وحدت حوزه و دانشگاه برای جامعه و بشریت سود دارد

رئیس دانشگاه فرهنگیان کرمان گفت: امام راحل وحدت دو نهاد حوزه علمیه و دانشگاه را که هر کدام علم و دین را نمایندگی می‌کنند را مطرح کرده‌اند تا برای جامعه و بشریت سود داشته باشد. حجت‌الاسلام والمسلمین عباس توان در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه خبری نذیر کرمان؛ گفت: امام خمینی (ره) هرجا که […]

رئیس دانشگاه فرهنگیان کرمان گفت: امام راحل وحدت دو نهاد حوزه علمیه و دانشگاه را که هر کدام علم و دین را نمایندگی می‌کنند را مطرح کرده‌اند تا برای جامعه و بشریت سود داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس توان در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه خبری نذیر کرمان؛ گفت: امام خمینی (ره) هرجا که زمینه‌ای برای اختلاف و ضرر به جامعه بود، ابتکاراتی داشتند؛ از جمله مسئله وحدت بین شیعه و سنی و سایر موضوعات که امام راحل مطرح کردند برای اینکه مشکلاتی در جامعه به‌وجود نیاید، به‌ویژه در حوزه دین و علم، مسئله، وحدت حوزه و دانشگاه را در روز شهادت آیت‌الله شهید مفتح مطرح کردند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان کرمان ادامه داد: از ابتکارات امام راحل بود که بین حوزه و دانشگاه ارتباط برقرار شود و این مسئله را بسیار مهم تلقی می‌کردند؛ به‌خاطر می‌آورم، آیت‌الله اشتهاردی از اعضای جامعه مدرسین قم می‌گفتند، امام راحل هیچ‌جا نگفتند که من زحمت کشیدم؛ در جلسه‌ای به همراه سایر اعضا جامعه مدرسین خدمت امام خمینی (ره) رسیدیم و امام راحل فرمودند من برای وحدت حوزه و دانشگاه زحمت کشیدم، مراقب باشید این وحدت از بین نرود که این مهم به اهمیت و ضرورت این مسئله در جامعه ما برمی‌گردد.

وی ابراز کرد: نماینده نهاد دین، حوزه‌های علمیه هستند و نماینده نهاد علم، در جامعه امروز دانشگاه‌ها هستند؛ بنابراین دین بدون علم برای جامعه ثمری ندارد که بتواند طبیعت را در اختیار بشر بگذارد و آن هدف قرآنی که در طبیعت در تسخیر انسان قرار می‌گیرد، حاصل نمی‌شود و دین بدون عقل فایده ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین توان افزود: قرون وسطی دوره‌ای بود که دین حاکم بود، بدون اینکه عقل در نظر گرفته شود و تحقیقات علمی برای تسخیر طبیعت در نظر گرفته شود و حاصلی برای بشر نداشت و تجربه خوبی برای بشر نبود و در دوره مدرنیته، بشر دوره‌ای را تجربه می‌کند که علم بدون دین است و دین را کنار گذاشتند و ثمرات آن را امروز می‌بینیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان کرمان ضمن اشاره به مطلب فوق ابراز کرد: بشر در اثر کشف فرمول‌های فناوری و تکنولوژی پیشرفت‌های زیادی کرده است اما دین نبوده که به آن‌ها جهت دهد تا در جهت آرمان‌های بشریت و انسانیت از آن‌ها کمک گرفته شود و نتیجه علم بدون دین این می‌شود که که در جریان جنگ جهانی دوم از بمب هسته‌ای استفاده می‌شود و در دوران دفاع مقدس نیز استفاده از سلاح شیمیایی برای کشتار مردم نیز نتیجه علم بدون دین است.

وی ادامه داد: جنایاتی که امروز در غزه صورت می‌گیرد و اقدامات ددمنشانه‌ای که رژیم صهیونیستی برای سرکوب مردم غزه استفاده می‌کند، همه نتیجه علم بدون دین است که فناوری و تکنولوژی‌ای در اختیار بشریت قرار می‌گیرد که دین ندارد و انسانیت را زیر پا می‌گذارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین توان خاطرنشان کرد: علم و دین مکمل یکدیگر هستند و لازم است هر دو یکدیگر را تکمیل کنند، علم زمینه رفاه بشر را فراهم و زندگی را برای انسان راحت می‌کند و دین به آن جهت می‌دهد و در این شرایط که مکمل هم می‌شوند، وحدت بین آن دو ایجاد می‌شود و بشریت سود آن را می‌برد و از این رو امام راحل وحدت دو نهاد حوزه علمیه و دانشگاه را که هر کدام علم و دین را نمایندگی می‌کنند را مطرح کرده‌اند تا برای جامعه و بشریت سود داشته باشد.

انتهای خبر/م




وحدت حوزه و دانشگاه برای جامعه و بشریت سود دارد

منبع:آرمـان
? وحدت حوزه و دانشگاه برای جامعه و بشریت سود دارد