقوقدانان و مصلحین در مسجد الهادی(ع) پای درددل مردم نشستند.

می‌خواهیم با مردم ارتباط داشته باشیم

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه طرح «هر مسجد، یک حقوقدان» در مساجد محله‌های مختلف برای مشاوره و بررسی مشکلات قضایی برگزار می‌شود، می‌گوید: همکاران قضایی و حقوقدانان علاوه بر مساجد در نماز جمعه هم مستقر می‌شوند و مشاوره حقوقی به مردم و نمازگزاران عزیز ارائه می‌دهند.

حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی ادامه می‌دهد: یکی از سیاست‌های قوه قضاییه برقراری ارتباط با مردم است و اینکه این ارتباط همیشه باشد و حفظ شود و مردم با مدیران و مسؤولان قضایی ارتباط داشته باشند.

وی می‌گوید: خودم در استان کرمان سعی کرده‌ام با مردم ارتباط داشته باشم و مردم را از خودمان بدانیم و مردم هم ما را از خودشان بدانند و روزهای سه‌شنبه نیز کارهای اداری و سازمانی را تعطیل کرده‌ام و این روز را برای ملاقات مردمی قرار داده‌ام.

رئیس کل دادگستری درباره ملاقات‌های مردمی این‌طور تعریف می‌کند: مردم بدون زحمت و تکلف می‌آیند و ما در خدمت‌شان هستیم و پرونده‌های قضایی‌شان را پیگیری می‌کنند، زیرا مردم ولی‌نعمت و تصمیم‌گیرندگان نظام هستند و ما وظیفه داریم، خدمت بی‌منت به مردم بدهیم و پاسخگو باشیم.

قضات کرمانی در خانه هم مشغول رسیدگی به پرونده‌ها هستند

حمیدی در ادامه سخنان خود از تعداد بالای پرونده‌ها به‌عنوان اَبَرمشکل در دستگاه قضایی نام می‌برد و می‌گوید: استاندارد رسیدگی برای هر قاضی ۱۰۰ پرونده در ماه است، اما تعداد پرونده‌ها در بیشتر شعبه‌های ما به حدود ۲۰۰ پرونده در ماه می‌رسد، از این رو زمان رسیدگی به پرونده‌ها افزایش می‌یابد و حتی کیفیت رسیدگی به پرونده‌ها کمتر می‌شود، زیرا قاضی هم یک انسان مثل ماست و توان و وقت محدودی دارد.

وی تصریح می‌کند: سال گذشته دادگاه‌ها و شوراهای حل اختلاف استان کرمان به ۸۲۰ هزار پرونده رسیدگی و رای صادر کردند که رقم بالایی‌ست و قضات ما با نگاه جهادی و صرف وقت شخصی خود به این پرونده‌ها رسیدگی کرده‌اند.

حمیدی یادآور می‌شود: اگر آخر وقت اداری به دادگاه‌ها و شعب دادگستری بروید، قاضی‌هایی را می‌بینید که موقع رفتن به خانه کوله‌باری پرونده زیر بغلش است و این پرونده‌ها را به خانه می‌برد و و از وقت خود و خانواده‌اش می‌گذارد و تا پاسی از شب به پرونده‌ها رسیدگی می‌کند.

مردم از تشکیل پرونده قضایی جلوگیری کنند

وی همچنین انتظار مردم برای رسیدگی به‌موقع به پرونده‌ها و صدور رای متقن را خواسته‌ای به‌حق می‌داند و می‌گوید: همیشه درخواست‌مان از مردم این بوده که به تکلیف خودشان برای پیشگیری از تشکیل پرونده‌ها عمل کنند، چرا باید این همه دعوا و نزاع و اختلاف خانوادگی پیش آید و با اولین مسئله‌ای در خیابان و بازار با هم درگیر شوید، این موارد اصلا زیبنده مردم ما نیست و باید این مشکلات را رفع کنیم.

اولویت با مردم حاشیه شهر است

مسؤول سازمان بسیج حقوقدانان سپاه ثارالله استان کرمان هم به نذیر کرمان می‌گوید: طرح «هر مسجد، یک حقوقدان» با حضور دادستان، قضات، وکلا و کارشناسان بنا به درخواست مردم محله برگزار می‌شود و ما نیز آسیب‌شناسی محلات را انجام می‌دهیم و متناسب با مشکلاتی که وجود دارد از مسؤولان مرتبط دعوت می‌کنیم.

مسعود رفیعی ادامه می‌دهد: در کنار مشکلات عمومی همچنین به مشکلات شخصی افراد هم رسیدگی می‌شود تا از مشکلات مردم گره‌گشایی کنیم.

وی استقبال مردم استان کرمان از طرح «هر مسجد، یک حقوقدان» را مطلوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: افرادی که برای اجرای این طرح در مسجد محله خود نام‌نویسی می‌کنند، سه تا چهار هفته باید منتظر بمانند تا قضات در مساجد حضور پیدا کنند.

رفیعی عنوان می‌کند: اولویت طرح «هر مسجد، یک حقوقدان» را برای حاشیه شهر گذاشته‌ایم که مشکلات بیشتری دارند و بحث املاک و اراضی در این مناطق مطرح هست.

پیگیری مشکلات مردم در دفتر دادستان کرمان

مسؤول سازمان بسیج حقوقدانان سپاه ثارالله استان کرمان  می‌گوید: دستور آقای بخشی دادستان کرمان بر این است که علاوه بر اینکه مشکلات مردم و محلات در مسجد پیگیری می‌شود، همچنین  کارگروهی در دفتر دادستان برگزار شود و متناسب با مشکل مردم محله از مسؤولان دعوت به‌عمل آید و مشکلات پیگیری شود.
رفیعی تصریح می‌کند: دادستان کرمان بر این موضوع تاکید دارد اگر مسؤولان در انجام وظیفه خود کوتاهی کرده‌اند و یا بحث ترک فعل مطرح است، باید اعلام جرم شود و از سوی دادستانی پیگیری لازم به‌عمل آید.
وی از وجود مشکلاتی در محلات سخن به‌میان می‌آورد و می‌گوید: مشکلاتی در زمینه امنیت محلات یا زیرساختها وجود دارد، مثلا محلاتی داشتیم که به کلانتری نیاز داشتند که این مو ضوع از طریق دادستانی به فرماندهی انتظامی استان اعلام شده تا ان‌شاءالله در آینده نزدیک برطرف شود.

به‌نظر می‌رسد، طرح «هر مسجد یک حقوقدان» توانسته با بهره‌گیری از حضور مسؤولان ارشد قضایی برای رفع هرچه سریع‌تر مشکلات مردم به‌ویژه در مناطق حاشیه شهر گام بردارد و چراغ عدالت را در محلات روشن کند، بنابراین مردم می‌توانند برای دعوت از مسؤولان قضایی به مسجد محله خود به بخش معاضدت و مشاوره رایگان بسیج حقوقدانان در دادگستری کل استان کرمان مراجعه کنند تا مشکلات‌شان هرچه سریع‌تر پیگیری و رفع شود.

پایان پیام/۸۰۰۱۹/ب





وقتی چراغ عدالت برای مسجدی‌ها روشن می‌شود

منبع: فــارس
? وقتی چراغ عدالت برای مسجدی‌ها روشن می‌شود